Motorsåg och handhållet

Såg modeller och lämpliga användnings områden !

458 inlägg 550945 visningar 78 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Re: Såg modeller och lämpliga användnings områden !

peter399  
#74728Om du har varit nöjd med din gamla 346:a så blir du inte besviken av den nya ...
Det blev ett rejält lyft för sågen när den blev 50cc.

Husqvarna motorsågar

drängafan  
#74851all heder åt den nya 346an men den gammla går å hetsa värre har skruvat upp både en av den gammla modellen å en av den nya å det går inte få samma varv i den nya tyvärr. Har pratat med min åf å han säger att de nya är lite mindre varvvilliga, men det är en riktigt bra motorsåg helt klart bättre än stihl å annat skräp iaf:)

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#74866ja den ny håller lite lägre toppvarv men jag tror inte den har lägre i stock !?
jag gillar båda men tycker den nya är användbar till mer än den gamla :)

TS
Användarvisningsbild

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80883Den nya har både cat & vartals begränsad tändmondul det gör ju sitt till med.....

Robertberg  
#81255Läste denna tråden http://www.skogsforum.se/viewtopic.php? ... a&start=15 och fick då upp en fråga i mitt huvud, det står att läsa i tråden att 372 slutade säljas i januari -07, men den finns ju fortfarande med på hemsida? :?
Och när man är inne på Hvas hemsida och kikar ser man att det finns en 576 XPG AutoTune, är autotune något helt nytt från Hva? Har inte sett det innan iaf..

AutoTune ger en optimal motor gång genom en automatisk förgasarinställning. Ingen tid behövs för att ställa förgasaren. Den kompenserar för olika bränslen, höjd, luftfuktighet, temperatur och smutsiga luftfilter.

Robertberg  
#82411Ingen som vet minstaste lilla?

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#82430Jag vet en USA handlare som bara tar in 576 autotune i sin butik och han säljer till största del till proffshuggare och dom är lyriska över autotune, skall bli kul att provköra en nån gång och se hur dom känns jag vet att det även kommer att vara autotune på några av dom nya sågarna som t.ex 562xp.
Om jag inte minns fel såg jag nån 575 med autotune för nått år sen ,,,,,,

TS

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82431Vad är det då för speciellt med autotune :???:

Robertberg  
valmet901 skrev:Vad är det då för speciellt med autotune :???:

Eftersom du är läskunnig tipsar jag dig om det inlägg som är postat tre inlägg före ditt..

Är du politiker Swekipp?
Du babblade på utan att röra den ställda frågan :grin:
Är 562 ersättare till 357an?
Vore ju trevligt (om det nu funktionerar bra) med autotune på kommande 550n(ersättare till 346), då kan det nog bli en riktig dräpare!

Nonkan  
swe#kipp skrev:Jag vet en USA handlare som bara tar in 576 autotune i sin butik och han säljer till största del till proffshuggare och dom är lyriska över autotune, skall bli kul att provköra en nån gång och se hur dom känns jag vet att det även kommer att vara autotune på några av dom nya sågarna som t.ex 562xp.
Om jag inte minns fel såg jag nån 575 med autotune för nått år sen ,,,,,,

Vill du provköra autotune redan nu så kan du ju investera i en Stihl MS280 C-BI. Om det inte gör för ont i Husqvarnahjärtat såklart :)

Båda använder förgasare där högvarvsnålen är ersatt av en magnetventil styrd av en microprocessor i tändmodulen. Förgasarna är av märket Zama som ägs av Stihl sedan ett tag.

Såhär skriver Husqvarna på sin hemsida, texten lades ut slutet av 2009 (har jag för mig...):
"AutoTune innebär att bränsleflödet till motorn regleras med hjälp av en mikroprocessor. Produktens prestanda optimeras därigenom automatiskt, vilket innebär lägre emissioner och minskad bränsleförbrukning. Tekniken lanserades under 2009 på den nya motorsågen 576 XP AutoTune och är ett tekniskt och miljömässigt genombrott inom professionella motorsågar."

Såhär skriver Stihl i sin tekniska information nr 49 2006 ang MS280:
"På dessa motorsågar regleras fullastblandning och maxvarvtal elektroniskt.
Den intelligenta motorhanteringen innebär att sågen alltid har optimal motoreffekt, mycket goda accelerationsegenskaper och konstant maxvarvtal. Vid användning under ovanliga omständigheter (t.ex. på hög höjd) sker en automatisk anpassning till de nya villkoren utan att manuella åtgärder krävs.

Högvarvsskruven H ersätts med en magnetventil. Bränslemängden fördelas genom ett fast munstycke och den elektriskt styrda magnetventilen.
Magnetventilen arbetar digitalt. Den öppnas och stängs 30 gånger i sekunden. Den tidsmässiga fördelningen mellan "öppen" och "stängd" kan varieras, d.v.s. bränsleflödet kan påverkas genom ventilen.

I tändmodulen finns en integrerad mikroprocessor som övervakar motorns varvtal och reglerar magnetventilen."

