Avverkning (slutavverkning)

Hur skall man tänka kring gammal skog?

39 inlägg 10071 visningar 5 följer Svara, dela mm...   

Hur skall man tänka kring gammal skog?

Sörlänningen  
#816390 Jag är skogsbrukare i Götaland. Ungefär tio procent av min areal består av tallskog som närmar sig 120 år. Den är inte snabbväxande (uppenbarligen), men välmående och utan sjukdom. Jag ser den som normal produktionsskog, bara lite gammal. Det är också så den är hanterad i min gröna skogsbruksplan. Jag har också en del gammal (85 till 105 år) granskog. I granskogen är, som ni nog kan gissa problemen större. På de flesta håll i den äldre granskogen har tillväxten på beståndsnivå slutat att vara positiv, p.g.a. barkborrar och näringsbrist.

Vad jag har planerat, eftersom jag tycker att det är bäst skogligt är att låta tallen står kvar en bit bortom 120 år och fokusera på att avverka granskogen. Det blir väldigt groteskt om jag skall avverka all gammal skog inom tio år. Det blir stora ytor. Uppfattas som otrevligt av många och ökar även risken (det skulle möjligen också bryta mot lagen). Det här är också vad Södra har rått mig att göra.

Vad jag naturligtvis är rädd för är att tallskogen när den har nått en bit över 120 år blir olovlig att avverka. Jag har sett folk påstå att man redan idag knappt får avverka så gammal skog.

Vad har ni att säga om det här? Hur skall man tänka kring så gammal tallskog i Götaland? Vågar man låta den blir 125 till 130 år? Eller kommer jag nästan säkert förlora den praktiska förfoganderätten om jag gör så?

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Re: Hur skall man tänka kring gammal skog?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#816395 Ingen vet. Har du otur och råkar ut för aktivister, både enskilda och på tjänstemannanivå så kan vad som helst hända. Har du förutsättningar att vara självverksam så ut och hugg lite. Gärna lite här och där. Kalla det gallring eller hyggesfritt om du vill.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#816402 Tallen går ju att ”konserveringshugga” typ göra en försiktig låggallring så att du går i riktning timmerställning. Det ger fortsatt bra diametertillväxt på kvarvarande tallar och det blir en tydlig bekräftelse på att det är produktionsskog det handlar om. Tallskogen och dess produktionsförmåga finns kvar samtidigt som du föryngrar dina äldre granskogar. Var dock försiktig med uttagsnivån i tallskogen så att den inte öppnas upp för mycket.

r93  
Skogsola skrev:Ingen vet. Har du otur och råkar ut för aktivister, både enskilda och på tjänstemannanivå så kan vad som helst hända. Har du förutsättningar att vara självverksam så ut och hugg lite. Gärna lite här och där. Kalla det gallring eller hyggesfritt om du vill.

Håller med föregående talare, ingen vet.

Man vet inte heller vilket håll opinionen är på väg, elpriserna gjorde att det blev helt acceptabelt från de flesta att elda med ved, så lät det verkligen inte innan.

Skydda skogen är aktiva! Nu är det lättare att organisera sig än innan, kartor har alla i mobilen med GPS och allt, sedan ska man ut i skogen med, inte bara kriga på nätet.

Själv har jag avverkat all äldre barrskog, jag har lån på min skog, inte så mycket, men den ska ändå betalas.

Sedan är det väl EU som är nästa problem, om dom kan höja elpriset i Sverige för att sänka det i södra Europa, bevisar väl bara att Sverige ses som en mjölkko, det skulle inte förvåna mig om eu tar den svenska skogen som kolsänka så att Europa kan fortsätta elda kol.

Att skogsägarna skulle bli ordentligt kompenserade är bara fantasier, det finns inga gratispengar längre.

Sörlänningen  
Torbjörn Johnsen skrev:Tallen går ju att ”konserveringshugga” typ göra en försiktig låggallring så att du går i riktning timmerställning. Det ger fortsatt bra diametertillväxt på kvarvarande tallar och det blir en tydlig bekräftelse på att det är produktionsskog det handlar om. Tallskogen och dess produktionsförmåga finns kvar samtidigt som du föryngrar dina äldre granskogar. Var dock försiktig med uttagsnivån i tallskogen så att den inte öppnas upp för mycket.

Det här är värt att tänka på. Vi vill ju överlag minska mängden tillfällen maskiner kör i markerna, därför hade vi inte tänkt att göra så här. Men av taktiska skäl kan det här kanske vara nödvändigt.

