Logistik, Transport

Beräkna drivm.förbrukning av tung lastbil (50-60 ton) :D

5 inlägg 6715 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Beräkna drivm.förbrukning av tung lastbil (50-60 ton) :D

abbe2000  
#817757 Hej igen forumet!

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med en formel/kalkyl eller exempel på beräkning där ändamålet ska vara att få fram en uppskattning om hur mycket diesel en tung lastbil kommer förbruka (liter/100km) när totalvikten är mellan 50-60 ton? :)

Tack på förhand! 😀 posting.php?mode=post&f=20#



   TS
Avatar Fallback

Re: Beräkna drivm.förbrukning av tung lastbil (50-60 ton) :D

jannee  
#817764 Finns säker någon formel men allt bygger på mycket osäkra parametrar.
M.a.o. väldigt varierande på vad den som undersöker vill ha fram.
M.a.o. vilken körcykel det handlar om.
Motorstorlek spelar i många fall en avgörande roll.
En timmerbil har betydligt högre förbrukning/mil mot en en typ av tankbil där spelar luftmotståndet bl.a. en stor roll.
Googla gärna på:
Bränsleförbrukning scania vs volvo.
Scania men även Volvo vill oftast framhålla hur energieffektiva deras motorer är men ändå är det väldigt många som gått från dessa märken till Mercedes, nu gäller detta visserligen trailerekipage med en totalvikt på max 40 ton.
En åkare måste räkna på minst 4 olika parametrar.
Bränsleförbrukning
Tidsåtgång = förväntad snitthastighet
Inköpspris
Kvalitet - tillgång till reservdelar/reparationer/service, men inte minst vilken garanti fordonstillverkaren erbjuder.
En timmerbil i kuperad terräng kan vara i behov av en motor runt 700 hk, medans en fjärrlastbil klarar sig gott och väl med en motor under 600 hk.
Det optimala för ett 40 tons ekipage ligger i spannet 400 till 480 hk, och då kan du komma ned i en förbrukning under 3 liter/mil.
Medans en timmerbil ligger i snitt på nära 6 liter/mil, en flisbil räknar man tar i snitt 5,5 liter/mil, där 90 % av körsträckan är med full totalvikt.
Sedan spelar tyngden på gaspedalen ändå den mest avgörande rollen, en tung fot kan lätt öka förbrukningen med mer än 1 liter/mil.

Användarvisningsbild

Re: Beräkna drivm.förbrukning av tung lastbil (50-60 ton) :D

Rossignol  
#817771 Jag gjorde ett räkneexempel med utgångspunkt i Jannee:s inlägg.

Fart: 45 km/h
körtid: 6h/dag
antal arbetsdagar: 220
dieselpris: 20 kr/l (exkl moms)

En chaufför som förbrukar 1 liter extra per mil kostar 118 800 kr extra per år.

Avatar Fallback

Re: Beräkna drivm.förbrukning av tung lastbil (50-60 ton) :D

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#817778 Det är så mycket som spelar roll. Min förra arbetsgivare jobbade stenhårt med bränsleförbrukningen och följde upp det på förarnivå och hade lönebonus som premie för låg förbrukning.
Nedåt 3,5liter/mil för 60-tons ekipage på fjärrkörning klarade de.
När jag gick på transportgymnasiet så var det en väletablerad sanning att en lastbil med släp drog 5-6 liter på normal körning. Sedan dess har förbrukningen gått ner som det framgår av tidigare kommentarer.

Avatar Fallback

Re: Beräkna drivm.förbrukning av tung lastbil (50-60 ton) :D

jannee  
#817781 Senaste lastbilen jag körde var en Scania 730.
En rundsväng Malmö - Mälardalen låg snittförbrukningen på 4,5 liter/mil, detta då utslaget månadsvis.
Tågvikten var aldrig under 60 ton, oftast runt marginalen 63 ton.
4 till 6 lossningsställen oftast bara 1 eller 2 lastningar.
Farthållaren mer eller mindre ALLTID inställd på 85 km/tim.
Vid dåligt väglag, exempelvis regn steg bränsleförbrukningen med flera dl/mil - då enligt datorn.
Snitthastighet effektiv körtid kunde vara så pass hög som styvt 80 km/tim Malmö - Stockholm.
Finns egentligen bara 3 backar på den sträckan, Glumslöv, Vätterleden och Kolmården där den växlade ned.
Varför just 85 km kan man fundera över.
85 km/tim är den hastighet som de flesta lastbilar just framförs i då på Europavägar
Dessutom är lastbilarna oftast växlade så att motorn går optimalt vid just den hastigheten.
Kunde säkert haft lägre bränsleförbrukning, men då på bekostnad av vilotid men man vill även flyta med i strömmen.
Nu ägde detta rum INNAN bränslet steg till + 20 kr/liter, tror det låg på 12 till 14 kr/liter.
Kanske tempot idag har gått ned, dock mig ovetandes.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).