Motorsåg och handhållet

0.325 eller 3/8 kedja?

55 inlägg 55600 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 0.325 eller 3/8 kedja?

Alex Strömberg  
Badger skrev:Det är inte 3/8, det är 3/8p. Som jag har förstått det är det två väldigt olika mått.

Nej, är exakt samma delning på nitarna. Dock olika profil och höjd på drivlänkarna

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Badger  
Alex Strömberg skrev:
Badger skrev:Det är inte 3/8, det är 3/8p. Som jag har förstått det är det två väldigt olika mått.

Nej, är exakt samma delning på nitarna. Dock olika profil och höjd på drivlänkarna

Så konstigt... så den lilla klena 1,1mm kedjan 3/8p har samma delning. Så med samma drivhjul skulle jag då istället kunna köra ett 3/8 svärd med 1,3mm istället? Det ger fler alternativ att välja på i så fall.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Badger skrev:
Alex Strömberg skrev:

Så konstigt... så den lilla klena 1,1mm kedjan 3/8p har samma delning. Så med samma drivhjul skulle jag då istället kunna köra ett 3/8 svärd med 1,3mm istället? Det ger fler alternativ att välja på i så fall.

Japp, så länge du kör med Lopro/hobby-kedjor och inte stora 3/8-kedjor.
/Niklas

Användarvisningsbild

Badger  
Niking skrev:
Badger skrev:
Alex Strömberg skrev:

/Niklas

Vad menar du men stora 3/8? Större bredd? Tänkte köra 1,3mm på alla mina kedjor så jag har samma fil.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Badger skrev:
Niking skrev:
Badger skrev:
Alex Strömberg skrev:Nej, är exakt samma delning på nitarna. Dock olika profil och höjd på drivlänkarna

/Niklas

Vad menar du men stora 3/8? Större bredd? Tänkte köra 1,3mm på alla mina kedjor så jag har samma fil.

Stora 3/8 används för sågar runt 60-90 kubik. Brukar filas med 5,5 mm fil.

Lilla 3/8, även kallad 3/8 hobby eller 3/8 LoPro, används på sågar runt 35-40 kubik. Brukar filas med 4,0 mm fil.
/Niklas

Användarvisningsbild

Williamm  
#813260 Både stor 325 och stor 3/8 finns i 1,3 1,5 & 1,6 Fil-dimensionen påverkas bara av delningen.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Williamm skrev:Både stor 325 och stor 3/8 finns i 1,3 1,5 & 1,6 Fil-dimensionen påverkas bara av delningen.

Nu skrev du väl fel, William. Det är tandtypen som avgör fildiametern och inte kedjans delning..🙂

Användarvisningsbild

anersimyra  
#813264 https://www.kramp.com/shop-se/sv/k/3-fa ... t-sagkedja Här är en rätt bra sammanfattning..🙂👍

Användarvisningsbild

Williamm  
anersimyra skrev:
Williamm skrev:Både stor 325 och stor 3/8 finns i 1,3 1,5 & 1,6 Fil-dimensionen påverkas bara av delningen.

Nu skrev du väl fel, William. Det är tandtypen som avgör fildiametern och inte kedjans delning..🙂

Är det inte 4 för 3/8p ,4,8 för 325 och 5,5 för 3/8 som är standard?
Om vi inte gör det mer avancerat förstås.

Användarvisningsbild

Williamm  
#813271 Sedan finns det 5,2mm till stihls stora 3/8 men det går lika bra med 5.5. Och när stor 3/8 är nästan slutfilad kan man använda 5mm fil...
Eller 4,5mm fil på nerfilad 325.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Williamm skrev:
anersimyra skrev:

Är det inte 4 för 3/8p ,4,8 för 325 och 5,5 för 3/8 som är standard?
Om vi inte gör det mer avancerat förstås.

Du skriver att det är kedjans delning som avgör fildiametern och det skulle i så fall betyda att alla typer av kedjor med 3/8 delning ska filas med en fil av samma diameter..🙂

Användarvisningsbild

Williamm  
anersimyra skrev:Du skriver att det är kedjans delning som avgör fildiametern och det skulle i så fall betyda att alla typer av kedjor med 3/8 delning ska filas med en fil av samma diameter..🙂

Ja, både semichisell och fullchisel äkta3/8 filas med 5,5. Jag räknar 3/8mini som en egen delning och den filas ju också med en "egen" fil.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Williamm skrev:
anersimyra skrev:Du skriver att det är kedjans delning som avgör fildiametern och det skulle i så fall betyda att alla typer av kedjor med 3/8 delning ska filas med en fil av samma diameter..🙂

Ja, både semichisell och fullchisel äkta3/8 filas med 5,5. Jag räknar 3/8mini som en egen delning och den filas ju också med en "egen" fil.

En delning om 3/8 (tre åttondels tum) är ett tal som anger avståndet mellan två nitar i en kedja och är detsamma på både stora och små 3/8 kedjor. Man kan inte tala om ett ”äkta” avstånd om 3/8 dels tum lika lite som ett ”oäkta” avstånd om 3/8 dels tum då avståndet mellan två nitar är just 3/8 dels tum oavsett kedjetyper..🙂

Användarvisningsbild

Williamm  
anersimyra skrev:
Williamm skrev:

En delning om 3/8 (tre åttondels tum) är ett tal som anger avståndet mellan två nitar i en kedja och är detsamma på både stora och små 3/8 kedjor. Man kan inte tala om ett ”äkta” avstånd om 3/8 dels tum lika lite som ett ”oäkta” avstånd om 3/8 dels tum då avståndet mellan två nitar är just 3/8 dels tum oavsett kedjetyper..🙂

Något måste man ju kalla det, är vanlig och mini bättre eller föredrar du stor och liten?

Användarvisningsbild

anersimyra  
#813326 Jag citerar vad du skrev: Fil-dimensionen påverkas bara av delningen. Slut citat. Nej, delningen avgör absolut inte vilken fildiameter. som ska användas. Det blir enbart förvirrande för nytillkomna att påstå att avståndet mellan två nitar avgör vilken fildiameter som ska användas när det i själva verket är kedjetypen som avgör vilken fildiameter som ska användas.
Att använda sig av begreppen 0,325, 325 mini, 3/8 och 3/8 LP/mini/hobby är de vedertagna begrepp som används och blir inte mer begripliga om vi börjar hitta på egna begrepp som dessutom inte har med saken att göra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).