Badger skrev:Det är inte 3/8, det är 3/8p. Som jag har förstått det är det två väldigt olika mått.
Nej, är exakt samma delning på nitarna. Dock olika profil och höjd på drivlänkarna
Badger skrev:Det är inte 3/8, det är 3/8p. Som jag har förstått det är det två väldigt olika mått.
Alex Strömberg skrev:Badger skrev:Det är inte 3/8, det är 3/8p. Som jag har förstått det är det två väldigt olika mått.
Nej, är exakt samma delning på nitarna. Dock olika profil och höjd på drivlänkarna
Badger skrev:Alex Strömberg skrev:Badger skrev:Det är inte 3/8, det är 3/8p. Som jag har förstått det är det två väldigt olika mått.
Så konstigt... så den lilla klena 1,1mm kedjan 3/8p har samma delning. Så med samma drivhjul skulle jag då istället kunna köra ett 3/8 svärd med 1,3mm istället? Det ger fler alternativ att välja på i så fall.
Niking skrev:Badger skrev:Alex Strömberg skrev:Badger skrev:Det är inte 3/8, det är 3/8p. Som jag har förstått det är det två väldigt olika mått.
Så konstigt... så den lilla klena 1,1mm kedjan 3/8p har samma delning. Så med samma drivhjul skulle jag då istället kunna köra ett 3/8 svärd med 1,3mm istället? Det ger fler alternativ att välja på i så fall.
Japp, så länge du kör med Lopro/hobby-kedjor och inte stora 3/8-kedjor.
/Niklas
Badger skrev:Niking skrev:Badger skrev:Alex Strömberg skrev:Nej, är exakt samma delning på nitarna. Dock olika profil och höjd på drivlänkarna
Japp, så länge du kör med Lopro/hobby-kedjor och inte stora 3/8-kedjor.
/Niklas
Vad menar du men stora 3/8? Större bredd? Tänkte köra 1,3mm på alla mina kedjor så jag har samma fil.
Williamm skrev:Både stor 325 och stor 3/8 finns i 1,3 1,5 & 1,6 Fil-dimensionen påverkas bara av delningen.
anersimyra skrev:Williamm skrev:Både stor 325 och stor 3/8 finns i 1,3 1,5 & 1,6 Fil-dimensionen påverkas bara av delningen.
Nu skrev du väl fel, William. Det är tandtypen som avgör fildiametern och inte kedjans delning..🙂
Williamm skrev:anersimyra skrev:Williamm skrev:Både stor 325 och stor 3/8 finns i 1,3 1,5 & 1,6 Fil-dimensionen påverkas bara av delningen.
Nu skrev du väl fel, William. Det är tandtypen som avgör fildiametern och inte kedjans delning..🙂
Är det inte 4 för 3/8p ,4,8 för 325 och 5,5 för 3/8 som är standard?
Om vi inte gör det mer avancerat förstås.
anersimyra skrev:Du skriver att det är kedjans delning som avgör fildiametern och det skulle i så fall betyda att alla typer av kedjor med 3/8 delning ska filas med en fil av samma diameter..🙂
Williamm skrev:anersimyra skrev:Du skriver att det är kedjans delning som avgör fildiametern och det skulle i så fall betyda att alla typer av kedjor med 3/8 delning ska filas med en fil av samma diameter..🙂
Ja, både semichisell och fullchisel äkta3/8 filas med 5,5. Jag räknar 3/8mini som en egen delning och den filas ju också med en "egen" fil.
anersimyra skrev:Williamm skrev:anersimyra skrev:Du skriver att det är kedjans delning som avgör fildiametern och det skulle i så fall betyda att alla typer av kedjor med 3/8 delning ska filas med en fil av samma diameter..🙂
Ja, både semichisell och fullchisel äkta3/8 filas med 5,5. Jag räknar 3/8mini som en egen delning och den filas ju också med en "egen" fil.
En delning om 3/8 (tre åttondels tum) är ett tal som anger avståndet mellan två nitar i en kedja och är detsamma på både stora och små 3/8 kedjor. Man kan inte tala om ett ”äkta” avstånd om 3/8 dels tum lika lite som ett ”oäkta” avstånd om 3/8 dels tum då avståndet mellan två nitar är just 3/8 dels tum oavsett kedjetyper..🙂