Skogsmiljö och Trädlära

Arealen åkermark minskar:

175 inlägg 16857 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Arealen åkermark minskar:

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#811570
typograpus skrev:
busholle skrev:Jag har skrivit det innan men jag får väl upprepa mig. Soja odlas för människoföda, för att få fram den så får man en restprodukt i form av sojakaka, sojakakan blir djurfoder. Om efterfrågan på sojakaka minskar behöver priset på soja till livsmedel öka och sojakakan gå till förbränning eller kompostering.
Samma hantering gäller raps, solrosor och andra oljehaltiga fröer. För varje del som ska gå till människa behöver man hitta en avsättning för den delen man inte kan äta.

Man brukar prata om livsmedelssystem för att det är just system som behöver hänga ihop. Mängder av restprodukter får ett nytt liv och förädlas genom att utfodras i animaliesektorn. Det rör sig bland annat om drank, drav, vassle, skal från rotfrukter, pulpa, HP-massa, betfor.

Djur som äter grovfoder genererar ingen omvandlingsförlust, de äter saker vi inte kan äta och förvandlar det till något vi kan äta.

Ska man vara brydd över att köttkonsumtionen ökat så ska man kolla vad som ökat och det är fågel av framförallt kyckling och de äter knappt något som människan inte kan äta. Nötkött äter vi ganska precis lika mycket nu som för 50 år sedan.
Sedan är 80kg en ohederlig siffra då den inkluderar ben och övrigt som inte ätes.



Den mesta sojan, ungefär 75–80 procent, används som djurfoder inom livsmedelsindustrin . Sojan är särskilt viktig som foder för produktion av kyckling och ägg, men används även för fläsk, nötkött, mjölk och odlad fisk. Bara en liten del av sojan konsumeras direkt av oss människor.

Sojakaka kan man göra när man har pressat olja ur sojan, och använda till djurfoder. Även oljan används till djurfoder. Djurfoder utgör 75 % av totalen av sojan.

Här kan man läsa mer om soja https://www.naturskyddsforeningen.se/ar ... over-veta/



Om du nu ska föreställa seriös så får du nog skaffa en bättre källa. Inget i länken motsätter det jag säger men du vägrar förstå att de 75-80% till djurfoder är en förutsättning för att de resterande 15-20% ska gå att få fram till livsmedel.
Ditt resonemang är ungefär som att föröka tillverka plankor men förfasa sig över att det blir sågspån och bark över.
Oljehalten i soja anges till ca 17% med variation både uppåt och nedåt.

Avatar Fallback

Re: Arealen åkermark minskar:

typograpus  
#811573
Fredrik Reuter skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Inom forskningen varnar vi för ”det enskilda exemplets makt” dvs att någon gör en observation och sen förutsätter att observationen är allmängiltig.
Din individuella hälsostatus är inte en bra utgångspunkt för en diskussion om generella samband. För det krävs stora datamängder och bra vetenskapliga förklaringar av de kausala sambanden.


Fast i det här fallet så verkar den personliga reflektionen, typ, sammanfalla med bland annat OECD:s mätningar(?): https://www.oecd.org/els/health-systems ... e-2017.pdf

Detta oaktat köttdiskussionen.

Avatar Fallback

Re: Arealen åkermark minskar:

typograpus  
#811574
svampbob skrev:Istället för långa pseudovetenskapliga haranger. Lev som du lär. Arrenderade en ha eller två företrädesvis i ett skogslän och odla där all din mat. Arrendet är noll och ingenting.
Kom tillbaka nästa höst och berätta om hur skitenkelt allt var i praktiken.


Jo jag är rättså självförsörjande redan nu. Äter mer viltkött än jag vill eftersom jag har god tillgång och inte orkar/hinner sälja allt. Plockar snabbt 100 liter blåbär varje år som ofta ingår i exv frukosten.

Inte hade det varit omöjligt att odla potatis och rovor så man kunde få energibasen av det.

Jag kan i allafall konstatera att jag hade inte tänkt så här för att få fram mat:
Hmmm bäst att få tag i en ko som jag inseminera, då föder hon en kalv som jag kan ta ifrån henne. Kalven kan jag föda upp ett tag sen slår jag ihjäl den och får kött. Sen kan jag mjölka kon. Hmm måste fixa bete till kon, då räcker inte de där hektaren, och ännu mindre efter som hon behöver vinterfoder. jobbigt att behöva bygga logi åt djuren också.

