Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2803 inlägg 551002 visningar 111 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#810790 Brukar knappt märkas när man vrider om utan det är kontaktytorna inne i som blir brända så det blir dålig kontakt
Enklast sätt och kolla är att ta en startkabel och koppla förbi HB

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

barbarossa  
#811669 Någon som eftermonterat knappkoppling på sin valmet.?och kan dela med sej av bilder kostnad mm tack 🚜

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#811680 Förr fanns det universalkit men är väl en del år sen dom slutade tillverkas
Jag tror det enklaste är att kolla med traktorskrotar efter ett orginalkit
Priser har jag ingen uppfattning om

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

alias  
#811682
Bert1 skrev:Förr fanns det universalkit men är väl en del år sen dom slutade tillverkas
Jag tror det enklaste är att kolla med traktorskrotar efter ett orginalkit
Priser har jag ingen uppfattning om


Universalkittet, är det Trima TCC du tänker på?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#811688 Ja så heter det nog,ja finns kanske mer än de

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#811694
JohannesG skrev:Vet någon om det finns ett RAL nummer som överensstämmer med den svarta färgen på ramen och hytten?
Vet att det skiljer på beroende serienummer. Men min är före brytningen vad jag förstår.


RAL 9011 er ganske lik orginalen sa en finsk valmet agare til mej. Jag har lakkerte noen prylar med en box jag fikk blandat til min 1996 mod 6400 å den er inte mye fel.
Hilsen Trond

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#811695
barbarossa skrev:Någon som eftermonterat knappkoppling på sin valmet.?och kan dela med sej av bilder kostnad mm tack 🚜


Jag minns jag kjøpte et av dom sista Valtra Hishift knappkoplingskiten som var igjen i Agco systemet. Husker inte exakt pris men tror det kanskje var 17-18000 kronor.
Lite jobb å montera men bra instruksjon var med så det gikk fint.
Men mye delar er det. Så å få i det brukt er nog inte så lett.

Hvordan Valtra har du?
Hilsen Trond

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

barbarossa  
#811696 Har en 6300 01

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#811698 På dom lita nyare modelléne er lite mere forberedt for eftermontering av hishift ann dom gamle. På dom er hål nestan kappat ut å bracket for feste av ventil er på plass også har dom cluch pedal med feste for cyl. Har iallefall et bild dar jag akurat har monterat ventil jag kan legga ut. På min så måtta jag montera å svetsa fast den bracket som ventil sittar på, også kapa ut hål for å få ventil noget innanfor vegg. Å byta pedal å arm på clutch++ Jag kjøpte en styrekonsol från en skrotad valtra 6200 2005model som jag tok dessa delar från. Noe deler var å med i sattet. Ska se om jag å har bild från den 05 mod konsoll å legga ut.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#811716 Barbarossa på bild 2 ser du den konsoll jag tok fasten osv ifrån å slik din kan vara hvis du har flaks du ser det fasten til hyd.ventil blokk over dær clutch pump er festet. men tror egentlig inte dom kom slik forberedt for eftermontering av hiskift osv før lite senare en 01.. tippar 02 ell 03 kanskje.
Du får sjekka på din.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

barbarossa  
#811719 Största bekymret är att hitta delar har googlat utan resultat

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

barbarossa  
#811733
1694679612_img_20230914_095513_hdr.jpg
Ser ut att vara färdigt förberett på min

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#811744 Jajamen, da sparar du mye arbeide, jag kan prøve å få skannat hele monteringsanvisning med deleliste å alla Valtra delenummer å scicka til dig, bli nog inte før over helgen da jag måste låna scanner hos min far. Han er å på semester å kommer inte hem før mandag- tirsdag, jag har inte koden til hans dator å scanner.
Mvh Trond

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

barbarossa  
#811745 Tack mycket vänligt av dej 😀

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#811758 Bare Trevligt det, darfor vi har detta forum å denna grupp fint at vi kan hjalpa hverandre 🙂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).