fre 25 aug 2023, 10:13#809965
Rotehjon skrev:Hej!
Vet inte om det är rätt forum men provar här.
Den lokala nätägaren har satt igång att gräva ner en sträcka med luftledningar, dessa går på grannens betesmark men märkte idag att de gräver för de nya ledningarna på min mark. Det finns mig veterligen inget servitut för det och de har inte ens frågat. Vad har man för rättigheter och vad skulle ni gjort i denna situation?
Mvh Rotehjon
1. Se till att parkera fordon där de tänkt att gräva. Blir det stopp för dem så står de inte länge innan de flyttar maskinerna till annan grävning.
2. Om de tänker gräva i åker så säg till de som gräver att du har dränering i åkern.
3. skicka brev till bolagets företrädare. Eftersom du omöjligen kan veta vilken chef som är ansvarig så är det bättre att skicka till företagsledningen. Skicka ditt brev med e-post till VD och styrelseordförande. Hittar du inga e-postadresser så skicka ett rekommenderat brev till VD. Skriv att de gräver utan att ha ledningsrätt, som är den korrekta benämningen.
4. Lämna in en polisanmälan på nätet. På brottstyp kan du ange egenmäktigt förfarande. Lokaltidningar nappar gärna på det och bolaget vill inte bli omskrivet för detta.
5. Kommer de med ett avtal för underskrift så skriv INTE under med en gång. Säg att du måste ta det med din advokat.
Det är viktigt att göra detta NU, innan kabeln ligger i jorden. Att få dem att lägga en ny kabel på annat ställe är svårt.
Fortsätt skriva här eller skicka PM till mig så ska jag hjälpa dig.
Lita inte på något muntligt i den här typen av ärende. Det finns alltför många skrupelfria människor som håller på med detta.