Logistik, Transport

Fylla surhål med makadam?

28 inlägg 12605 visningar 8 följer Svara, dela mm...   

Re: Fylla surhål med makadam?

Tralsmo  
#811391 Jo, ja har krossat en hel del åkersten dom senaste åren.
Arrendatorn lånar min dumpersvagn rätt ofta å häver i plocket i den.

Arrendatorn å ja hjälptes åt å bryta den stora åkern hammavid föräldrahemmet för ett par år sen, tyvär inga bilder.
De blev ju en hel del. Krossade de å rätt mycke som ja fått av bredbands killarna.

Ska man fylla surhåll så får de ju bli nåt chitmaterial me nollhundra ovanpå. De brukar bli rätt bra.

Sen ja fick en ordentligt aktiv arrendator för några år sen så har de blivit onödigt mycket mer på kulturlämningarna.

Användarvisningsbild

Grålle52  
#811392 Jag gräver en damm. Av 2 anledningar: dels att få vatten och dels för fyll till vägar. Har nu en bit torvmark att fylla. Gräver upp torven och sen dumpar jag ett lass stora stenar i hålet. Ovanpå detta blir det småfyll. Tidsödande ja…

Användarvisningsbild

Sjögården  
#811394 Går att täcka grovstenstensfyllen med utbredda storsäckar/gödningssäckar före du lägger på 0-100 för att den inte skall försvinna ner bland stenarna. Fungerar bra vid broande över surhål och håller länge.
Brukar använda detsamma vid breddning av krök på skogsvägarna. Vinner dikesbredden utan att behöva spränga berg i svängarna.
Visst är det lite Åsa Nisse metod men det fungerar..😉

Tralsmo  
#811400 Åsanisse metoder är ofta kostnadseffektiva.

Det viktiga är att man fortfarande är nöjd efter några år.

alias  
Grålle52 skrev:Jag gräver en damm. Av 2 anledningar: dels att få vatten och dels för fyll till vägar. Har nu en bit torvmark att fylla. Gräver upp torven och sen dumpar jag ett lass stora stenar i hålet. Ovanpå detta blir det småfyll. Tidsödande ja…

Hur djupt med torv är det?

Behöver du verkligen gräva upp torven före du tippar dit fyllet?

MVH
Alias

jannee  
#811431 Innan du tippar i sten i det nyuppgrävda hålet fyll på med lite granris, det blir då ett golv som hindrar stenarna från att i framtiden fortsätta sjunka.
Så byggde man riks och länsvägar på den gamla goda tiden vilket senare visat sig fungera ypperligt.

Användarvisningsbild

Grålle52  
#811436 Gräver bara upp där det är sjukligt blött. Ca 80cm ner till fast mark. Kanske kan gräva grundare och använda granris då? Bra tips.

uffejohan  
#811441 Jag gjorde en väg över en gammal torvtäkt för ett par år sedan där det stod vatten ända upp till grästuvorna. Det gick inte att gå torrskodd över mossen och mer än 6 meter till fast mark. La ett lager fiberduk direkt på marken och körde på 30 cm grus, la ett lager duk på detta och ytterligare 30 cm grus. Jag har bra grus i ett par åsar som jag använder, alla fraktioner från ler till grov sten. I somras körde full-lastade timmerbilar över mossen utan att det sjönk något alls.

Användarvisningsbild

Rossignol  
Grålle52 skrev:Jag gräver en damm. Av 2 anledningar: dels att få vatten och dels för fyll till vägar. Har nu en bit torvmark att fylla. Gräver upp torven och sen dumpar jag ett lass stora stenar i hålet. Ovanpå detta blir det småfyll. Tidsödande ja…

Skapar du en damm så finns det risk för att marken ikring blir strandskyddsklassad.

Användarvisningsbild

svampbob  
#811444 Ja kan man lägga fyllningen under grundvattennivån så funkar det väldigt bra.
För ett par år sedan så var jag inblandad i ett projekt där en lång 1200 trumma skulle läggas under en väg.
Dom hade hållit på hela helgen och egentligen inte kommit någon vart. Det blev botten upptryckning och duk och förstärkning försvann bara i geggan.
Jag sa åt traktorn att hämta virke i massavedstraved som låg bredvid. Det kavlades åt alla och mycket virke gick åt.
Nu ligger trumman stilla där.

Användarvisningsbild

Grålle52  
Rossignol skrev:

Skapar du en damm så finns det risk för att marken ikring blir strandskyddsklassad.

Dammen blir max 50x25m och det finns varken tillrinning eller utlopp så det tror jag inte. Värre är väl de massiva stenhögarna (odlingsrösen ;) ) som ligger

Användarvisningsbild

Rossignol  
Grålle52 skrev:
Rossignol skrev:

Dammen blir max 50x25m och det finns varken tillrinning eller utlopp så det tror jag inte. Värre är väl de massiva stenhögarna (odlingsrösen ;) ) som ligger

Det var en på byggnadsnämnden som berättade det för mig. Som jag förstått det så räcker det med att det finns en vattenspegel så börjar "stranden" där vattenspegeln slutar. Även om du inte behöver bygglov för det du ska bygga så måste du då söka strandskyddsdispens och det kostar ett antal tusenlappar.

Användarvisningsbild

Grålle52  
#811452 Haha man upphör aldrig att förvånas. Frågan är vad jag ska söks dispens från ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).