Föryngring

Antal granplantor per ha

54 inlägg 17695 visningar 13 följer Svara, dela mm...   

Antal granplantor per ha

nils9900  
#817885 Hej, gått och funderat lite under tiden jag manuell gallrat väldigt stamtätt ca 20 årigt bestånd på min mark (mellersta Halland).
Min fars modell på plantering har varit många granplantor (ca 2800-2900) vid plantering för att sen gå och röja rätt hårt mellan perioden 5-10 år, vid denna röjning röjs en hel del granar bort för att lämna plats åt RASE. Vi lyckas få upp rikligt med viltbete vilket vi tycker är viktigt dels då vi jagar men även pga att minska betesskador. Då marken ligger i mellersta Halland är det rätt hög bonitet, skulle gissa ett rakt snitt över marken på ca 12-13 m3sk/ha och år. Det jag funderat på är, vad tror ni skulle hända om man istället för att plantera så tätt med gran kanske nöjer sig med att sätta 1900-2000 plantor per ha, i detta beståndet låter man istället lövet skapa trängselverkan för granarna. Lövet röjs på samma sätt som vi gjort innan och hålls i schack så det inte piskar topparna på granarna men fortfarande skapar trängsel och viltbete. På detta viset borde man kunna med enbart hård slutröjning innan gallring kunna skapa förutsättning för ett hyfsat netto i den första gallringen? Vill bara tillägga på slutet att granbestånden vi har nu röjs givetvis även efter 10 års ålder men brukar ändå bli väldigt stammtäta vid förstagallring, detta gör att man kanske släpper in maskinen i beståndet några år innan man helst hade velat.

Kom gärna med ideer och förslag, alltid kul att höra hur andra tänker 😀

TS
Arevo

Re: Antal granplantor per ha

Axl  
#817888 Bara man får upp löv istället för gräs mellan granarna och inte får några större avgångar på granarna så tycker jag det låter som en god idé.

nils9900  
#817899 Brukar i regel inte vara några problem här men svårt att veta hur det blir med 1000 mindre granplantor per ha givetvis😅

TS
Användarvisningsbild

Sjögård 4  
#817901 Historiskt har vi satt 2500-2800 granplant/ha med väldigt liten avgång (G28-G34 i västra Småland). Det känns helt meningslöst så testar glesa planteringar senaste åren. Marberedning, få frötallar lätt åtkomliga och 800-1200 granplant/ha. Målet är att på sikt ha en blandskog av främst gran och tall men att varken röja eller gallra bort onödigt mycket av förädlat material.
När jag gallra vill jag hellre få björkved än granmassa.
Senast redigerad av Sjögård 4 tor 09 nov 2023, 19:27, redigerad totalt 1 gång.

jannee  
#817902 Själv planterar jag numera konsekvent 1600 plant/ha (gran). G 32 och G 34
Efter ca 10 år ser det förbannat bra ut.
Mellan granarna har det kommit bra mycket (för mycket) med björk.
Känns ändå bättre att röja bort självföryngrad björk än planterad gran.
Enda problemet jag har är alla dessa förbannade bräken, bräkenet men även granplantorna fick stödja sig på björken när hösten kom.
Något/några år efter plantering såg det "ganska" fattigt ut, t.o.m. så dåligt att SS förordade hjälpplantering.
Något som INTE hände.
Har senare bjudit in SS för en s.k. efterkontroll, men intresset är tydligen lika med noll.

nils9900  
Sjögård 4 skrev:Historiskt har vi satt 2500-2800 granplant/ha med väldigt liten avgång (G28-G34 i västra Småland). Det känns helt meningslöst så testar glesa planteringar senaste åren. Marberedning, få frötallar lätt åtkomliga och 800-1200 granplant/ha. Målet är att på sikt ha en blandskog av främst gran och tall men att varken röja eller gallra bort onödigt mycket av förädlat material.
När jag gallra vill jag hellre få björkved än granmassa.

