Grålle52 skrev:Jag gräver en damm. Av 2 anledningar: dels att få vatten och dels för fyll till vägar. Har nu en bit torvmark att fylla. Gräver upp torven och sen dumpar jag ett lass stora stenar i hålet. Ovanpå detta blir det småfyll. Tidsödande ja…
Grålle52 skrev:Jag gräver en damm. Av 2 anledningar: dels att få vatten och dels för fyll till vägar. Har nu en bit torvmark att fylla. Gräver upp torven och sen dumpar jag ett lass stora stenar i hålet. Ovanpå detta blir det småfyll. Tidsödande ja…
Rossignol skrev:Grålle52 skrev:Jag gräver en damm. Av 2 anledningar: dels att få vatten och dels för fyll till vägar. Har nu en bit torvmark att fylla. Gräver upp torven och sen dumpar jag ett lass stora stenar i hålet. Ovanpå detta blir det småfyll. Tidsödande ja…
Skapar du en damm så finns det risk för att marken ikring blir strandskyddsklassad.
Grålle52 skrev:Rossignol skrev:Grålle52 skrev:Jag gräver en damm. Av 2 anledningar: dels att få vatten och dels för fyll till vägar. Har nu en bit torvmark att fylla. Gräver upp torven och sen dumpar jag ett lass stora stenar i hålet. Ovanpå detta blir det småfyll. Tidsödande ja…
Skapar du en damm så finns det risk för att marken ikring blir strandskyddsklassad.
Dammen blir max 50x25m och det finns varken tillrinning eller utlopp så det tror jag inte. Värre är väl de massiva stenhögarna (odlingsrösen ) som ligger