Jag hade inte heller byggt en liten betongbunker och stängt in en gris som jag hade behövt mata med allt jag någonsin kunde producera. Sen hade jag haft fläskkött.

Hade inte heller kommit på iden att skaffa höns och låta dem få ett utrymme som en ipad var.

Jag lever för övrigt i princip gratis då det är ett sånt överskott av mat. Har en i släkten som driver restaurang, jag får så mycket jag vill av sådant som inte sålts. (Ändå är de duktiga att planera och försöker använda råvarorna på flera olika sätt...) Bröd får jag från ett bageri, det som inte är dagsfärskt är ett avfallsproblem.

Förstår inte varför vi skulle behöva mer åkermark av detta exemplet?

Avatar Fallback

Re: Arealen åkermark minskar:

typograpus  
#811575
maltex skrev:Det blir väl så i framtiden att man får äta flatkams var dag,vare sig man vill eller inte.



Ja om vi inte tar klimatkris och artutrotning på allvar blir det inte så roligt.

Att äta mer vegetariskt är däremot inte en uppoffring. Maten blir mycket mer varierad

Om ni vågar prova så finns det väldigt mycket gott. Inte så att jag äter "sallad" eller vad ni nu tror.

Avatar Fallback

Re: Arealen åkermark minskar:

r93  
#811576
typograpus skrev:
svampbob skrev:Istället för långa pseudovetenskapliga haranger. Lev som du lär. Arrenderade en ha eller två företrädesvis i ett skogslän och odla där all din mat. Arrendet är noll och ingenting.
Kom tillbaka nästa höst och berätta om hur skitenkelt allt var i praktiken.


Jo jag är rättså självförsörjande redan nu. Äter mer viltkött än jag vill eftersom jag har god tillgång och inte orkar/hinner sälja allt. Plockar snabbt 100 liter blåbär varje år som ofta ingår i exv frukosten.

Inte hade det varit omöjligt att odla potatis och rovor så man kunde få energibasen av det.

Jag kan i allafall konstatera att jag hade inte tänkt så här för att få fram mat:
Hmmm bäst att få tag i en ko som jag inseminera, då föder hon en kalv som jag kan ta ifrån henne. Kalven kan jag föda upp ett tag sen slår jag ihjäl den och får kött. Sen kan jag mjölka kon. Hmm måste fixa bete till kon, då räcker inte de där hektaren, och ännu mindre efter som hon behöver vinterfoder. jobbigt att behöva bygga logi åt djuren också.

Jag hade inte heller byggt en liten betongbunker och stängt in en gris som jag hade behövt mata med allt jag någonsin kunde producera. Sen hade jag haft fläskkött.

Hade inte heller kommit på iden att skaffa höns och låta dem få ett utrymme som en ipad var.

Jag lever för övrigt i princip gratis då det är ett sånt överskott av mat. Har en i släkten som driver restaurang, jag får så mycket jag vill av sådant som inte sålts. (Ändå är de duktiga att planera och försöker använda råvarorna på flera olika sätt...) Bröd får jag från ett bageri, det som inte är dagsfärskt är ett avfallsproblem.

Förstår inte varför vi skulle behöva mer åkermark av detta exemplet?


Ok, du äter 20-30 olika ”arter” per dag och anser dig vara ganska självförsörjande?

Avatar Fallback

Re: Arealen åkermark minskar:

typograpus  
#811578 Du sätter dig själv på en fin pedistal, att påstå att ”de flesta av er vågar aldrig prova något nytt”

Vad baserar du detta på?

Om jag tror att ”kött från djur som bara sett stål, betong, foder och avföring” är nyttigt så gissar jag på att det är nog lika mycket näring i de köttet som annat kött, etiskt, nej absolut inte.

Sedan tar du ju besprutning med, frukt och grönt är väl de mest besprutade livsmedel som finns?

Vall och betesmark är minst besprutade,

Vart ligger etiken i att spruta ihjäl varenda levande insekt på fruktplantagen?

Ditt språkbruk börja likna någons annan som härjade här innan, det uffar på som någon skrev innan.[/quote]

Svar:

Du sitter själv på fin piedestal som är så säker på att du gör allting rätt.

Jag gissar (med visst fog) att ni om ni någorlunda följer normen ni försvarar äter så pass mycket kött att det blir lite utrymme över för variation och testa annat. Statistiken säger också att majoriteten av hushållen går runt på ett fåtal maträtter. Ska se om jag kan hitta den statistiken (hittils har jag haft data på allt...)

