tis 07 nov 2023, 23:01#817690Den "gröna omställningen" är total motsats till energieffektivisering, sverige ska fördubbla sin elkonsumtion pga grönt stål.
Likaså med att hushålla med resurser, hur går det ihop när hela fordonsflottan ska elektrifieras? Skrota ut fungerande fordon?
Nej det går inte ihop. Som sagt jag jobbar med dessa frågor och jag ser näst intill idag oöverskådliga hinder. För just nu finns inte den tekniken som gör genombrottet för att detta ska gå.
Jag vill minnas att världen måste bryta lika mycket koppar de närmsta 20 åren som vi någonsin har brutit, i mänsklighetens historia.
Alla hus i EU måste renoveras till rätt energiklass innan 2050, 2033 ska dom värsta vara åtgärdade, total summa har jag läst 190 miljoner hus, vem ska betala det?
Det kommer inte att hända, Men nya byggnader kommer få tuffa krav vilket ökar kostnaderna radikalt. Frågan är vem som ska bo där??
det finns en tråd som heter elen blir gratis, den startades aug 2016, det är sju år sedan, de första sidorna pratades det om att nanotekniken fixar detta, det enda som alla är överens om i den tråden nu är att elen aldrig kommer bli gratis.
🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 👍
Nanobaserade träfiberprodukter,
Min specialitet är förstadium till nanofiber, eller nanocellulosa NFC eller MFC. Kärt barn många namn. Min specialitet inom cellulosa är dissolving massa från sulfitprocessen.
Under några år var det många förfrågningar på just att framställa dissolving för nanocellulosa. Men problemen var många även om vi kunde framställa på labbskala cellulosa derivat som skulle kunna användas till nano.
Tyvärr gick luften ur den marknaden så tack för ingenting.
Nå väl, så fick vi fram en annan cellulosa som med cellulosa baserat bindemedel framställt en biokomposit som är lättare och starkare än plåt. Vi kar gjort fönster karmar, bilplåt för ytterhölje (skärmar, huv etc) med bra isolering, hållbarhet m.m. När dessa är förbrukade gjorde vi tester på att bruka dessa i asfalt, betong och som bindemedel djurfoder.
Fördelen är inga CO2 utsläppen i produktionen, binder CO2, billigare än plåt och plast, gjort på restprodukter som annars gått till förbränning m.m.
Vi har första licensen klar och en maskin tillverkare jobbar på att ta fram pressverktyg m.m. om allt går som det är tänkt kommer första demo maskinen producera under 2026 fossilfria bildelar.