Skogsnyheter

Skogsstyrelsens omvärldsanalys 2023 - en dystopisk bild

12 inlägg 4203 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsstyrelsens omvärldsanalys 2023 - en dystopisk bild

Fredrik Reuter  
#813480 Skogsstyrelsen väljer att använda en bild på en korp i sin omvärldsanalys 2023 som släpptes idag. Utredare Stefan Karlsson kallar analysen dystopisk och därav korpen på framsidan. Korpen är enligt mytologin mörkrets budbärare och förknippas därför oftast med "ond bråd död". Om det är detta som Skogsstyrelsen vill ge sken av i analysen är oklart men det är en relativt mörk bild som myndigheten målar fram i rapporten.

Det har att göra med naturresurser. FN prognosticerar att världens befolkning når 10 miljarder år 2080 och den så kallade medelklassen växer konstant. Världens befolkning har trefaldigats sedan 1950 och idag är vi över 8 miljarder människor på jorden. I och med att befolkningen och också den så kallade medelklassen ökar så ökar också resursutnyttjandet. Trots hög återvinning och skärpta krav på företag så kan det vara så att naturresurserna inte räcker i framtiden.

Enligt Stefan Karlsson är det också så att den skogliga resursen i Sverige är högt utnyttjad. Det finns ingen större buffert för att öka avverkningen i Sverige.

Politiken gör enligt analysen inget åt detta. Anledningen är att det är politiskt självmord då man inte blir populär och troligtvis är bortröstad nästa val om man går emot konsumtionen. Skogsstyrelsen tror att det i princip måste krascha innan något görs. Troligtvis handlar det om att näringslivet inte längre kan bedriva sin verksamhet och jobben försvinner.

Som lök på laxen skriver Skogsstyrelsen att demokratin är på tillbakagång på global nivå. De tar upp att högervindar kan göra att EU efter nästa valomgång kan styras av partier som är långt ut på högerkanten. Troligtvis kommer då fokus att skifta mot produktion och frågor om miljö kommer nedprioriteras. Utöver detta ser Skogsstyrelsen att faktaresistensen ökar i samhället. Det handlar om att åsikter värderas lika högt som fakta. Detta kan skapa ett "spänningsfält" som i sin tur kan skapa konspirationsteorier och aktiv desinformation.

Skogsstyrelsen sammanfattar rapporten såhär:

Rubrikerna i omvärldsanalysen inger inte framtidstro: frihandel på väg bort, miljöhot, ökade levnadskostnader, demokrati och jämställdhet på tillbakagång, geopolitisk oro, tryck på naturresurser, kunskapsrelativism. Men kanske är det ändå inte så illa. Eller så är det värre. En kvalificerad bedömning av framtiden på några års sikt kan ofta utgå från att förändringarna inte blir så överväldigande; pågående trender fortsätter. Men pandemin och kriget i Ukraina har visat hur plötsligt och oförutsägbart hela spelplanen kan kastas om. Utbrottet av afrikansk svinpest belyser ånyo det plötsligas inträde om än på en annan skala.

Idag pågår ett webbinarie om omvärldsanalysen. Tidigare i förmiddags pratade också landsbygdsminister Peter Kullgren. Han tog bl.a. fram att det Nationella Skogsprogrammet säger att: ”Skogen, det gröna guldet, ska bidra med jobb och hållbar tillväxt i hela landet samt till utvecklingen av en växande bioekonomi”. Skogen har fördubblats på 100 år osv och det finns en stark majoritet i Riksdagen att bruka skogen mycket för jobben och landsbygden. Han kritiserar också EU och att skogen är nationell kompetens.

En paneldebatt med Skogsindustrierna, LRF och WWF tar upp Kullgrens tal. Skogsindustrierna anser att skogsbruket måste samarbeta med EU för att det inte finns något annat alternativ. WWF tycker det är tråkigt att Kullgren inte ens nämner biologisk mångfald.