Om man använder bekämpningsmedel i jordbruket så blir det mindre bekämpningsmedel om man har mindre jordbruk - exv man hoppar över steget att föda upp en massa djur som man sen äter.
Om man odlar en större mångfald av växter så minskar dessutom behovet av bekämpningsmedel. Och om man minskar behovet av areal så blir det också lättare att träda mark.
Det finns såklart obesprutad frukt och grönsaker, gissa vad jag äter?

Avatar Fallback

Re: Arealen åkermark minskar:

typograpus  
#811579 Ok, du äter 20-30 olika ”arter” per dag och anser dig vara ganska självförsörjande?[/quote]

Ja det blir mer variation om du ska äta gott och minskar rejält på köttet.

En del av det hela är mer för smak och viss mån vitaminer än för att det är massor med energi eller protein.

Tänk dig exempelvis tacos, antingen kan du ta ett vetebröd och fylla med köttfärs, eller så kan du ta exv majsbröd och fylla med bönor, linser, äpple, lök...
Det är här fantasi och kunskap kommer in, det finns massor.

Och nä jag har inte allt i trädgården även om jag har lök, äpplen, havtorn, hallon, jordgubbar, rädisor, örtor, bönor av olika slag, squash osv...

Men det jag köper är billigare, är mindre av fler olika och ger ett lägre avtryck avseende utsläpp, markanvändning, resurser och transporter...

Sen kan du ju göra veg tacos som i princip ser ut och smakar som köttfärs, om man nu vill det.

Användarvisningsbild

Re: Arealen åkermark minskar:

Grålle52  
#811580 ... 🥳 😁
Senast redigerad av Fredrik Reuter mån 11 sep 2023, 15:36, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Tagit bort olämplig text om andra medlemmar. Tänk på reglerna!

Avatar Fallback

Re: Arealen åkermark minskar:

typograpus  
#811581 För att det finns något annat som är dåligt så blir väl inte dina handlingar (om de nu är dåliga) bättre av det?

Om man resonerar som du så blir ju inget ett problem. Våra utsläpp i Sverige är ju ingenting jämfört med...
Samtidigt är det vi som är rika, det är vi som konsumerar och det är vi som äter mycket kött, det är vi som flyger och har två bilar och åkgräsklippare...

tror du att jag tillhör de som shoppar stora mängder kläder eller elektronik eller att jag flyger till thailand mitt i sommaren?

Och jag tycker inte, jag presenterar fakta. Sen kan ni inte hävda att det är tyckande bara för att det inte passar er. Jag bemöter varje inlägg med fakta.

poängen är att det är så många som är säkra på att det är bäst det vi håller på med och inte ens har testat att äta mer vegetariskt. Det är inte en uppoffring det är gott och mer varierat. Det kräver lite att bryta sig ur de smala hjulspår som samhället i stort lever efter. Du måste tänka själv och lära dig själv, inget som man får lära sig i skolan direkt att spara på resurser eller ekonomi...

Användarvisningsbild

Re: Arealen åkermark minskar:

Hodal  
#811582
typograpus skrev:
svampbob skrev:Istället för långa pseudovetenskapliga haranger. Lev som du lär. Arrenderade en ha eller två företrädesvis i ett skogslän och odla där all din mat. Arrendet är noll och ingenting.
Kom tillbaka nästa höst och berätta om hur skitenkelt allt var i praktiken.


Jo jag är rättså självförsörjande redan nu. Äter mer viltkött än jag vill eftersom jag har god tillgång och inte orkar/hinner sälja allt. Plockar snabbt 100 liter blåbär varje år som ofta ingår i exv frukosten.
….

Jag lever för övrigt i princip gratis då det är ett sånt överskott av mat. Har en i släkten som driver restaurang, jag får så mycket jag vill av sådant som inte sålts. (Ändå är de duktiga att planera och försöker använda råvarorna på flera olika sätt...) Bröd får jag från ett bageri, det som inte är dagsfärskt är ett avfallsproblem.

Förstår inte varför vi skulle behöva mer åkermark av detta exemplet?

Det är lätt att vara självförsörjande om man med detta menar att man får gratismat… Hälsa tredje världen att de är hungriga på grund av att de har dålig inställning och äter för mycket kött.

Användarvisningsbild

Re: Arealen åkermark minskar:

Lars Lundqvist SLU  
#811584
typograpus skrev:Och jag tycker inte, jag presenterar fakta. Sen kan ni inte hävda att det är tyckande bara för att det inte passar er. Jag bemöter varje inlägg med fakta.

