Traktorn i skogen

Traktor eller ATV?

49 inlägg 31107 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktor eller ATV?

boksson  
#80889 Hej jag har nyligen köpt ett skogsskifte på strax under 40 ha och behöver nu en traktor/atv till en griplastarvagn för att köra ut gallringsskog. I stora delar av skiftet bär marken bra men där finns även en hel del områden med ganska sura delar samt 4 ha mosse. Vad är att föredra för framkomlighet och minsta spårbildning i marken, ATV eller traktor med 2wd/ 4wd?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Traktor eller ATV?

Jerrka  
#80896 Vilken del av landet bor du? Kan du köra ut på vintern när det är fruset där det är blött? Jag tycker personligen att det var lite väl stort skifte för att hålla på med en fyrhjuling..Beroende på hur mycket per år du tänkt att då vill säga ? Om jag vore dig skulle jag nog satsa på en typ valmet 505 med en lämplig driven skogsvagn..Typ nåt nånt här

Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80901 Hur mycket pengar hade du tänkt o lägga ut?

Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

boksson  
#80904 Södra delen av landet. Jo det går att köra när det är fruset, men här fryser det inte ordentligt vart år, dessvärre. Har planerat och ta ca 100-150 m3 per år, Slutavverkningarna har jag tänkt leja bort.
prismässigt har jag inte riktigt bestämt mig än, men dock inte över 100000 för traktor och griplastarvagn, med tanke på volymen som ska köras ut
Senast redigerad av boksson mån 08 feb 2010, 09:21, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81351 Jag skulle satsa på traktor. Dels kan du ha störra kärra men framförallt kan du ha det lite varmt och bekvämt när du kör. Borde kunna få ihop ett skapligt ekipage för 100 000. Lycka till:-)

Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

axwell  
#81370 Klart att du skall ha en traktor. Om du skulle vilja leverera långved till någon så blir det fnuttigt att komma med drygt 1 kubik (travat) per lass med ATV:n. Det blir dålig timpenning.

Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

boksson  
#81394 OK. En traktor blir det :grin: Vilket är att föredra, 2wd som inte väger så mycket eller en tyngre 4wd, med tanke på framkomlighet och minsta spårbildning i marken?

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

axwell  
#81403 Välj ett alternativ som har dess båda fördelar, en 4wd minitraktor, en del exemplar med värmehytt, lastare och andra komfortdetaljer. Drar ca 1 lit diesel/timme.

Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

boksson  
#81415 Minitraktor? Vilka märken snackar vi om ? Hur stor griplastarvagn (last) klarar en sådan av?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor eller ATV?

Jerrka  
#81417 http://www.blocket.se/vasterbotten/Ny_k ... m?ca=4&w=3


Det är väl en sånhär eller yanmar-modellen de syftar på...

Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

boksson  
#81418 Snygg traktor.
Det hade varit något. Någon som har praktisk erfarenhet av dessa, som kvalite, kapacitet, etc.

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81419 Tycker dessa minitraktorer verkar vara varken eller s.a.s.
Tar sig inte fram spårlöst som en ATV, fungerar inte som jordbrukstraktor. Eller?

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Traktor eller ATV?

Fiat 4WD  
#81423 Hej Boksson!

Som några andra frågat är det helt beroende på omfattning inriktning och ambition.
Men att du bestämt dig för Traktor är helt rätt med den volymen du nämnt.
100-150m3 är inte så lite alls.
4Wd är absolut nödvändigt. Jag vet inte precis var du är men jag har en markbit 25 Km upp i Dalsland NV om Vänersborg med terräng som liknar din beskrivning. Jag kör bara undantagsvis med annat än 4wd inkopplat i skogen.
Jag har en 8,5ton Mowi m 300-kran och radiostyrd winsch. Mycket smidigt och effektivt, speciellt för oss hos inte kör varenda dag. Det finns en uppsjö med vagnar (Vreten Källefall, Palms Farma mm mm) Leta reda på nån beg som inte har för många år på sig.
Traktorn bör vara nån där du lätt kan få tag på service, delar filter o. dyl. Tänk lite på vilka handlare du har i närheten av hemma så du slipper åka 10 mil för att köpa ett oljefilter eller en handbromsvire. Glöm inte service och underhåll på gamla traktor, lite service kan förlänga lvslängden fantastiskt myckt. För att inte tala om driftsäkerheten.
Se'n var det en grej till... Angående prisnivå. Du skulle kanske satsa lite mer pengar nu annars blir det lätt så att grejorna är lite för gamla/slitna å mycket pengar går till reparationer.
:shock:

Lycka till med valet.

Anders

Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

Fredde73  
#81426 Skulle (som tydligen alla andra) rekommendera vanlig traktor jag också. Handlar det om så pass stora volymer som 100-150 kubik / år blir en ATV / minitraktor bara som en leksak. Däremot behövs nog faktiskt inte det mest avancerade om ekonomin är begränsad. 4wd är förstås otroligt bra och ger verkligen en helt annan framkomlighet och inte minst styrförmåga..även möjlighet till större vagn och tyngre lass. Men jag kan av egen erfarenhet säga att man kommer ganska långt även med gammal 2wd traktor om det inte är alltför svår teräng. Med vinch på kranen kan man lätt dra fram lite virke och slippa dom svåraste / blötaste körvägarna också..

En stor skillnad mellan traktor och ATV är ju också att traktorn kan användas till så mycket mera. Snöröjning, köra grus, slåttermaskin, lastare och pallgafflar..

Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

axwell  
#81434 Hej boksson!
Silverstone är en kinestraktor, pris och kvalitet därefter. En annan lite vanligare heter Jinma som beskrivs på en egen tråd, sök; "jinma"
Japanska minitraktorer hittar du under "Yanmar Iseki Kubota" på detta forum. Timmervagn; tyvärr har jag en ATV-vagn och den är för liten och klen i förhållande till en 18 hp Yanmar. Den traktorn kan snöröja med schaktblad eller snöskopa som sitter i lastaren, gräva ned till mellan 2,5 och 3 meter djupa diken, bygga och reparera skogsvägar, plöja och harva, dra tyngre lass än en dubbelt så tung gammal 2wd traktor, transporteras på bilsläpvagn. Om det har blivit fula spår efter timmervagnen brukar jag plana ut dem med de breda bakdäcken som min Yanmar har. Vid allvarligare skador efter tex. timmerbil kan jordskopan i lastaren komma till pass.
Idag skulle jag välja en på 3-5 tons timmervagn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).