Övergripande är det intressant att se att skogsägarna och äganderätten inte diskuteras värst mycket. Skogen ska vara en nationell resurs vilket kan tolkas som att skogsägarna i princip måste avverka för att behålla jobben. Man tar också upp målkonflikter vid skydd av skog. Min tolkning är att äganderätt i denna kontext handlar om att kunna förse industrin med så mycket virke det bara går. För jobben.

Vill du lyssna så finns troligtvis en inspelad video här: https://live.mediaflow.com/11CB2C9H1J

Omvärldsanalysen finns här (PDF): https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... s-2023.pdf
En korp. Foto: Unsplash.

TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsens omvärldsanalys 2023 - en dystopisk bild

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Fredrik Reuter skrev:
Enligt Stefan Karlsson är det också så att den skogliga resursen i Sverige är högt utnyttjad. Det finns ingen större buffert för att öka avverkningen i Sverige.

Politiken gör enligt analysen inget åt detta. Anledningen är att det är politiskt självmord då man inte blir populär och troligtvis är bortröstad nästa val om man går emot konsumtionen. Skogsstyrelsen tror att det i princip måste krascha innan något görs. Troligtvis handlar det om att näringslivet inte längre kan bedriva sin verksamhet och jobben försvinner.

Hör de här styckena till varandra så förstår jag det inte riktig varför det ska bli en krasch. Vill någon utveckla det?

r93  
#813504 Jag skummade igenom rapporten, & i mitt tycke så sätter Fredrik en väldigt personlig vinkel på det hela, det är inte så nattsvart som han vill ge sken av.

Ordet högervindar hittar jag inte, men att trenden går mot konservativa högerpartier som styr mer och mer inom EU förklaras ju i rapporten att troligtvis har EU gått för hårt fram med sin "gröna politik" vilket har lett till att vi exempelvis måste öka förbränningen av olja, kol & gas, vedeldarekonomi är ju även det ett passande ord, likaså kraven på fordon som gör att fullt fungerande maskiner skrotas ut till förmån för nya med den senaste klassningen, var ligger miljönyttan i det? Råvarubrist någon?

Om den svenska skogen står det så här, jag klipper ut ett stycke rakt av:

Framtidstro inom skogsnäringen men också nya krav
Förväntningarna inom skogssektorn är positiva med ökad efterfrågan på både
klimatsmarta byggmaterial och hållbara förpackningar, samtidigt som utbudet
globalt är begränsat.50 Pappersindustrin i Europa är beroende av tillflöde av
färskfiber från Sverige och Finland. Framtidstron speglas i nyligen gjorda och
pågående investeringar där skogsnäringen står för 18 procent av den totala
svenska industrins investeringar. På medellång sikt förväntas fortfarande
efterfrågan på svenska trävaror öka för att klara klimatmålen, och svensk
skogsindustri kommer behöva ta ansvar för tillförseln av förnybara byggmaterial
till Europa och världen.

Som svensk skogsägare så känns det knappast så nattsvart.

Jag råder alla att läsa denna rapport & och bilda sig sin egna uppfattning!

r93  
Mikael skrev:
Fredrik Reuter skrev:

Hör de här styckena till varandra så förstår jag det inte riktig varför det ska bli en krasch. Vill någon utveckla det?

Plus ett på denna, jag skulle vilja vet vart i analysen Stefan Karlsson skriver att skogen är högt utnyttjad och att det inte finns någon större buffert? Jag hittar det nämligen inte.

Bosse1  
#813513 Herman:
"Det saknas tydliga ekonomiska incitament för marksägare att faktiskt sköta skogen så att den kan härbärgera en större biologisk mångfald"

-Så länge jakten pågår på markägare, pippifåglar och konstiga svampar så saknas det, ja.
Vem vill få sin mark landgrabbad?? Inte jag 🤣

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#813536 Kolla på videon i länken ovan. Både i Karlsson framförande och frågestunden. Där finns referenser till det jag skrev

TS

r93  
Fredrik Reuter skrev:Kolla på videon i länken ovan. Både i Karlsson framförande och frågestunden. Där finns referenser till det jag skrev

Scrolla igenom 6 timmar video?

