Föryngring

Dubbeltopp

22 inlĂ€gg 4148 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: Dubbeltopp

HannuRöj  
#811534 😀 VĂ€nta ett par Ă„r. Sen gĂ„r bra att klippa av dubbeltoppar och korrigera stammen vid behovet. Liten planta behöver allt barrmassa som redan vuxit.
Riskerar ocksÄ att en enskilda topp böjs under grÀset mm.

Sidokvistar gÄr att klipa mycket senare eller sÄga av med röjsÄg pÄ lÄng kviststubb.
De första kvistvarvar gömms i varje fall i stubben nÀr trÀdet en gÄng fÀlls.

Arevo
AnvÀndarvisningsbild

SjögĂ„rden  
#811536 HÄller med Hannu,ingen brÄdska att ÄtgÀrda.
Hinner hÀnda mycket Ànnu.
Jag har tagit dem med röjsÄgen genom Ären.

alias  
#811538 Jag vill ocksÄ bibehÄlla sÄ mycket barrmassa som möjligt pÄ smÄplantor för att de ska ha "motorn" att vÀxa förbi hallon och brÀken och övrig hyggesvegetation.

Vill man bibehÄlla maximalt med barrbiomassa men ÀndÄ försöka styra vilken topp som ska bilda stam sÄ kan man ju ta och knÀcka den andra strax under knopparna.

MVH
Alias

AnvÀndarvisningsbild

Hodal  
#811552 Jag tror att frost kan vara en orsak till detta, kanske i kombination med olÀmplig proveniens. Har en ungskog i mycket kÀrvt lÀge som planterades med gran, som frös Äterkommande de första Ären. DÀr var massor av dubbeltoppar och flerstammiga plantor.

HĂ„ller med om att naturen ofta verkar ordna detta. MĂ„ste ocksĂ„ poĂ€ngtera rötrisken med att röja bort Ă€ven mycket klena stammar som Ă€r nĂ€ra huvudstammen. Även i min fjĂ€llnĂ€ra ungskog har det blivit röta av att röja i buketterna.

Orsa  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#811607 Har erfarenhet frÄn ett 550-600m höjdlÀge dÀr vi pÄ 1980-talet valde en norrbottnisk proviniens fast anlagt i Dalarna. Det Àr nu ett vÀletablerat tallbestÄnd med mÄttlig/god Ärlig tillvÀxt. PÄ skiften intill finns motsvarande bestÄnd men anlagt med hÀftigare förÀdlat plantmaterial . Under planttiden och följande Är nÀr det stod vekt bildades friskt med dubbeltopp pÄ det lokala plantmaterialet med sina lÀngre gÀngliga skott medans de stabilare norrbottniska plantorna inte drabbades. Det Àr rejÀla snömarker och jag noterade att det var just i starten pÄ vÀxtsÀsongen det skedde. De mindre hÀrdiga dvs förÀdlade plantorna kom igÄng innan de hunnit rÀta sig sÀrskilt vÀl efter snön och sidoskott kunde dÄ ta över och bli topp.

AnvÀndarvisningsbild

SjögĂ„rden  
#811621 Fenomenet med tillvÀxtstörningar och dubbeltoppar pÄ tall i södra Sverige har beforskats och undersökts sedan 2018.Det verkar uppstÄ bÄde pÄ planterat och sjÀlvsÄtt plantmaterial och i högre grad med tall pÄ bördigare marker.
Mycket teorier finns men ingen enkel sanning verkar gÄ att fÄ fram.
En del bestÄnd reparerar sig med klippning, men vilket extraarbete

Har för egen del klarat mig helt ifrÄn fenomenet men vet faktiskt inte varför.
TÀta föryngringar,blandning tall/gran, stegvis röjning gör sitt men tror boniteten/jordmÄnen har stor betydelse.
Dubbeltopp hos gran Àr lite annat, kom i samband med ett vassare plantmaterial med skottskjutning under sommaren ibland med lite tidig frost.
Förekom aldrig med de vitryska provinienserna men dĂ€r Ă€r ju tillvĂ€xten bra mycket sĂ€mre😉

AnvÀndarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#811638 PĂ„ tal om dubbeltoppar...
HÀr finns en trÄd frÄn i fjol med lite bilder pÄ prolepsis hos tall:
Har dina tallplantor fÄtt prolepsis i Är?

Det kan vara en av orsakerna till dubbeltoppar och det verkar bli vanligare?

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).