SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skotare

Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

67 inlägg 24371 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#815119 Företaget Fors MW, som sedan drygt trettio år tillverkat skogsvagnar och kranar för skogsägare, lanserade ett helt nytt skotarkoncept på Elmia Wood 2022. Åttatonsskotaren Farma LF 8 med ett lastindex på 1:1. Alltså en skotare som lastar like mycket vikt som den själv väger. Nu rullar den fösta prototypen i skogen och Skogsforum var på plats för att filma och fota. Här kommer bilder och video på en klart intressant maskin.

Idén om att bygga en skotare kom ursprungligen från företagets grundare, entreprenören Leif Fors. Redan 2011 hade han målet klart för sig: att bygga en lätt, enkel men hållbar skotare som kunde fås till ett rimligt pris. Tyvärr gick Leif bort alldeles för tidigt i cancer 2015 och skotarplanerna lades av förklarliga skäl på is. Men i samband med pandemin dammade dottern Ulrika Fors och några av hennes medarbetare av den gamla skissen och 2020 beslutade de sig för att blåsa liv i skotarprojektet. Ett utvecklingsteam sattes ihop med nyförvärvet och konstruktören John Nordlund som tidigare arbetat med utveckling av Alstors skogsmaskiner. Henrik Götsten har ansvarat för maskindesignen och Svante Högnert har lett Fors MWs skotarprojekt. Hela utvecklingsarbetet och byggnationen av prototypen har skett helt i Fors MWs regi, i deras anläggning i Saue utanför Tallinn i Estland (det kommer en separat artikel här på Skogsforum om själva företaget Fors MW inom kort).

1697735929_farma-lf8-ulrica.jpeg


Ändrad inriktning efter responsen på Elmia Wood 2022

Trots att man inte visade upp en maskin utan enbart video-animeringar av Farma LF 8 på Elmia Wood 2022 så blev responsen väldigt stor. En smal och lätt 8-tonsskotare med lastindex runt 1:1 var uppenbarligen en intressant maskin men det var inte bara skogsägare som hade den uppfattningen. Ett stort antal heltidsentreprenörer från många olika länder visade intresse och Ulrica och hennes kollegor fick ta sig en rejäl funderare på sin kammare när de kom hem efter mässan: Ska det bli en skotare för självverksamma eller ska den byggas för heltids proffsanvändning? Resultatet av funderingarna blev att satsa på en maskin med kvalité och hållbarhet för professionell heltidsanvändning. Ett maskinbygge med högkvalitativa komponenter men som fortsatt gärna fick vara enkel att serva och underhålla.

1697736025_farma-lf8-journalister.jpeg


Ny transmissionslösning

En knäckfråga var vilken typ av transmission och drivning skotaren skulle ha? Efter att ha utvärderat många olika lösningar landade Fors MW till slut i att bygga en maskin med hydrostatdrift och åtta variabla hjulmotorer. En till varje hjul. Det här gav dels en möjlighet att bygga en enkel, smal men hållbar boggi utan kedjor, drev och lagringar. Dels så gav det en bättre möjlighet att elektroniskt och individuellt styra hjulens hastighet och dragkraft. Det är (bortsett från pendelarmarna) samma upplägg som ProSilva presenterade i sin skotaprototyp ProSilva J14.

Ytterligare en fördel med individuella hjulmotorer i varje hjul enligt Fors MW, är att man inte får problem med boggistegring. Något som annars kan förekomma när man har en motor som driver båda hjulen i samma kedjedrivna boggi. Dragkraften för Farma LF 8 anges av Fors MW till 120 kN.

1697735929_farma-lf8-boggi.jpeg


1697735929_farma-lf8-hjulmotorer.jpeg


I ursprungstankarna fans med att skotaren skulle gå att köra relativt snabbt på väg. Den tanken har man inte släppt utan Fors MW anger att Farma LF 8 klarar att komma upp i 27 km/h under vägtransport. Det är en rejäl hastighet för en skotare och det kräver också maximalt effektuttag ur motor och hydraulik. Boggilift finns på önskelistan och då går det ju att få ner oljeflödet lite om den kan drivas med fyra motorer istället för åtta.

100 kW CAT-motor i Farma LF 8

Under huven sitter en 3,6-liters CAT-motor på 100 kW (136 hk) vilket enligt konstruktörerna är väl tilltaget för uppgiften. Den driver en Linde lastkännande hydraulpump med maxtryck på 350 bar och ett flöde upp mot 260 liter. Hydrauliken driver de åtta hjulmotorerna via ett antal styrventiler. I maskinens midja sitter en sensor som känner av styrvinkeln och beroende på vinkel och hastighet så regleras hjulens hastighet så att innerhjulen går långsammare än ytterhjulen när maskinen svänger. Allt för att minska skjuvning/radering och skona marken. Den individuella hjuldriften ger heller ingen slirning.

