Elis76 skrev:Hur stor areal tänker kompisen gallra?
Sjögården skrev:Bond.J skrev:Observera at jag inte skrev att det var olönsamt att röja. Däremot kan man inte blanda lönsamhet med likviditet.
Lönsamma åtgärder bör man egentligen alltid göra även om man inte har likviditet däremot bör man inte göra olönsamma åtgärder bara för att man är likvid.
Ett resonemang jag ständigt haft med mig sedan ekonomiutbildningen för sisådär 45 år sedan.
Gäller egentligen fortfarande men svårare att tillämpa i dagens kortsiktiga kvartalsekonomi som jag tycker är svårt att överföra till skogsbrukets långsiktighet.
Att ex bygga en ordentlig skogsbilväg ett par år före avverkningen är garanterat lönsamt i de flesta fall medan likviditeten ofta begränsar så man lappar och lagar på det som finns till vägen blir helt sönderkörd och avverkningen onödigt dyr.
Ibland bedrar snålheten visheten..
Tralsmo skrev:Den här första gallringen är visserligen regisserad av grabben men ja skriver här ändå.
Ca 5ha totalt av 10 som gjorde i januari.
Detta området avverkades tidigt 80tal.
Dåvarande skogsägare va inte särskilt intresserad av föryngring så merparten är själföryngrat.
Det mesta är tall me en del björk.
Gran finns de en del å den är nog planterad å är där gran ska va.
Nästföljande ägare röjde men tog alldeles för dåligt.
Hur mycke de blev just här har ja inte forskat fram än.
Idag va bara en inspektion. Inventering gör ja senare när näven blivit kry.
Allafall blev de 360fub totalt varav drygt 40 björk på alla 10hs.
Gallringen är gjord me grabbens 911.4 å en Valmet 830 skotare som va inhyrd.
Ja hann inte med.
Dom inventeringar ja gjort redan tyder på att de står mer kvar nu än vid skanningen våren 22.
Nettot får ja återkomma till men den va rätt betydande.
Sjögården skrev:
Lite intresserad av beståndsdata, sen förstagallring, uppemot 40 år och sätter nog fart nu.
r?
Sjögården skrev:Tralsmo skrev:Den här första gallringen är visserligen regisserad av grabben men ja skriver här ändå.
Ca 5ha totalt av 10 som gjorde i januari.
Detta området avverkades tidigt 80tal.
Dåvarande skogsägare va inte särskilt intresserad av föryngring så merparten är själföryngrat.
Det mesta är tall me en del björk.
Gran finns de en del å den är nog planterad å är där gran ska va.
Nästföljande ägare röjde men tog alldeles för dåligt.
Hur mycke de blev just här har ja inte forskat fram än.
Idag va bara en inspektion. Inventering gör ja senare när näven blivit kry.
Allafall blev de 360fub totalt varav drygt 40 björk på alla 10hs.
Gallringen är gjord me grabbens 911.4 å en Valmet 830 skotare som va inhyrd.
Ja hann inte med.
Dom inventeringar ja gjort redan tyder på att de står mer kvar nu än vid skanningen våren 22.
Nettot får ja återkomma till men den va rätt betydande.
Ser ut att vara bra kört och rätt oskadat av älg.
Lite intresserad av beståndsdata, sen förstagallring, uppemot 40 år och sätter nog fart nu.
Kör allra maskingallringar med 911 och är verkligen nöjd med resultatet men är inne och kollar efter klena förstagallringar på youtube med H8 ,Malwa och Terri för att se om det kan vara något när jag nu förmodligen aldrig kommer kunna köra motorsåg mer.
Har lite svårt att ta första röjningsgallringen med 911.an.
Men döm om min förvåning när alla filmer med dessa maskiner inspelade i andragallringar med hög medelstam där jag betraktar dem, H 8 undantagen, som absolut inte konkurrenskaftiga.
Har jag fel eller?
Sjögården skrev:Körde ni på ackord eller timme?
Någon som vet om de skördarlag som kör entreprenad med ex Malwa eller H8 hänger med någorlunda i avverkningskostnad.
När jag har en 25 årig stamtät tallskog måste det naturligtvis kosta att få den gallrad med beståndsgående mindre maskiner.
Det gör det även med manuell huggning.
Men kör man andragallring blir nyttan av små maskiner begränsad.
Någon som jämfört?