Jakt och Fiske

Första fallet av Afrikansk svinpest i Sverige

71 inlägg 10403 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Första fallet av Afrikansk svinpest i Sverige

Grålle52  
#811157 Bättre att ge upp? Vad händer då? Är inte begränsningarna värre än resultatet

Jakt hos Bengtssons
Användarvisningsbild

Knagge  
#811167 Så hårda begränsningar kommer bli svåra att hålla svamp,bär jakt,fiske och skogsbruk. Vi svenskar älskar att vara ute i skogen och jag tror det är svårt att hålla begränsningarna det är alltid någon som tror att det inte gäller dom.

Användarvisningsbild

Grålle52  
#811168 Hur skönt hade det inte varit om alla j-a vildsvin decimerades?! Tamgris är tyvärr collateral damage

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#811189 Galenskaperna runt coronan verkar vara en västanfläkt jämfört med galenskaperna runt svinpesten.

80.000 ha avstängd mark i ett år för några självdöda vildsvin? Man tar sig för pannan!
/Niklas

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#811194 Kanske man kan mata svinen med Stryknin, då dör dom i steget.

r93  
Niking skrev:Galenskaperna runt coronan verkar vara en västanfläkt jämfört med galenskaperna runt svinpesten.

80.000 ha avstängd mark i ett år för några självdöda vildsvin? Man tar sig för pannan!
/Niklas

Det var ”pandemi” runt 2017 vad jag kan läsa mig till, då dog 25-30 % av planetens grisar.

Användarvisningsbild

Ove Lindberg skrev:Kanske man kan mata svinen med Stryknin, då dör dom i steget.

Bättre mata dem med bly...
/Niklas

Användarvisningsbild

#811204 Om nu några få självdöda grisar skulle automatiskt leda till att ca 80.000 ha skog skyddas i åtminstone 1 år. Tror ni då att Skydda Skogen & Co kommer att försöka sprida svinpest till fler ställen i landet? 🤯 🤬
/Niklas

Tor R  
Niking skrev:Galenskaperna runt coronan verkar vara en västanfläkt jämfört med galenskaperna runt svinpesten.

/Niklas

Det är billigare att ta kampen tidigt istället för att vänta.

r93  
Niking skrev:Om nu några få självdöda grisar skulle automatiskt leda till att ca 80.000 ha skog skyddas i åtminstone 1 år. Tror ni då att Skydda Skogen & Co kommer att försöka sprida svinpest till fler ställen i landet? 🤯 🤬
/Niklas

Den teorin ventileras redan på andra forum, då det ploppade upp mitt i landet…

Användarvisningsbild

Tor R skrev:

/Niklas

Beror nog helt och hållet på hur du räknar.
/Niklas

Hema  
#811212 Så detta är för att skydda grisen? 🤔 Inte enklare att skydda grisbesättningarna o låta naturen ha sin gång på vildsvinen?

Tor R  
Niking skrev:
Tor R skrev:

/Niklas

Beror nog helt och hållet på hur du räknar.
/Niklas

Nej, det känns nog inte rättvist mot de som bor i området, låter man naturen sköta detta själv så kommer det att påverka större delen av södra Sverige, men frågan blir när.
Och jag kan inte förstå att det kommer att kännas rättvist mot resten av landet i så fall.

Användarvisningsbild

Humlas  
#811231 Tveksam till att tillträdesförbudet kommer fungera/respekteras. Att lägga ett sånt förbud inom ett så stort område med 10-20 000 invånare kommer innebära allt för stora inskränkningar för gemene man, speciellt de som bor på landsbygden. Och det kommer ju bli massor av gränsdragningsfrågor, får man färdas till fots/cykel på en väg? Hur liten väg i så fall? Färd på vatten? osv osv

Nej man måste nog ganska snart precisera området och minska ner storleken om det ska respekteras.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter skrev:80.000 hektar, det är en del...
0,3 % av skogsmarken i Sverige typ.

Eller 30% av Säffle kommun...
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).