Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Eldrivet stödhjul till personbilsläp?

11 inlägg 2818 visningar 7 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Eldrivet stödhjul till personbilsläp?

Superrobban  
#809838Jag skulle behöva kunna flytta en frånkopplad boggiekärra som väger 800 kg tomvikt på en rätt så plan grusväg.

Det handlar om 3-5 meter ungefär.

Har någon provat dessa eldrivna stödhjul till personbilsläp? De kostar runt 2500:- exkl moms.

Funderar om inte en skruvdragare med en gummitrissa mot ett av hjulen skulle kunna funka?

Eller har ni några andra bra lösningar?

1692815420_stodhjul.png

TS
Kranman

Re: Eldrivet stödhjul till personbilsläp?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809843Du kan nog inte driva ett av släpvagnshjulen för då svänger bara släpen.
Har inte provat eldrivet stödhjul, kommer de från husvagnssidan?

Användarvisningsbild

Superrobban  
#809847Jag tänkte testa ett eldrivet stödhjul, men är lite nyfiken på om någon har provat. Annars skulle ju skruvdragaren kunna driva på stödhjulet?

https://fyndiq.se/produkt/vidaxl-motori ... gJgcPD_BwE

TS

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809849Kanske skulle gå, om du får ner kraften från skruvdragaren till däcket o sen i marken

Användarvisningsbild

Järnoxen  
#809851Inte för att vara sådan men är det inte enklast att be någon om hjälp att knuffa?

Användarvisningsbild

Superrobban  
#809855Finns ingen hjälp att tillgå på några kilometers håll.

Jag måste vända längst in på en lång smal skogsväg / traktorstig utan någon vändplan, och behöver då koppla loss släpet och flytta det några meter när det är tomt.

Håller på att grusa upp en liten väg till en jaktstuga.

1692818881_tippslap_2.jpg

TS

erik  
#809858Låter som det skulle gå att lösa med rep och några block? Fästa antingen i närliggande träd eller i dragfordonet när det kommit runt eller är på väg runt.

Användarvisningsbild

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809865Tror du att du klarar dig utan hjälpdrift så blir det billigare, en enkel släpvagnsdolly https://www.harald-nyborg.se/slapvagns-dolly.html

torbjorn_2150  
#809867Jag fick stor lust att sätta elmotor o batteri på dollyn. Jag har ofta ett slit med finlir av släpet. Det gäller väl då att det är tillräckligt tryck på dollyns hjul så det inte slirar direkt.

Användarvisningsbild

prodigys  
#810068Om grusvägen är hård så är det bara att veva upp stödhjulet tills främre hjulparet hänger i luften och sen sving runt kärran. Har framgångsrikt gjort det med en nästan 2 tons kärra men kräver som sagt härt underlag.

Användarvisningsbild

Jobba på du bara  
#810071Backa?

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).