Nu har jag sett framförandet, som svensk skogsägare så hör jag inget negativt?

”Vi i Sverige är troligtvis bäst i världen att ta vara på resurserna per hektar”

r93  
#813558 Så nu har jag sett frågestunden med, tillväxt och avverkning kommer öka i svenska skogen, men inte så mycket, där kan jag hålla med Fredrik.

@Mikael frågan du ställde gäller inte Sverige, Stefan Karlsson säger inte heller rakt ut vad det gäller, men problemet enligt honom är medelklassen i Indien och kina som växer rejält, konsumerar mera och då går det åt mer råvaror.

Stefan Karlsson säger även att detta löser sig enligt OECD, för när det är för hög åtgång så blir det för dyrt och konsumtionen sjunker, utan detta är hans personliga reflektioner.

Återigen Fredrik, detta är sensationsjournalistik!

Problemen finns inte i Sverige, så skriv det!

Detta ska ju vara skogsforum i Sverige, att folk vill åka och shoppa i New York vet jag inte vad vi ska göra åt här.

Jag kan inte höra en negativ sak ur svenskt perspektiv, han säger ju själv att han inte har tittat så mycket på Sverige utan det verkar mer vara medelklassen i kina och Indien.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#813562 Det känns lite som att du missförstått kontexten i Skogsstyrelsens omvärldsbevakning (som är dyster). Det handlar om att vi lever på samma planet i en globaliserad värld och megatrender som Karlsson pratar om påverkar alla. Skogsstyrelsen har alltså inte gjort en omvärldsanalys på den svenska skogen.

Personligen ser jag detta som att diskutera i olika lager. Ett exempel kan vara att skogsresursen i Sverige är knapp (vi nyttjar den ganska hårt redan idag) och efterfrågan ökar med en ökad global befolkning. Detta är positivt för svenska skogsägare som troligtvis kan se högre virkespriser. Men på ett globalt plan (ett annat större lager) så finns risker i att demokratin utmanas mm och med allt som detta kan innebära. Samt överutnyttjande av naturresurser som kan påverka oss negativt.

Här nedan är en transkribering av Stefan Karlsson inledning av sitt anförande. Inte 100% då det är gjort med AI men kan ändå ge en bild över kontexten.

Så.. Hm, ja, det här är mina medförfattare på Skogsstyrelsen.. Årets omvärldsanalys.. Är lite dystopisk.. Det är ganska mycket negativt som händer i omvärlden.. Jag ber lite om ursäkt för det. Jag hoppas att det blir bättre nästa år.. För det har varit lite mer positivt tidigare år, faktiskt.. Därav korpen på framsidan..

Först kommer jag gå igenom globala megatrender.. Därefter värderingar av sociala faktorer och sedan politik och näringsliv som är ett nytt kapitel. Det har vi inte haft tidigare.. Och summering och slutsatser..

Det här är de globala megatrender som vi tar upp i rapporten. Jag kommer inte att gå igenom alla här idag, det har vi inte tid med.. Men jag kommer gå igenom några som kommer också följa som en röd tråd genom presentationen till slutsatserna.. Om vi börjar med befolkningsutvecklingen så stiger den ju fortfarande. Den kommer att stiga fram till 2080. Därefter kommer den plana ut och gå ner lite grann. Vi kommer att gå från 8 till 10 miljarder 2080.. Hälften av ökningen kommer ske i Afrika, där man fortsatt hög fertilitet och bättre överlevnad.. Indian gick om Kina som världens folkrikaste land i april 2023 och Kinas befolkning toppade under 2022 och det beror på befolkningsstrukturen i landet och en låg fertilitet.

