Avverkning (slutavverkning)

Fördelning av klasserna

26 inlägg 3845 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fördelning av klasserna

Skogz  
#811270 Hej!

I en genomsnittlig tallavverkning (typ T24) - mellan tummen och pekfingret - hur mycket av slutavverkningen brukar vara klass 1,2,3 och 4? Förstår att det är en luddig fråga. Kanske är så stor variation att det inte ens går att svara på?

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Re: Fördelning av klasserna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#811271 Ca 10% i klass 1, kanske 20% i klass 4 och resten i 2-3? Fick jag när jag högg fröträd senast.

Priserna för klass 1 gör inte så mycket på totalen...

Användarvisningsbild

Skogz  
Mangan skrev:Ca 10% i klass 1, kanske 20% i klass 4 och resten i 2-3? Fick jag när jag högg fröträd senast.

Så väldigt förenklat blir totalpriset för en hel avverkning ungefär mellan klass 2 och 3 i pris?

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#811273 Klass 2 bör landa på runt hälften av klass 1 i volym då det är en mycket snäv klass. 10% klass 1 är rätt bra skog, 7% skulle jag säga är mer ordinärt.

Användarvisningsbild

Elis76  
#811280 Hur resonerar Ni när Ni kommer fram till att 7-10% är klass 1 av en "genomsnittlig" tall?

Skogz skrev:
Mangan skrev:Ca 10% i klass 1, kanske 20% i klass 4 och resten i 2-3? Fick jag när jag högg fröträd senast.

Så väldigt förenklat blir totalpriset för en hel avverkning ungefär mellan klass 2 och 3 i pris?

Klass 2-3 är samma pris här nere, så de slås ihop i klassningen.

Elis76 skrev:Hur resonerar Ni när Ni kommer fram till att 7-10% är klass 1 av en "genomsnittlig" tall?

Tittar på gamla mätbesked vad man fick? Men det varierar så klart.

Användarvisningsbild

Elis76  
#811285 Så av 10st genomsnittliga rotstockar är det en rotstock som blir klassad som 1 och övriga klassas lägre?

https://www.biometria.se/publikationer/maetningsinstruktioner/maetningsbestaemmelser/nationella-maetningsbestaemmelser/downloadfile?itemId=1429&contentType=docx&fileName=Kvalitetsbest%C3%A4mning%20av%20s%C3%A5gtimmer.docx

#811286 Nej, det är procent av andelen timmer (i fub).

Användarvisningsbild

Elis76  
#811287 Borde det inte kunna bli högre procentandel av klass 1. Rotstocken är ju den stock som kan klassas som 1 samtidigt som den har den största volymen jämfört med mellan- och toppsockarna?

Men det är klart, den skall klara klass 1 kraven - rotstock eller inte.

Men jag tror dig @Mangan.

alias  
Elis76 skrev:Borde det inte kunna bli högre procentandel av klass 1. Rotstocken är ju den stock som kan klassas som 1 samtidigt som den har den största volymen jämfört med mellan- och toppsockarna?

Men det är klart, den skall klara klass 1 kraven - rotstock eller inte.

Men jag tror dig @Mangan.

Som jag har läst mätningsbestämmelserna så är det, av någon anledning, endast rotstock som kan bli klass 1.

Vet inte om någon annan här på forumet har tolkat det annorlunda?

MVH
Alias

#811299 Jo, så är det. Man får lumpa en kort bit bara.

Användarvisningsbild

Elis76  
#811303 Det skulle vara intressant att få lite erfarenhet från norra Sverige vad Ni haft för procentuell andel klass 1 vid era avverkningar av sågtimmer.

Någon?

🌳

Användarvisningsbild

Sjögården  
#811304 I normalt skötta bestånd på T24 bli det inte så mycket klass 1 av rotstockarna. Lite mer i fröträd naturligtvis men 5 år är för kort tid för att valla över, brukar kallas falsk rotstock om jag minns rätt.
Skall man få riktigt hög andel rotstock bör det vara T 24 - T 32 där man friställt i en timmerställning i ett tjugotal år efter att det tidigare varit lagom slutet och så ingen svartkvist uppstått. Har man fina bestånd är det till fördel att hitta ett sågverk som synar på rot och märker längden på förstastocken.
Det brukar kunna bli högre andel om det är bra kvalitet i övrigt , krök och liknande.Och en grov dimension förlåter också rätt mycket.
Men klass 1 är nog lite av en specialitet för goda förhållanden och målmedveten skötsel åtminstone i Södra Sverige😉

isteskog  
#811316 Hos mig har vi ju stamblock som är lättare aptera än klass1. Inga årsringskrav, men bul och kvistfritt ska det vara! Har man ställt ut en skärm minst 10 år före slutavverkning i grov normalkvistig tall så blir det stamblock.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).