Jag tänker i samma bana, känns meningslöst att röja bort hundratals satta plantor bara några år efter dom är satta. Kul att höra att det finns folk som haft samma tankar som en själv 😀

TS

nils9900  
jannee skrev:Själv planterar jag numera konsekvent 1600 plant/ha (gran). G 32 och G 34
Efter ca 10 år ser det förbannat bra ut.
Mellan granarna har det kommit bra mycket (för mycket) med björk.
Känns ändå bättre att röja bort självföryngrad björk än planterad gran.
Enda problemet jag har är alla dessa förbannade bräken, bräkenet men även granplantorna fick stödja sig på björken när hösten kom.
Något/några år efter plantering såg det "ganska" fattigt ut, t.o.m. så dåligt att SS förordade hjälpplantering.
Något som INTE hände.
Har senare bjudit in SS för en s.k. efterkontroll, men intresset är tydligen lika med noll.

Hade varit riktigt skoj med nån bild hur bestånden ser ut när dom är ca 10 år, enligt min erfarenhet så är det viktigaste att det övre grenvarvet samt toppen inte ”piskas” av några björkar, så fort björkarna går över granarna här så brunnsröjer vi runt granarna, sen får det nästan vara hur tätt som helst en bit ner. Frågan är bara om samma princip kan tillämpas med mycket färre granplantor, men det verkar ju som du lyckats😊

TS
Användarvisningsbild

Sjögården  
#817926 Visst fungerar det med mycket mindre plantantal än vad många haft tidigare. Lövet är utmärkt som kvalitetsdanare och röjer man bara som du beskriver det så inte topparna piskas så störs inte granarnas tillväxt.Har på senare sparat en hel del ek i granbestånden på bördig mark och de stör inte granarna överhuvudtaget.
Det nedrörda riset ger mycket gödslingseffekt för granen så det är bättre att röja hårt och att det mesta av björken försvinner vid förstagallringen.
Tyvärr finns det många som planterar uppemot 3000 plantor per ha och inte vill röja det som kostat pengar att plantera.
De bestånden blir svårskötta, utsatta för snöbrott och svåra att komma ifatt med gallringen.Dessutom blir gallringarna kostsamma att utföra.
Jag har alltid tänkt att 2/3 av stammens längd skall vara grönkrona och halva stammens längd på björk och tall. Tycker det har fungerat som tumregel och man kommer ner i stamantal i rätt tid både vid gallring och röjning.
Tallmarker och och medelgoda marker är blandningen av tall och gran oslagbar. Där är björken betydligt svårare att ha utspridd i beståndet utan föredrar att koncentrera den till de fuktigare partierna. Och för T 22 och sämre är det lövsanering som gäller…

Användarvisningsbild

Skogz  
#817951 Hur mycket tallplantor brukar ni sätta på tallmarker?

Användarvisningsbild

Rossignol  
#817962 Jag har liknande förutsättningar som Nils9900.

Vid nästa slutavverkning funderar jag på att bara plantera så få, så att i stort sett alla granar ska stå kvar till nästa slutavverkning. Ca 625 plantor/ha dvs 4 meters förband. Skogsstyrelsen tillåter självföryngring med björk, så någon stödplantering ska inte behövas för att följa lagen.

Fördelar:
- lägre plantkostnad
- minskad tid för plantering Jag gör det själv och är noggrann. (Inga provisionsplanterare hos mig.)
- det går att röja och gallra året runt, inte bara på vintern när är mörkt, med motorsåg.
- minskad risk för granröta
- fortfarande högt netto vid slutavverkning
- mer viltfoder
- mer diversifierat virkesförråd

Nackdelar:
- Jag ser inga för mig. Men barrmassabruken och klentimmersågarna blir väl inte så glada.

Vad säger ni som har betydligt mer erfarenhet än mig?

alias  
nils9900 skrev:Hej, gått och funderat lite under tiden jag manuell gallrat väldigt stamtätt ca 20 årigt bestånd på min mark (mellersta Halland).
Min fars modell på plantering har varit många granplantor (ca 2800-2900) vid plantering för att sen gå och röja rätt hårt mellan perioden 5-10 år, vid denna röjning röjs en hel del granar bort för att lämna plats åt RASE. Vi lyckas få upp rikligt med viltbete vilket vi tycker är viktigt dels då vi jagar men även pga att minska betesskador. Då marken ligger i mellersta Halland är det rätt hög bonitet, skulle gissa ett rakt snitt över marken på ca 12-13 m3sk/ha och år. Det jag funderat på är, vad tror ni skulle hända om man istället för att plantera så tätt med gran kanske nöjer sig med att sätta 1900-2000 plantor per ha, i detta beståndet låter man istället lövet skapa trängselverkan för granarna. Lövet röjs på samma sätt som vi gjort innan och hålls i schack så det inte piskar topparna på granarna men fortfarande skapar trängsel och viltbete. På detta viset borde man kunna med enbart hård slutröjning innan gallring kunna skapa förutsättning för ett hyfsat netto i den första gallringen? Vill bara tillägga på slutet att granbestånden vi har nu röjs givetvis även efter 10 års ålder men brukar ändå bli väldigt stammtäta vid förstagallring, detta gör att man kanske släpper in maskinen i beståndet några år innan man helst hade velat.