Nu kanske jag låter lite väl kritisk mot Husqvarna, de gör väldigt mycket rätt och bra, men de har ofta en ganska arrogant beteende och vill gärna framstå som att det är de som alltid kommer med alla nyheter. Jag tycker inte man ska kalla det "tekniskt genombrott" om man inte är först med tekniken utan implementerar den 3 år efter huvudkonkurrenten vars förgasare man köper in.

Triobrake, nya röjselarna och uppvärmda handtag på röjsågar är däremot tre saker där Husqvarna varit först och ska ha mycket cred, men annars tycker jag inte det har varit så mycket revolutionerande i handhållna maskiner de senaste åren. Lägger in en liten brasklapp om midjeröjaren dock, den kan bli väldigt stor.

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#82441jo men det med nyheter och revolutionerande nya tekniker i sågarna kommer ju från båda tillverkarna Stihl och Hva som tex airinjection som Stihl kom med på 441 "deras revolutionerde nya ,,,, " så nog är dom rätt bra båda två :grin:

Man får ta allt med en nypa salt och känna lite på modellerna jag kör Hva för jag gillar hur sågarna känns och att jag har toppen service av "min" handlare gör inte det hela sämre :)

TS

Nonkan  
#82443Jo, där har du rätt. Hade helt glömt Stihls turboluftrening, som är något likt en annan tillverkares där patentet gått ut.

Å Stihls vägnar får jag kontra med sidmonterad kedjespännare (80-tal på Stihl, 90-tal på HVA) och verktygslös spännare. Har ingen koll på åren, men jag tyckte det var svårt att hålla käften när HVA demonstrerade sin nya fantastiska kedjespänning på en ÅF-träff, tror det var 2005. Alla som enbart säljer HVA var imponerade, men vi som säljer båda märkena hade nog bara en tanke i huvudet: "ah, som på Stihl MS260, fast sämre" :)

Jag kan ha rätt svårt för folk som alltid tycker att det dom själva har alltid är det bästa och blir förbannade när man försöker berätta att det finns alternativ, jag tycker man ska ha ganska öppna ögon när man köper prylar.

Du har ju gjort ett val som passar dig bäst och det är ett bra märke. Sen tror jag nästan servicen är det viktigaste, för rent tekniskt skiljer det inte så himla mycket mellan dem, och båda är mil ifrån Partner eller diverse hobbysaker.

Robertberg  
#82446Jag tror att både stihl och qvarna är fullt medvetna om vad konkurenterna har för prylar, men det finns konsumenter utan dessa kunskaper, och till dem fungerar det att säga att allt är revolutionerande.

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#82464Håller med dig Nonkan (nog för att jag är "lite" hva tokig) service är nog det viktigaste och att maskinen känns bra händerna, sen är det bara att slå till på det man gillar oftast skall man ju ha sågen ett tag så det är ju bra om den känns "rätt" i händerna !!
Och helt klart är Stihls sido spännare bättre !!!
Jag tycker även att det var på tiden med 361 att dom började med stålfjädrar som dämpare is i sågarna och inte gummi som tidigare, jag har förstått att det har varit en stor del av att den sålt så bra är att den gått så mjukt och fint i alla fall utomlands här är det nog många som köpt den för att den är billig och det är väldigt svårt att hitta prisvärdare sågar än Stihl här i sverige !!!
tusan jag såg nypris på en 361 5995 ink moms tokigt billigt för en så kompetent såg (bäst i klassen skulle jag säga) !!!

TS

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82467Jag köpte Jonsereds 2245S efter lång tvekan men jag behövde en ny såg och 2153 har inte ännu förnyats med 22-seriens detaljer. Min gamla 2147 får vänta med pensioneringen ännu.

Visst går det att kvista med 2245 men inte har den samma sprutt som 2147:an. Kedjespännaren går an även om den verkar litet flamsig. Stoppknappen är bättre än på de gamla modellerna. Mycket har man svurit över det gamla eländet då handsken i misstag stängt av sågen mitt i fällandet. Den gamla stoppknappen är helt enkelt livsfarlig.

Bränslepumpen är bra och likaså dekompressionen så man slipper att rycka 20 gånger mot kompression innan man fått bensin i förgasaren. Spinstarten är också bra.

Den gamla Stihlen (044) startar bättre än Jonsered men är så klumpig att man helst lämnar den hemma. Dessutom är den slö och skär dåligt. Man börjar hela tiden fila kedjan för att man tror att man sågat i sten ...

Jag vet inte vad det var med Husqvarna - jag hade två som bägge blev helt omöjliga att köra då de stannade hela tiden. Jag tog dem till och med till en reparatör men ingen förbättring så jag gick över till Jonsereds som nog fungerat fastän det i princip är samma såg ...

Autotune verkar intressant men just nu finns det bara till den stora modellen och jag vill ha små och lätta sågar (som 2147).

Till de stora träden har jag en Jonsereds 2095 som klarar det mesta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).