Motorsåg och handhållet

Stihl KM131 vs Stihl FS50

4 inlägg 1050 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl KM131 vs Stihl FS50

Bosda  
#811264 Jag har sedan tidigare en Stihl FS 50 grästrimmer och är mycket nöjd med den.

Nu har jag köpt en KM131R med häcksax och grensåg. Funderar nu på om jag ska köpa till trimmersatsen och göra mig av med FS 50. Är dock lite tveksam eftersom KM131 har sin lågvarviga "4-taktsmotor" och tänker om FS 50 är bättre genom sin högvarviga motor.

Någon som har erfarenhet av KM131 och någon högvarvig grästrimmer och kan bidra med en jämförelse.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl KM131 vs Stihl FS50

JensSkoog  
#811375 Hej @Bosda.
Har användt KM131 länge som häcksax, som grensåg med förlängare, med
sopvalsa, med kantkuttare och som jordfräs och även som grästrimmar, och
skulle mena att just den maskinen är en av mina bästa investeringar.
Motoren är fyrtakt och lågvarvig, därför larmar den inte så illa som tvåtaktare,
men den har ett bottendrag som duger till det mesta. Senn är det ju så att det
är vinkelväxelen på de olika tillsatserna som bestämmer vilken hastiget det
ska snurra med, så trådhuvudet funkar som det ska, och lika bra om inte
bättre än på FS 50 som känns pysslig i mina händer.
Undrar om du har köpt til bärselen RTS till KM'n. Den använder jag hela tiden
i häckarbete och när jag använder grensågen i stamkvistning och röjning.

Avatar Fallback

Re: Stihl KM131 vs Stihl FS50

Bosda  
#812257 Tack för svar 👍

Då kan jag försöka göra mig av med FS50 trots svår separationsångest vad gäller "prylar".

Jag köpte med selen efter att ha läst (dina) inlägg här på forumet. Än så länge har jag inte kört några längre pass, men om/när det inträffar så finns selen där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl KM131 vs Stihl FS50

JensSkoog  
#812381
Bosda skrev:Tack för svar 👍

Då kan jag försöka göra mig av med FS50 trots svår separationsångest vad gäller "prylar".

Jag köpte med selen efter att ha läst (dina) inlägg här på forumet. Än så länge har jag inte kört några längre pass, men om/när det inträffar så finns selen där.

Ja, det är alltid svårt när man ska kvitta sig med något som gjort jobbet bra i lång tid, men
man måste ju se till att det blir rum för nya prylar i verkstan.
RTS'n använder jag när jag körer KM'n i häck och som stångsåg i röjning och stamkvistning. När
den användas i gräsröjning eller med röjsågsblad är den vanliga röjselen bäst och stödigast.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).