Det finns numera en stark tendens att hävda att mark är orörd, när den inte alls är det. Vi har mycket mark som i skogsbruksplanen står beskriven som "orörd", fast vi vet att vi har både röjt och gallrat. (Att det står så beror ju på att min far inte orkade bråka med utföraren. Nästa gång skall vi se till att få det rätt.)

TS

Re: Hur skall man tänka krinjg gammal skog?

#816415 Vad det står i din plan har inga aktivister med att göra. Det är ditt personliga arbetsmaterial. Men det kan ju vara bra att ha dokumenterat när olika åtgärder gjordes.

r93  
Torbjörn Johnsen skrev:Det ger fortsatt bra diametertillväxt på kvarvarande tallar och det blir en tydlig bekräftelse på att det är produktionsskog det handlar om..

Det spelar absolut ingen roll att det blir en bekräftelse på att det är produkttionsskog, det är ju den dom vill ta bort.

Fördelen med detta upplägg är ju att man slipper avverkningsanmäla, detta har ju aktivisterna koll på numera.

Re: Hur skall man tänka krinjg gammal skog?

Sörlänningen  
Skogsola skrev:Vad det står i din plan har inga aktivister med att göra. Det är ditt personliga arbetsmaterial. Men det kan ju vara bra att ha dokumenterat när olika åtgärder gjordes.

Det är ju självklart att planen inte i sig påverkar läget. Men eftersom den är skriven av en extern person med stor (för stor, skulle man kunna hävda) kompetens i det miljöpolitiska komplexet så har det relevans för hur andra ser det (jag är ju otroligt jävig). Jag kanske borde ha varit tydligare att det var anledningen till att jag tog upp planen. Det och min inspektors åsikter är de externa åsikter jag har att tolka.
Senast redigerad av Sörlänningen sön 29 okt 2023, 15:41, redigerad totalt 2 gånger.

TS

Sörlänningen  
r93 skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Det ger fortsatt bra diametertillväxt på kvarvarande tallar och det blir en tydlig bekräftelse på att det är produktionsskog det handlar om..

Det spelar absolut ingen roll att det blir en bekräftelse på att det är produkttionsskog, det är ju den dom vill ta bort.

Fördelen med detta upplägg är ju att man slipper avverkningsanmäla, detta har ju aktivisterna koll på numera.

Det spelar ju roll för vissa typer av invändningar. Om skogen blir klassad som icke brukad ökar det risken att den blir förbjuden att hugga. Men om det finns en generell gräns på 120 år, vilket vissa verkar anser, så hjälper det ju inte.

Det handlar ju inte *bara* om aktivister, utan det finns ju också en risk att skog klassas som att det inte finns pågående bruk. Det kan ju i sig leda till att föryngring inte tillåts.

TS

r93  
#816426 ”Pågående bruk” ?

Detta har jag aldrig hört talas om, jag har ett område där ingen annan åtgärd har gjorts sedan åttiotalet, än att plocka vindfälle och barkborrar.

Har aldrig hört talas om att produktionsskog tas bort bara för att ingen åtgärd har gjorts på lång tid.

#816432 Nej ingenting händer så länge du inte avverkningsanmäler. Men den dagen kan någon tomte få för sig att det är "kontuniutetsskog" och då kan fan bryta lös om du har otur. Har du tur så händer inget.

r93  
Skogsola skrev:Nej ingenting händer så länge du inte avverkningsanmäler. Men den dagen kan någon tomte få för sig att det är "kontuniutetsskog" och då kan fan bryta lös om du har otur. Har du tur så händer inget.

Så är det givetvis, gallrar man så slipper man ju den biten, men det kan ju även bli stopp längre fram, när beståndet ökar i ålder.

Hur eller hur så har man ändan bak.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#816444 Nu vet vi inte markförhållande för din tallskog.
Men en utglesning gör att granen kommer som ett brev på posten, alltså senare 🙂

#816448 Ett par utspridda 0,49 hektar hyggen är en bra början.

hfab  
r93 skrev:”Pågående bruk” ?

Detta har jag aldrig hört talas om, jag har ett område där ingen annan åtgärd har gjorts sedan åttiotalet, än att plocka vindfälle och barkborrar.

Har aldrig hört talas om att produktionsskog tas bort bara för att ingen åtgärd har gjorts på lång tid.

Tyvärr ett allt vanligare argumenten för att stoppa skogsbruk i norr. Särskilt upp mot fjälltrakterna.
Finns inget pågående skogsbruk så är det "kontinuitetsskog" 🤮

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).