Jag är tämligen säker på att jag har läst någonstans (hittar det dock ej) att det har gjorts ett försök på Tönnersjöhedens försökspark med plantering av gran med 1000 stammar/ha och jag vill minnas att man på de första ca 40 åren hade tappat i storleksordningen ett förstagallringsuttag (ca 40-50 m3sk/ha) i produktion. Jag tror dock att man höll efter ev. självsått löv, så att det förblev ett rent granbestånd.

MVH
Alias

nils9900  
Rossignol skrev:Jag har liknande förutsättningar som Nils9900.

Vid nästa slutavverkning funderar jag på att bara plantera så få, så att i stort sett alla granar ska stå kvar till nästa slutavverkning. Ca 625 plantor/ha dvs 4 meters förband. Skogsstyrelsen tillåter självföryngring med björk, så någon stödplantering ska inte behövas för att följa lagen.

Fördelar:
- lägre plantkostnad
- minskad tid för plantering Jag gör det själv och är noggrann. (Inga provisionsplanterare hos mig.)
- det går att röja och gallra året runt, inte bara på vintern när är mörkt, med motorsåg.
- minskad risk för granröta
- fortfarande högt netto vid slutavverkning
- mer viltfoder
- mer diversifierat virkesförråd

Nackdelar:
- Jag ser inga för mig. Men barrmassabruken och klentimmersågarna blir väl inte så glada.

Vad säger ni som har betydligt mer erfarenhet än mig?

Jag tycker personligen att det låter väldigt lite med 625 plant/ha, räknar man med att några dör av snytbagge, torka osv så är det inte så många stammar kvar i slutändan. Detta är ju då om man skall ha ett rent granbestånd vill säga, vill man ha blandskog fungerar det säkert. Vi brukar nog ligga på drygt 900-1000 stammar per ha vid slutavv utan någon nämnvärd ”självgallring” i bestånden, detta är på G36-38 skall tilläggas.

TS
Användarvisningsbild

Sjögården  
#817975 Hade nog inte gått ner under 12-1300 plantor på gran.
Tror fortfarande att på goda boniteter i södra Sverige slår granen lövet i produktion.Och sista gallringen blir garanterat bättre med en skaplig andel gran med hög timmerandel i sista gallringen.
Och med 70-80 års horisont skall man nog inte satsa för vilt på nya koncept.
Om du nu inte har massor av kronhjort förstås eller kommer att få för då blir det inget grantimmer alls..

Användarvisningsbild

Sjögården  
Skogz skrev:Hur mycket tallplantor brukar ni sätta på tallmarker?

Mellan 2200 och 2500 per ha utan fröträd eller sådd som komplement.
Men då krävs det brunnsröjning och trängselverkan av löv för att få någon form av kvalitet.
Dagens plantmaterial är väldigt produktivt men det blir mycket och grov kvist i rotstocken.
Självföryngringarna brukar starta på 6-7000 stam och då blir det något annat.
Att plantera så tätt är inte ekonomiskt försvarbart så då får man ta till både björk o hassel…

nils9900  
alias skrev:
nils9900 skrev:Hej, gått och funderat lite under tiden jag manuell gallrat väldigt stamtätt ca 20 årigt bestånd på min mark (mellersta Halland).

Jag är tämligen säker på att jag har läst någonstans (hittar det dock ej) att det har gjorts ett försök på Tönnersjöhedens försökspark med plantering av gran med 1000 stammar/ha och jag vill minnas att man på de första ca 40 åren hade tappat i storleksordningen ett förstagallringsuttag (ca 40-50 m3sk/ha) i produktion. Jag tror dock att man höll efter ev. självsått löv, så att det förblev ett rent granbestånd.

MVH
Alias

Gjorts många intressanta försök på Tönnersjö, vissa rätt extrema men som sagt intressant.
Bland annat gallringsförsöken som Torbjörn gjort inlägg om på detta forum.

TS
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).