Sjögård 4 skrev:Historiskt har vi satt 2500-2800 granplant/ha med väldigt liten avgång (G28-G34 i västra Småland). Det känns helt meningslöst så testar glesa planteringar senaste åren. Marberedning, få frötallar lätt åtkomliga och 800-1200 granplant/ha. Målet är att på sikt ha en blandskog av främst gran och tall men att varken röja eller gallra bort onödigt mycket av förädlat material.
När jag gallra vill jag hellre få björkved än granmassa.
jannee skrev:Själv planterar jag numera konsekvent 1600 plant/ha (gran). G 32 och G 34
Efter ca 10 år ser det förbannat bra ut.
Mellan granarna har det kommit bra mycket (för mycket) med björk.
Känns ändå bättre att röja bort självföryngrad björk än planterad gran.
Enda problemet jag har är alla dessa förbannade bräken, bräkenet men även granplantorna fick stödja sig på björken när hösten kom.
Något/några år efter plantering såg det "ganska" fattigt ut, t.o.m. så dåligt att SS förordade hjälpplantering.
Något som INTE hände.
Har senare bjudit in SS för en s.k. efterkontroll, men intresset är tydligen lika med noll.
nils9900 skrev:Hej, gått och funderat lite under tiden jag manuell gallrat väldigt stamtätt ca 20 årigt bestånd på min mark (mellersta Halland).
Min fars modell på plantering har varit många granplantor (ca 2800-2900) vid plantering för att sen gå och röja rätt hårt mellan perioden 5-10 år, vid denna röjning röjs en hel del granar bort för att lämna plats åt RASE. Vi lyckas få upp rikligt med viltbete vilket vi tycker är viktigt dels då vi jagar men även pga att minska betesskador. Då marken ligger i mellersta Halland är det rätt hög bonitet, skulle gissa ett rakt snitt över marken på ca 12-13 m3sk/ha och år. Det jag funderat på är, vad tror ni skulle hända om man istället för att plantera så tätt med gran kanske nöjer sig med att sätta 1900-2000 plantor per ha, i detta beståndet låter man istället lövet skapa trängselverkan för granarna. Lövet röjs på samma sätt som vi gjort innan och hålls i schack så det inte piskar topparna på granarna men fortfarande skapar trängsel och viltbete. På detta viset borde man kunna med enbart hård slutröjning innan gallring kunna skapa förutsättning för ett hyfsat netto i den första gallringen? Vill bara tillägga på slutet att granbestånden vi har nu röjs givetvis även efter 10 års ålder men brukar ändå bli väldigt stammtäta vid förstagallring, detta gör att man kanske släpper in maskinen i beståndet några år innan man helst hade velat.
Kom gärna med ideer och förslag, alltid kul att höra hur andra tänker 😀
Rossignol skrev:Jag har liknande förutsättningar som Nils9900.
Vid nästa slutavverkning funderar jag på att bara plantera så få, så att i stort sett alla granar ska stå kvar till nästa slutavverkning. Ca 625 plantor/ha dvs 4 meters förband. Skogsstyrelsen tillåter självföryngring med björk, så någon stödplantering ska inte behövas för att följa lagen.
Fördelar:
- lägre plantkostnad
- minskad tid för plantering Jag gör det själv och är noggrann. (Inga provisionsplanterare hos mig.)
- det går att röja och gallra året runt, inte bara på vintern när är mörkt, med motorsåg.
- minskad risk för granröta
- fortfarande högt netto vid slutavverkning
- mer viltfoder
- mer diversifierat virkesförråd
Nackdelar:
- Jag ser inga för mig. Men barrmassabruken och klentimmersågarna blir väl inte så glada.
Vad säger ni som har betydligt mer erfarenhet än mig?
Skogz skrev:Hur mycket tallplantor brukar ni sätta på tallmarker?
alias skrev:nils9900 skrev:Hej, gått och funderat lite under tiden jag manuell gallrat väldigt stamtätt ca 20 årigt bestånd på min mark (mellersta Halland).
Min fars modell på plantering har varit många granplantor (ca 2800-2900) vid plantering för att sen gå och röja rätt hårt mellan perioden 5-10 år, vid denna röjning röjs en hel del granar bort för att lämna plats åt RASE. Vi lyckas få upp rikligt med viltbete vilket vi tycker är viktigt dels då vi jagar men även pga att minska betesskador. Då marken ligger i mellersta Halland är det rätt hög bonitet, skulle gissa ett rakt snitt över marken på ca 12-13 m3sk/ha och år. Det jag funderat på är, vad tror ni skulle hända om man istället för att plantera så tätt med gran kanske nöjer sig med att sätta 1900-2000 plantor per ha, i detta beståndet låter man istället lövet skapa trängselverkan för granarna. Lövet röjs på samma sätt som vi gjort innan och hålls i schack så det inte piskar topparna på granarna men fortfarande skapar trängsel och viltbete. På detta viset borde man kunna med enbart hård slutröjning innan gallring kunna skapa förutsättning för ett hyfsat netto i den första gallringen? Vill bara tillägga på slutet att granbestånden vi har nu röjs givetvis även efter 10 års ålder men brukar ändå bli väldigt stammtäta vid förstagallring, detta gör att man kanske släpper in maskinen i beståndet några år innan man helst hade velat.
Kom gärna med ideer och förslag, alltid kul att höra hur andra tänker 😀
Jag är tämligen säker på att jag har läst någonstans (hittar det dock ej) att det har gjorts ett försök på Tönnersjöhedens försökspark med plantering av gran med 1000 stammar/ha och jag vill minnas att man på de första ca 40 åren hade tappat i storleksordningen ett förstagallringsuttag (ca 40-50 m3sk/ha) i produktion. Jag tror dock att man höll efter ev. självsått löv, så att det förblev ett rent granbestånd.
MVH
Alias