Arbetskläder för skogen

Vikten av skyddsutrustning

16 inlägg 9102 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vikten av skyddsutrustning

Elis76  
Användarvisningsbild

Re: Vikten av skyddsutrustning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809875 Tja, det gäller ju att lyssna noga på sågklingans klang, för att upptäcka eventuella sprickor i tid.
/Niklas

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809886 Kan ju också varit någon skit på backen. Det är knappast rent utmed våra vägar.

Användarvisningsbild

Bert1  
#809899 Var väl nån forummedlem som råkade ut för liknande men hade turen att det tog precis under skyddsglasögonen så ögat klarade sig

Amatörhuggare 62  
#809908 Å fy Sjutton 🥶 🤔
Ingen som vet, hur han mår idag ? Låter inte alls bra. 😥 😥

Far röjde längs byvägen, å såga i ett fårstängsel, en 7 cm lång bit , gick in i underarmen. Akuten direkt. Å när den drogs ut, då spröt det rakt ut. Så det var otäckt.
Därför ska man , låta saker sitta , till läkarn tittar.

Användarvisningsbild

mikoolo  
#810367 Det är jag som råkade för olyckan. Det var när min trekantsklinga slog in i viltstängslet som ett smalt men ca 2cm lång metalltråd från stängslet lossnade och slog sig rakt genom visiret på hjälmen samt höger lins på mina glasögon. Jag mår bra men är i princip blind på höger öga och har kvar metall biten i hjärnan. Använde alla lämpliga skydd men shit happens när det fan vill.

Re: Vikten av skyddsutrustningbekla

özach  
#810372 Beklagar 😢 mvh Örjan

Amatörhuggare 62  
#810373 Beklagar Mvh Amatörhuggarn

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#810375 Aj aj, vilken otur. Hoppas ändå att det går bra med läkandet.

Användarvisningsbild

anersimyra  
mikoolo skrev:Det är jag som råkade för olyckan. Det var när min trekantsklinga slog in i viltstängslet som ett smalt men ca 2cm lång metalltråd från stängslet lossnade och slog sig rakt genom visiret på hjälmen samt höger lins på mina glasögon. Jag mår bra men är i princip blind på höger öga och har kvar metall biten i hjärnan. Använde alla lämpliga skydd men shit happens när det fan vill.

Fy tusan så trist!! Använde du någon typ av skyddsglasögon i lexanglas eller var det glasögon med optiskt glas?

Användarvisningsbild

mikoolo  
#810381 Optiskt glas av plast. Dom tog bort ca 50 fragment ur ögat i första operationen.

Användarvisningsbild

anersimyra  
mikoolo skrev:Optiskt glas av plast. Dom tog bort ca 50 fragment ur ögat i första operationen.
. Ok, då är det tveksamt om ens ett par förstärkta skyddsglasögon stått emot kraften från fragmentet..😳

Användarvisningsbild

mikoolo  
#810407 Precis. Skulle säga maximal otur på hela olyckan.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#810429 Det bästa skyddet är väl att aldrig använda metalliska roterande verktyg i närheten av ett stängsel. Det enda jag använder så nära ett stängsel är ett trimmerhuvud med lina för gräset och klent sly och en vanlig bågsåg eller grensåg för det lite grövre.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#810602 Jag har kört många hundra timmar med trekant men vart väldigt förskonad från skador, andra jag jobbat med har fått splitter i ögonbryn, hals, kind och lår. Själv så har jag alltid använt Peltors (3M) plastskärm som sitter på vanliga hörselskydd........(inte för att jag tror att det hjälpt i detta fall heller).
Det otrevligaste jag vart med om med röjsåg var i ett reservat där jag slog gräs, plötsligt gick axeln av och jag kände hur det svichade till mellan benen.
Jag letade och letade men hittade inte klingan, bad en räfserska att hålla utkik och 25 meter bort hittade hon klingan,
Det hade ju kunnat gått precis hur dåligt som helst. 🥶

Beklagar det inträffade men tack för att du beskrev händelsen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).