Grafen till höger här eller figuren visar på hur utvecklingen har sett ut som ni kan se. Så skedde något 2000.. Då ökar det medelklassens utbredning.. Ganska radikalt.. Och framför allt beror det på att BNP tillväxten i Kina har ökat.. Så att vi får en växande global medelklass och det är det vi på efterfrågan i globala ekonomin.. Och det märks ju inte minst på Kina och deras produktion av skogsprodukter och exporten och importen.. Och det gick väldigt fort.. Och det här beror ju framför allt på globaliseringen att att en växande medelklass.. Vi har fått ett fritt flöde av varor, tjänster och teknologi och kapital så efter murens fall.. Och så på nittiotalet och så drog det igång.. Så att globaliseringen snart förklaring till att medelklassen växer.

Men det är också en viktig politisk grupp för Världens regeringar.. Man måste tillfredsställa medelklassens behov och önskemål.. Och värderingar, annars kan man inte sitta kvar, då blir man bortröstad.. Och det gäller egentligen också diktaturer som Kina skulle ju känna sig pressat om BNP per capita går ner.. Och det blir folkligt missnöje.. Medelklassen är 3,8 miljarder.. Ungefär hälften av världens befolkning och det kommer att stiga till tjugotrettio till 5 miljarder.. Kina har idag världens största medelklass.. Indien kommer ha världens största medelklass 2030, så det är framför allt Indien som växer.

Så att tjugotrettio komma 2/3 av världens medelklass att finnas i Kina och Indien.. Och det är där konsumtionen kommer ske också.. Vi ser att medelklassens konsumtion ökar radikalt, den kommer att fördubblas mellan 2020 och 2030.. Och det här är ju något positivt alltså. Alla strävar ju mot detta både medborgare och regeringar.. Att öka levnadsstandarden och det förbättrar också hälsan bland medborgarna i landet..

Så att det här är ju i grunden någonting positivt.. Man skulle önska att alla skulle befinna sig i den här medelklassen.. Men alla strävar dit och den kommer att öka väldigt mycket. Men frågan är om det är några negativa effekter av en sådan utveckling?. Regionala resurser alltså. Vi har ju en.. Ändliga resurser på jorden, men räcker det?. Som nationalekonom så skulle man säga att jo, den räcker. Det är fråga om prismekanismen bara om det blir brist på någonting som ökar priserna och då faller efterfrågan.. Frågan är om det är en tillräcklig förklaring i det här läget?. Är det business as usual eller inte måste vi förändra något.. Även världsekonomin växer. BNP kommer att fördubblas fram till tjugofemtio. Indien har ju en snabb per capita utveckling.. Och kommer att gå om EU som tredje största ekonomin och Kina kommer gå om USA.. Så vi kommer att ha kina, usa, Indien, EU.. Som de 4 stora ekonomierna i världen.. Och det är ju hälften av världens BNP.

Men frågan är då kommer det här? Kommer det ske ett skifte i maktbalansen? Kina har vuxit och det märker man ju liksom maktbalansen idag att de tar en större roll i internationell politik. Indien kommer också att växa och bli likvärdigt med Kina.. Men hur kommer, vad kommer de att göra med sin makt Indien? Att det kommer ske en förskjutning av ekonomiska makten till Asien. Det kan man ju konstatera, men kommer det också ske, kulturellt och politiskt.. Militärt.. Och den stora frågan är ju, vad gör Indien med sin makt? Lierar de sig kina?. Västvärlden eller blir de en egen maktsfär?

Andra globala megatrender vi har är ju Rysslands invasion av Ukraina som skapar en massa olika kriser i världen. Livsmedelspriserna går upp, energipriserna går upp, vi får mindre levnadsomkostnaderna ökar, real inkomsterna minskar.. Gå ner.. Ja, det finns en massa kriser kopplat till den här kriget i Ukraina.. Vi ser också att.. Andelen demokrati i världen minskar.

