Jakt och Fiske

Kullgren duckar den känsliga frågan om älg och skogsbruk

27 inlägg 3195 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kullgren duckar den känsliga frågan om älg och skogsbruk

Emanuel90  
#816208 Tycker det kommer rätt mycket rotskott från stående aspar med om träden runtom avverkas, och här har vi fått mycket asp på hyggena efter att dom fröade så enormt mycket 2019 så jag har svårt att skylla dålig tillgång på älgfoder på naturhänsyn iallafall

Jakt hos Bengtssons

LesterCGarreth  
Knagge skrev:Naturhänsynen som alla använder idag med att man skall spara stora aspar och sälgar är inte bra.
Aspen och sälgen är anpassade efter bäver så de skjuter massvis med rotskott och stubbskott.
Men resultatet blir ofta dåligt om teoretiska professorer skall ta beslut om praktiska saker.

Är du seriös och inte trollar får du gärna utveckla ditt resonemang. Vore intressant att höra.

Asp och sälj sparas främst för att de båda arterna bidrar stort till ökad biologisk mångfald, insekter och lavar gillar asp och sälg. Sen är det ju bra foder till många däggdjur. Ingår ju i RASE.

Att säga att detta inte är bra och sen oja sig över "teoretiska professorer" känns absurt.

LesterCGarreth  
Castor fiber skrev:Ja, det är märkligt att man kan minska älgstammen med mer än hälften och de stora markägarna hävdar att beteskadorna är för stora. Vad blir det för viltförvaltning om markägarna har utslagsröst och anser att älgstammen alltid är för stor? Kan man inte bara vara ärlig och säga att man inte vill ha några vilda djur i sitt trädplantage?

Klart att det är den som äger markens representanter som ska ha utslagsröst. Konstigt vore det annars.

Markägare sidan är väl ärlig med att de vill ha låga stammar, det kanske vore mera på sin plats att jägarsidan erkänner att de vill ha höga viltstammar på markägarnas bekostnad.

Sen när representanter från jägarsidan som tex Daniel Ligné använder ord som krigsförklaring i sin retorik för ju inte att man tar jägarnas representanter seriöst.

Jag ska själv gå ur Jägarförbundet, de verkar som om de nu ha samma syn på äganderätt och sunt förnuft som KPML(r) ungefär.....

Användarvisningsbild

Knagge  
LesterCGarreth skrev:
Knagge skrev:Naturhänsynen som alla använder idag med att man skall spara stora aspar och sälgar är inte bra.
Aspen och sälgen är anpassade efter bäver så de skjuter massvis med rotskott och stubbskott.
Men resultatet blir ofta dåligt om teoretiska professorer skall ta beslut om praktiska saker.

Är du seriös och inte trollar får du gärna utveckla ditt resonemang. Vore intressant att höra.

Tänker man långsiktigt så försvinner Asp och Sälg från från landskapet om man sparar gamla träd och inte förnyar dem via rot och stubbskott.
Man skall sköta och förnya asp och Sälg precis som alla andra trädslag.
Hjortdjuren dominerar totalt idag och jag ser väldigt lite Asp och Sälgföryngring i skuggan det blir i naturhänsynsskogar.

r93  
#816225 Jag har en del asp, men jag är noga med att röja bort det där jag inte vi ha det, en åker som jag har planterat kom det även kolossala mängder rotskott i en hörna, där har viltet betat på rejält, numera är de är en meter höga grovkvistiga buskar, som matta, så det är omöjligt att gå igenom. De aspar som tagit sig över tre meter nu ser bedrövliga ut, finns inte ett träd som är rakt, eller har något som kan liknas en stam.

Men hellre att dom äter där än att äta det som är planterat.

Men jag sitter på två stolar, jag vill både ha mycket vilt och skog, så jag försöker skapa så mycket foder som det bara går.

Axl  
#816228 Jag tycker det blir lite konstigt när man klumpar ihop hela Sverige i älgdebatten, det är väl helt olika förutsättningar i norr och söder? Sen är det kanske så att viltstammen behöver ner och vända för att man ska kunna bygga upp fodertillgången.

Användarvisningsbild

Badger  
r93 skrev:Jag har en del asp, men jag är noga med att röja bort det där jag inte vi ha det, en åker som jag har planterat kom det även kolossala mängder rotskott i en hörna, där har viltet betat på rejält, numera är de är en meter höga grovkvistiga buskar, som matta, så det är omöjligt att gå igenom. De aspar som tagit sig över tre meter nu ser bedrövliga ut, finns inte ett träd som är rakt, eller har något som kan liknas en stam.

Men hellre att dom äter där än att äta det som är planterat.

Men jag sitter på två stolar, jag vill både ha mycket vilt och skog, så jag försöker skapa så mycket foder som det bara går.

Samma här. Jag sitter på båda stolarna och vill ha både vilt och skog och tycker det går fint. Aspen skjuter massa rotskott och det gillas av viltet så röjer ner och förnyar det betet varje år. Vet inte var rönnen kommer ifrån, men den förnyar sig friskt och den "hamlar" vi också ner till viltfoder.

r93  
Axl skrev:Jag tycker det blir lite konstigt när man klumpar ihop hela Sverige i älgdebatten, det är väl helt olika förutsättningar i norr och söder? Sen är det kanske så att viltstammen behöver ner och vända för att man ska kunna bygga upp fodertillgången.

Korrekt, men det är väl det länsstyrelsen på respektive ställe ska sköta.

Användarvisningsbild

Knagge  
#816235 Jag var nog lite otydlig i första inlägget med teoretiska professorer. 🙃
Min tanke kring naturhänsyn skulle vara att ta ner en del sälgar och aspar och få väldigt täta föryngringar av Sälg och Asp och på så vis gynna både hjortdjur fåglar mossor och lavar och få mångfald.
Sen kan man sköta naturhänsynsskogen precis som man sköter naturliga föryngringar av tall men istället producera Asp.
Givetvis med en del evighetsträd.

LesterCGarreth  
Knagge skrev:Jag var nog lite otydlig i första inlägget med teoretiska professorer. 🙃
Min tanke kring naturhänsyn skulle vara att ta ner en del sälgar och aspar och få väldigt täta föryngringar av Sälg och Asp och på så vis gynna både hjortdjur fåglar mossor och lavar och få mångfald.
Sen kan man sköta naturhänsynsskogen precis som man sköter naturliga föryngringar av tall men istället producera Asp.
Givetvis med en del evighetsträd.

Då förstår åtminstone jag hur du menar.

Användarvisningsbild

Hodal  
Knagge skrev:
LesterCGarreth skrev:

Tänker man långsiktigt så försvinner Asp och Sälg från från landskapet om man sparar gamla träd och inte förnyar dem via rot och stubbskott.
Man skall sköta och förnya asp och Sälg precis som alla andra trädslag.
Hjortdjuren dominerar totalt idag och jag ser väldigt lite Asp och Sälgföryngring i skuggan det blir i naturhänsynsskogar.

Aspen skjuter rotskott även med stammarna kvar och sälgen sätter skott också när stammarna dör av annan orsak än såg, t ex hög ålder. Du behöver alltså inte såga ner dem för föryngringens skull, den klarar de ändå.

Användarvisningsbild

Badger  
Hodal skrev:Aspen skjuter rotskott även med stammarna kvar och sälgen sätter skott också när stammarna dör av annan orsak än såg, t ex hög ålder. Du behöver alltså inte såga ner dem för föryngringens skull, den klarar de ändå.

Förvisso, men om man inte vill ha asp på en större yta än man redan har så behöver man ta ner dem för att få nytt smått godis till älgen när man har stora träd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).