På prototypen finns en mängd trycksensorer för att utvecklarna ska kunna följa upp hur hydrauliken beter sig och utifrån detta optimera den slutliga layouten för hydraulsystemet och transmissionen. En del ventilpaket som initialt sitter lite känsligt till ska flyttas för att dels ge bättre skydd men även för att så långt det går korta ner oljeflöden och slanglängder. Hjärnan i hela hydrauliken och maskinkontrollen är ett Parker IQAN kontrollsystem.

1697735929_farma-lf8-cat.jpeg


Smal maskin med 600-hjul

Prototypen som nu visades i Estlandsskogen var utrustad med 600-hjul (från Tianli) och då blir Farma LF 8 bara 2,22 meter bred. Går man på 500-hjul (som blir standard) så får maskinen samma bredd men väljer man 700-hjul, vilket är möjligt, så blir maskinen 20 cm bredare: 2,42 meter. Det är ändå en smal skotare beaktat de breda däcken och den stora bärytan som maskinen får med sina åtta hjul. Lastarean är 2,6 m2 men det går att bredda stakarna med 10 cm på varje sida om man vill. Lastutrymmets längd är i standardutförande 3,7 meter men Fors MW kommer även att erbjuda en förlängd version (600 mm framför bakre boggin) med 4,3 meters lastutrymme. Det går att lägga band på det bakre boggi-paret men fram får man lägga på kedjor om man behöver extra grepp.

1697735929_farma-lf8-stakar.jpeg


Farma LF8 med lastindex 1:1

När skotarkonceptet Farma LF 8 lanserades 2022 så var det en åttatonsskotare. Nu anges lastvikten till 8,5 ton vilket antagligen är en följd av att den valda boggi/transmissionslösningen klarar lite mer. Maskinvikten anges ”från 8,5 ton” och den vikten avser en skotare med 500-hjul och en Farma C6,7-kran. Då klarar man den magiska last/viktnivån 1:1.

Prototypen med 600-hjul och Farmas kran C8.0 X-CEL blir något tyngre. Kanske lite drygt ett ton? Skillnaden i kranvikt mellan C6,7 med 0,20-grip och C8.0 X-CEL med 0,24-grip är 560 kg. Därtill viktskillnaden för åtta stycken 700-hjul jämfört med 600. Oavsett så är det ändå en lätt maskin.

Utan jämförelser i övrigt kan man titta på Eco Logs 750F (f d Gremo 750F, tillverkas inte längre). Den hade en lastvikt på 8,5 ton och en maskinvikt om 10,5 ton. Bredden med 600-hjul var 2,45 meter. John Deeres skotare 910G lastar 9 ton, är 2,7 meter bred med 700-hjul och väger 14,7 ton. Då har den i och för sig snurrhytt. Komatsu 825TX lastar också 9 ton och den är 2,60 meter med 600-hjul. Maskinvikten: från 14,6 ton.

1697735929_gallringsskotare-2023.jpg


Egen Farma-kran på skotaren

Prototypversionen av Farma LF 8 var utrustad med Farmas egen kran Farma C 8.0 X-CEL med åtta meters räckvidd och en 0,24-grip. Maskinen kan som alternativ utrustas med de något mindre kranarna i Farmas G2-generation, Farma C6,7 och C7,2 eller den större C8,5.

1697735929_farma-lf8-kran.jpg


Rymlig hytt i egen design

Hytten på Farma LF 8 var väl tilltagen och rejält rymligt. Hytten tillverkas av en svensk firma efter Design från Fors MW. Prototypens hytt var lite spartansk då den inte var komplett med all inredning. När maskinen blir helt färdig så kommer komforten att öka när hytten blir ordentligt inklädd. Trots många hårda ytor så kändes ljudnivån ändå behaglig så det kommer nog att bli riktigt bra när det är klart. Enligt Henrik Götsten på Fors MW så kommer det att ske vissa modifieringar i hyttens layout innan serieproduktion. Den kommer att kortas något för att ge lite mer utrymme mellan kran och hytt i midjan men det kommer ändå att vara gott om plats.

1697735929_farma-lf8-hytt.jpeg


Lansering och försäljning av Farma LF 8?

Fors MWs planerade väg ut till marknaden för Farma LF 8 ser ut så här:
En förserie börjar tillverkas i februari 2024. Demotour är planerad i Sverige under våren 2024 (mars-april). Försäljning påbörjas i Sverige strax innan eller efter sommaren 2024 då även det svenska återförsäljar- och servicenätverket ska vara klart. Därefter kommer Farma LF 8 att visas upp på APF-mässan i England i september 2024 och man kommer troligen att även ha med den estninska marknaden i den tidiga marknadslanseringen då intresset är stort. Leverans av de första skotarna planeras till slutet av 2024 och Fors MW räknar initialt med att kunna bygga två maskiner per månad.