Efter murens fall så skedde en ökning av antalet demokratier i världen.. Och det var en topp 1998, då var 75 % av världens länder demokratier. Därefter har det gått tillbaka så idag är det nere på 50 % av världens länder som är demokratier och flera länder övergår till elektrorala autokratier och det innebär att man man har fria val på pappret, men att de på något sätt är styrda.. Så att och det här med att demokratin är på tillbakagång. Det följer en viss tågordning.. Första steget det är att man försöker att minska utrymmet för media och civilsamhälle.. Och universitet.. Andra steget är att man försöker att begränsa oppositionen och politiska oppositionen.. Och det tredje steget att man försöker att förändra valsystemet och manipulera på något sätt för att kunna sitta kvar vid makten.

Polen och Ungern.. Är ju exempel på detta även.. Slovakien verkar gå i den här riktningen.. Och kanske till och med Slovenien. Hur blir det i framtiden så kommer det vara flera länder, kanske framförallt i Östeuropa. Alltså den här risken. Man måste försvara demokratin i alla länder och ingen kan liksom undgå de här krafterna.

Ja, vi ser ökade levnadsomkostnader och geopolitisk oro och miljöhot som de största riskerna enligt Världsekonomiskt forum årliga enkät till makthavare.. Och det är lite nya risker och hot som man ser på kort sikt. Men på lång sikt är det fortfarande klimat och miljöhot som.. Världens makthavare.. Tycker att vi står inför.

I den här risken, rapporten som Världsekonomiskt forum tar fram så pekar man ut förändrad markanvändning som största hotet mot.. Olika ekosystem.. Avskogning.. Utökade jordbruksmark och utökade städer.. Och ekosystemets bidrag är ofta undervärderad, för ofta är de här värdena icke monetära nyttor som finns kopplat till ekosystem, ekosystem och biologisk mångfald. De är liksom inte värderade i marknadsekonomin och därför är de.. Tar de mindre hänsyn till dem i beslutsfattandet. Över halva världens BNP hotas därför att de är beroende av någorlunda väl fungerande ekosystemtjänster och natur.. Halva världens BNP och det finns någon studie som säger att man skulle kunna rädda biologisk mångfald om man investerar eller tar 2 % av globala BNP. Det är ungefär den. Det motsvarar konsumtionen av tobak eller konsumtionen av läskedrycker i världen.

TS

r93  
#813565 Jo, jag hade glömt bort att svenskt skogsbruk numera är en liten del av forumet, att diskutera kinesiska medelklassens shoppingvanor är kanske mer rätt?

Eller så löser det sig självt, han säger ju att demokratin är på tillbakagång & lösning på problemet, att minska befolkningen eller konsumtionen går inte i demokratiska länder.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsens omvärldsanalys 2023 - en dystopisk

Sjögården  
#813572 Har lyssnat igenom det mesta av webbinariet. Tyckte det var innehållsrikt och informativt.
Speglar väl förhållandet mellan den svenska regeringens syn på svenskt skogsbruk och EUs ambitioner att styra detsamma.
En intressant genomgång av de bägge generaldirektörerna från SVS och NV om alla uppdrag som just nu är under utredning och genomförande.
Inget av det som sagts i går ingav mig någon form av negativ syn på skogsbrukets framtid.Det förefaller som en majoritet i riksdagen står stadigt i synen på skogen som en viktig resurs för landet och att den måste förvaltas utifrån det.
I stort sammanfaller det med skogsägarnas långsiktiga behov.
Strävan att frivilligt skydda mer skog och öka den biologistiska mångfalden går däremot inte att förena med mindre pengar till detta.
Och där kommer politiken att ställas inför prövningar i kärvare budgettider.
Dystopisk omvärldsanalys,ja kanske utifrån att demokratin ställs på svåra prov i många länder. Och en ständigt ökande världsbefolking med ökade materiella behov är en utmaning även ekonomiskt.
Det kommer att fresta på demokratin framöver..

Användarvisningsbild

pege99  
#813657 En off topic-fråga: vad använde du för tjänst för att transkribera videofeeden? Är ju potentiellt möcke användbart, lite beroende på hur indatan hanteras/delas.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).