ons 17 feb 2010, 23:50#82437swe#kipp skrev:Jag vet en USA handlare som bara tar in 576 autotune i sin butik och han säljer till största del till proffshuggare och dom är lyriska över autotune, skall bli kul att provköra en nån gång och se hur dom känns jag vet att det även kommer att vara autotune på några av dom nya sågarna som t.ex 562xp.
Om jag inte minns fel såg jag nån 575 med autotune för nått år sen ,,,,,,
Vill du provköra autotune redan nu så kan du ju investera i en Stihl MS280 C-BI. Om det inte gör för ont i Husqvarnahjärtat såklart

Båda använder förgasare där högvarvsnålen är ersatt av en magnetventil styrd av en microprocessor i tändmodulen. Förgasarna är av märket Zama som ägs av Stihl sedan ett tag.
Såhär skriver Husqvarna på sin hemsida, texten lades ut slutet av 2009 (har jag för mig...):
"AutoTune innebär att bränsleflödet till motorn regleras med hjälp av en mikroprocessor. Produktens prestanda optimeras därigenom automatiskt, vilket innebär lägre emissioner och minskad bränsleförbrukning. Tekniken lanserades under 2009 på den nya motorsågen 576 XP AutoTune och är ett tekniskt och miljömässigt genombrott inom professionella motorsågar."
Såhär skriver Stihl i sin tekniska information nr 49 2006 ang MS280:
"På dessa motorsågar regleras fullastblandning och maxvarvtal elektroniskt.
Den intelligenta motorhanteringen innebär att sågen alltid har optimal motoreffekt, mycket goda accelerationsegenskaper och konstant maxvarvtal. Vid användning under ovanliga omständigheter (t.ex. på hög höjd) sker en automatisk anpassning till de nya villkoren utan att manuella åtgärder krävs.
Högvarvsskruven H ersätts med en magnetventil. Bränslemängden fördelas genom ett fast munstycke och den elektriskt styrda magnetventilen.
Magnetventilen arbetar digitalt. Den öppnas och stängs 30 gånger i sekunden. Den tidsmässiga fördelningen mellan "öppen" och "stängd" kan varieras, d.v.s. bränsleflödet kan påverkas genom ventilen.
I tändmodulen finns en integrerad mikroprocessor som övervakar motorns varvtal och reglerar magnetventilen."
Nu kanske jag låter lite väl kritisk mot Husqvarna, de gör väldigt mycket rätt och bra, men de har ofta en ganska arrogant beteende och vill gärna framstå som att det är de som alltid kommer med alla nyheter. Jag tycker inte man ska kalla det "tekniskt genombrott" om man inte är först med tekniken utan implementerar den 3 år efter huvudkonkurrenten vars förgasare man köper in.
Triobrake, nya röjselarna och uppvärmda handtag på röjsågar är däremot tre saker där Husqvarna varit först och ska ha mycket cred, men annars tycker jag inte det har varit så mycket revolutionerande i handhållna maskiner de senaste åren. Lägger in en liten brasklapp om midjeröjaren dock, den kan bli väldigt stor.
Fixar med lite allt möjligt.