fre 22 sep 2023, 19:49#812544Bromsoljan läcker ut. Har bytt huvudcylindrarna och kollat ledningarna men kan inte se några läckage.
Traktorer och processorer
Bromsar Valmet 505 årsmodell 1987
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

Re: Bromsar Valmet 505 årsmodell 1987
fre 22 sep 2023, 21:02#812550Är du säker på att inte slavcylindrarna läcker?
Sjunker bromspedalerna om du håller foten på bromsen?
Har du bromsventil för släp?
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
fre 22 sep 2023, 22:17#812556Här är några sprängskisser på broms och bromsventil till släp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
sön 24 sep 2023, 14:07#812704
Eftersom huvudcylindrarna är bytta så kan det naturligtvis vara slavcylindrarna, är det komplicerat att byta och är det ovanligt (Valmet 505 87 års model) Fyller man på olja och luftar bromsarna så fungerar de som de ska men successivt läcker oljan sedan ut o behållarne blir tom
gnisten83 skrev:Är du säker på att inte slavcylindrarna läcker?
Eftersom huvudcylindrarna är bytta så kan det naturligtvis vara slavcylindrarna, är det komplicerat att byta och är det ovanligt (Valmet 505 87 års model) Fyller man på olja och luftar bromsarna så fungerar de som de ska men successivt läcker oljan sedan ut o behållarne blir tom
TS
sön 24 sep 2023, 18:52#812728De sitter uppe på bakaxeln så dom är väl relativt lätta att byta.
Borde väl bli lite kladdigt på axeln av läckaget
Borde väl bli lite kladdigt på axeln av läckaget
sön 24 sep 2023, 23:48#812760Precis som gnisten skriver sitter slavcylindrarna ovan på bakaxeln, du har antagligen varit på den när du har luffat bromsarna. Är du som jag och inte slaviskt tvättar traktorn kan det nog vara svårt att se ett litet läckage.
Är lätt att skruva av, dom sitter med ett par skruvar. Tror att du kommer åt dom utan att skruva av bromsjusterings mekanismen, vilket är det ända jag har provat på.
Du har inte uttag för släpvagns broms?, har du det skulle jag kunna tänka mig att där är större sannolikhet för läckage.
Skapa konto
Är lätt att skruva av, dom sitter med ett par skruvar. Tror att du kommer åt dom utan att skruva av bromsjusterings mekanismen, vilket är det ända jag har provat på.
Du har inte uttag för släpvagns broms?, har du det skulle jag kunna tänka mig att där är större sannolikhet för läckage.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
tis 26 sep 2023, 18:54#812969Ja läcker då inte rören och du bytt huvudcylindern är de bara slavcylindrarna kvar.
En sak att tänka på är att om huvudcylindern läcker så kan bromsvätska följa axeln in i hytten o försvinna i torpedväggens isolering
En sak att tänka på är att om huvudcylindern läcker så kan bromsvätska följa axeln in i hytten o försvinna i torpedväggens isolering

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).