Nej.
Du bemöter varje inlägg med din åsikt.

Länka till fakta, men se till att det inte är en intresseorganisation som står bakom länken. Eller om det är det enda du hittar, leta reda på en intresseorganisation med motsatt åsikt och kolla om de presentetar samma fakta.

Avatar Fallback

Re: Arealen åkermark minskar:

r93  
#811585
typograpus skrev:
Svar:

Du sitter själv på fin piedestal som är så säker på att du gör allting rätt.

Jag gissar (med visst fog) att ni om ni någorlunda följer normen ni försvarar äter så pass mycket kött att det blir lite utrymme över för variation och testa annat. Statistiken säger också att majoriteten av hushållen går runt på ett fåtal maträtter. Ska se om jag kan hitta den statistiken (hittils har jag haft data på allt...)

Om man använder bekämpningsmedel i jordbruket så blir det mindre bekämpningsmedel om man har mindre jordbruk - exv man hoppar över steget att föda upp en massa djur som man sen äter.
Om man odlar en större mångfald av växter så minskar dessutom behovet av bekämpningsmedel. Och om man minskar behovet av areal så blir det också lättare att träda mark.
Det finns såklart obesprutad frukt och grönsaker, gissa vad jag äter?


Nej jag sätter mig inte på en fin piedestal, för jag hycklar inte, jag anser mig inte vara bättre än andra människor, vilket du gör.


Hur många är ni i familjen?

Potatis, är det enda jag har lyckats bli självförsörjande av, lök ett år.

Tre barn i växande ålder, går åt en hel del mat.

Är du självförsörjande på de grödor du nämnde så blir jag imponerad!
Kan du inte visa en bild på ditt trädgårdsland?

Avatar Fallback

Re: Arealen åkermark minskar:

r93  
#811586
Grålle52 skrev:... 🥳 😁


Skogsforum levererar!

Avatar Fallback

Re: Arealen åkermark minskar:

r93  
#811587
Hodal skrev:
typograpus skrev:
svampbob skrev:Istället för långa pseudovetenskapliga haranger. Lev som du lär. Arrenderade en ha eller två företrädesvis i ett skogslän och odla där all din mat. Arrendet är noll och ingenting.
Kom tillbaka nästa höst och berätta om hur skitenkelt allt var i praktiken.


Jo jag är rättså självförsörjande redan nu. Äter mer viltkött än jag vill eftersom jag har god tillgång och inte orkar/hinner sälja allt. Plockar snabbt 100 liter blåbär varje år som ofta ingår i exv frukosten.
….

Jag lever för övrigt i princip gratis då det är ett sånt överskott av mat. Har en i släkten som driver restaurang, jag får så mycket jag vill av sådant som inte sålts. (Ändå är de duktiga att planera och försöker använda råvarorna på flera olika sätt...) Bröd får jag från ett bageri, det som inte är dagsfärskt är ett avfallsproblem.

Förstår inte varför vi skulle behöva mer åkermark av detta exemplet?

Det är lätt att vara självförsörjande om man med detta menar att man får gratismat… Hälsa tredje världen att de är hungriga på grund av att de har dålig inställning och äter för mycket kött.


Nu såg jag det här!

Kan du inte nämna vilken stad och resturang?
Det är säkert fler som vill ha gratis mat.

Framförallt fattiga människor

Avatar Fallback

Re: Arealen åkermark minskar:

typograpus  
#811590 Förstår inte varför vi skulle behöva mer åkermark av detta exemplet?[/quote]
Det är lätt att vara självförsörjande om man med detta menar att man får gratismat… Hälsa tredje världen att de är hungriga på grund av att de har dålig inställning och äter för mycket kött.[/quote]

Jo det slängs otroliga mängder mat, varje restaurang, varje bageri varje affär rensar varje dag. Kolla även tallrikarna på brickorna som lämnas om du äter på restaurang. Många som slänger mat hemma osv. Summa summarum runt en tredejedel går till spillo. Svårt att hitta källa på det eftersom det är en känslig fråga. Googla lite. min poäng är att det finns sånt överskott att det inte är svårt att komma åt gratismat.

De som är fattiga och inte har mat har det så främst på grund av snedfördelning av rikedom, vissa har mycket andra lite. Det beror inte på att det totalt finns för lite mat i världen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).