Visning av prototypen (Video)

Skogsforum var inbjudna till Estland för en visning tillsammans med andra skogsjournalister från England, Tyskland, Finland, Polen och Sverige. Henrik Götsten från Fors MW spakade maskinen och vi fick granska och filma maskinen så mycket vi ville. Här nedan finns en massa bilder samt en videofilm där jag även får en pratstund i hytten med Henrik. Dagen innan hade Fors MWs återförsäljare varit ute och beundrat underverket och de verkade nöjda över vad de såg och upplevde.

Några reflektioner

Min spontana upplevelse av maskinen (med reservation för att jag inte har några djupgående erfarenheter som skotarförare) är att det är ett välbyggt skotarkoncept och att det verkligen blir en kompakt maskin med lågt marktryck. För marknader med mjuka jordar och dålig bärighet så blir det här definitivt en intressant maskin, speciellt med 700-hjul runt om. Farma LF 8 kommer troligen inte att bli något lågprisalternativ beaktat att skotaren är gediget byggd med kvalitativa och beprövade komponenter men det finns säkert en och annan skogsägare som gärna vill ha en sådan här maskin ändå. Målgruppen är nog annars professionella gallringsentreprenörer som vill göra så litet markavtryck som möjligt.

Maskinen är kompakt och spårar bra. Den är relativt kort i hjulbasen och den totala längden är 8,43 meter i standardutförande. Hytten är rymlig och sikten är bra runt om men framåt skymmer den höga motorhuven lite väl mycket. Ser man maskinen bakifrån ger den ett nätt och smalt intryck men framifrån gör den relativt höga fronten att skotaren ser större ut än vad den verkligen är. Den nya generationens dieselmotorer med högsta avgasreningsklass bygger på höjden och det ser vi även hos en del andra tillverkare. Dock kommer CAT att göra en uppdatering av motorpaketet inom kort vilket kommer att möjliggöra en lägre motorhuv när förserien börjar byggas efter årsskiftet.

Transmissionslösningen med individuella hjulmotorer ger möjlighet att bygga enklare boggilådor men de bygger inåt när det gäller markfrigång. Farma LF 8 har 55 cm markfrigång under ramen men det är i utrymmet mellan hjulmotorerna.

Vad tror ni om marknaden för skotarstorleken 8,5 ton? Är det en maskin för skogsägare eller blir det en renodlad entreprenörsmaskin?


Här nedan kommer lite bilder och här finns även en video från lanseringen i Estland den 18 oktober 2023:





   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

MF5608  
#815140 Intressant maskin 👍
Vad är måtten på däcken? Höjd?

Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

Engelthon  
#815141 Intressant koncept. Vikt och storlek är intressant i beståndsgående gallring.

Men två frågetecken är ekonomin.
Kostnad per m3 (inköp och drift) och sedan eftermarknad.

För FARMA är det att de får volymer så de kan göra bra inköp och hålla kostnader nere. Det är skogsmaskins tillverkarens stora problem.
Sedan att man med åren kan uppdatera vilket gör det värdehöjande för brukaren i förlängningen.

Men klart intressant maskin och hoppas att man lyckas

Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

alias  
#815143 Varför funkar det inte med band på framdelen?

Är det för lite plats mellan däck och hyttsida?

Tänker att om man vill inrikta sig mot marker med sämre bärighet så vore möjlighet att köra fullbandat med typ Eco Baltic band önskvärt.

Känns som att valet av drivlina med separata hydraulmotorer, en drös sensorer och datorstyrning nog gör att både maskinens pris och tekniska komplexitet har knuffat den bort ifrån självverksamma skogsägare med större skogsinnehav som primär kundgrupp och helt klart mer mot heltidsentreprenörer.

Vore intressant att veta vilket lastindex som merparten av de maskiner som säljs kommer att få i verkligheten, beroende på utrustningsalternativ.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

Camaro1969  
#815144 jaha det vart inte en enkel skotare kring miljonen som de först trodde, jag gissar den landar en bit över 2 miljoner

Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

Torbjörn Johnsen  
#815163
Engelthon skrev:
För FARMA är det att de får volymer så de kan göra bra inköp och hålla kostnader nere. Det är skogsmaskins tillverkarens stora problem.
Sedan att man med åren kan uppdatera vilket gör det värdehöjande för brukaren i förlängningen.


En fördel som Fors MW (som tillverkar Farma) har är att de redan har en stor kritisk massa i tillverkningskapacitet. De knåpar ihop runt 600 skogsvagnar per år och dubbelt så många kranar. Lägg därtill vagnar för lantbruket (BIGAB) samt en hel del annan utrustning. Det innebär att de t ex tillverkar alla kranar själv, har kapacitet att svetsa, bearbeta och ytbehandla i egen anläggning samt att de i många fall redan är stora kunder till olika leverantörer av t ex hydraulik. Det här ger dem helt klart fördelar jämfört med en mindre tillverkare som "enbart" ska tillverka skogsmaskiner i små serier.

Om det räcker för att bli framgångsrik på marknaden återstår att se men jag gissar att de relativt sett kommer att vara konkurrenskraftiga när det gäller produktionskostnaderna men att det sedan kommer att avgöras av om service och eftermarknad hänger med. Jag tror som flera andra varit inne på att det blir ganska få självverksamma skogsägare som köper den här skotaren utan att den kommer att hamna hos gallringsentreprenörer i olika länder. Det finns i och för sig svenska skogsägare som köpt helt nya gallringsskotare (Eco Log 750F, Sampo FR28...) för eget bruk och vi lever ju i en fri värld där det som bekant inte är förbjudet att ha "en dyr hobby". Var och en gör ju sina egna kalkyler baserat på de förutsättningar man anser sig ha.

Ett segment som kan vara intressant är om arealen "hyggesfritt" skogsbruk ökar och man ska in och plocka ut få träd med grova dimensioner. Då kan det vara en fördel med en skotare som har nätta mått och lågt marktryck men ändå klarar att hantera grova timmerstockar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

Camaro1969  
#815172 i hyggesfritt läre du ju ha en rejäl skördare för att ta de grova träden, varför då ha en liten skotare ?

Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

Torbjörn Johnsen  
#815177
Camaro1969 skrev:i hyggesfritt läre du ju ha en rejäl skördare för att ta de grova träden, varför då ha en liten skotare ?


För att köra med lågt marktryck? 8,5 tons skotare med 8 st 700-hjul blir ju skonsamt. Jämför totalvikt på 17 ton med totalvikten för en 15-tonsskotare. 30 ton+? Det blir inte lika mycket ris att köra på i blädningsskogsbruket och man förväntas återkomma på samma stickvägar relativt ofta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

svampbob  
#815263
Torbjörn Johnsen skrev:
Camaro1969 skrev:i hyggesfritt läre du ju ha en rejäl skördare för att ta de grova träden, varför då ha en liten skotare ?


För att köra med lågt marktryck? 8,5 tons skotare med 8 st 700-hjul blir ju skonsamt. Jämför totalvikt på 17 ton med totalvikten för en 15-tonsskotare. 30 ton+? Det blir inte lika mycket ris att köra på i blädningsskogsbruket och man förväntas återkomma på samma stickvägar relativt ofta.


Går Farman att diffa?

Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

Torbjörn Johnsen  
#815265 Jag fattar det som att det inte finns/behövs diff i den här konstruktionen. Eftersom det sitter en hjulmotor till varje hjul så kan varje hjul styras individuellt. Det finns ingen risk att kraften ”smiter iväg” till ett ett annat hjul som går lättare eller slirar. Alla hjul får den dragkraft de behöver.
Men allt beror nog på programmeringen i kontrollenheten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

svampbob  
#815268 Hydraulik är jag ingen expert på men @AKKAMAAN har garanterat koll på hur väl det går att diffa och hur bränsleekonomin blir med det valet för drivning.

Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

maltex  
#815274 Med diffa menar du diffspärr då. Har man 8 hjulmotorer måste man väl tvångsstyra dom var för sig om det ska funka på ett vettigt sätt.

Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

svampbob  
#815275
maltex skrev:Med diffa menar du diffspärr då. Har man 8 hjulmotorer måste man väl tvångsstyra dom var för sig om det ska funka på ett vettigt sätt.


Diffspärrren och att hänga över kranen är en skotarförares bästa vänner.

Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

HannuRöj  
#815282 Även när det slirar, delas földet (=hastighet) vänster-höger enligt sensorn i midjan, eller? 🤔
Utan elstyrda flöd behövs nog diffspärr som delar flödet jämnt mellan varje krets. 👍

Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

JohannesG  
#815296 Utifrån Torbjörns beskrivning förstår jag det som att varje hjul styrs individuellt baserat på data från diverse givare. Detta ska då göra att maximal kraft är tillgänglig på alla hjul hela tiden samtidigt som inget hjul skall kunna börja spinna ensamt om det kommer på exempelvis en hal rot. Men till skillnad från en maskin med diffspärr så river den inte i underlaget eftersom innerhjulen tvingas gå långsammare.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).