Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2803 inlägg 551028 visningar 111 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#809271 Ladda hem och skriv ut annars tror jag olssonparts har bok och beställa

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#809276 LL är ju krypväxel.
Då bör man nog stå still.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809281
barbarossa skrev:Är skogsbonde förespråkar papper 🌲 🌲 😀

Skriv ut den då, lite tankearbete för dubbelsidig utskrift så blir de snyggt eller som Bert skrev finns på Ellös

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Camaro1969  
#809321
Amatörhuggare 62 skrev:LL är ju krypväxel.
Då bör man nog stå still.


Står LL på spaken.. men ingen aning..

Står H M LL

Får kolla så man står still nösta gång, ska man lägga i parkering tom, på fram back spaken?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809326 Nja möjligen neutral, brukar va lite lättare att få i LL om den andra lådan är i typ 4 än i 1an

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#809358 Dax för provkörning.
Följt monteringen, till punkt å pricka. Rengjort allt, bytt alla filter å motorolja luftfilter dieselfilter vattenfilter. Fyllt turbon 5 gånger, å låtit sjunka in i turbon. Kört m stoppen ute, till oljelampa slockna

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#809369 Vad jag hittar i instruktionsboken är LL inte synkroniserad. Detta betyder ju att kuggarna som skall ihop inte har så mycket hjälp att glida samman.
En tumregel är att om det krävs våld eller låter illa så skall man göra på annat vis. Växlar skall gå lätt i. Övning ger färdighet. Kör man inte många timmar per år tar det längre tid att få in rutinen.

@Amatörhuggare 62
Vad kostade turbon? utbytes?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#809377 @JohannesG

Ja LL är inte synkad, På min 6300 a Får man ta ur fram back eller 1 -4 spaken. då går det lätt.

Utbytesturbo
8800 plus moms

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#810346 Vet någon om det finns ett RAL nummer som överensstämmer med den svarta färgen på ramen och hytten?
Vet att det skiljer på beroende serienummer. Men min är före brytningen vad jag förstår.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Grålle52  
#810348 hade lite dåliga bromsar, var helt tomt i behållaren med vätska. inga läckor vid huvudcylindrarna, vart sitter slavcylindern?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#810350 På bakaxeln på respektive sida .
Sitter vid justeringen till bromsarna
Vanligt är att om huvudcylindrarna läcker är att de rinner in i hytten o försvinner i hyttisoleringen

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

r0bin  
#810773 Jag har fått problem med att ibland när jag ska starta så klickar/hugger det ungefär som när batteriet är dåligt och den inte orkar dra runt startmotorn. Men försök nummer 2 eller 3 så startar den direkt. Så batteriet är verkar ok, och detta händer kanske var 10e gång man ska starta. Finns det något startrelä man kan testa byta? Något vanligt ställe som jordfläta brukar bli dålig? Eller kanske startmotorn som är på gång att ge upp bara.. nån som har några idéer?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#810775 Kan va dålig huvudströmbrytare med
Startrelä finns där med bör gå och se om den är dålig när du mäter men klart lite svårt när det är enstaka gånger
Ja kan ju va starten med,har den gått mycket?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

jannee  
#810777 Oftast för att inte säga alltid är det ett kontaktfel - skitfel.
Huvudströmbrytare ? - tvivelaktigt, när huvudströmbrytaren krånglar brukar det vara definitivt. Lossa alla strömkablar som har med tändningen/startmotorn att göra, rengör och dra åt igen.
Spreja med 556, kan vara oxid i startkontakten.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

r0bin  
#810789 Ja svårt att mäta sig till när den nästan alltid fungerar, ja traktorn har gått 13000 timmar och vet inte om startmotorn är bytt. Kört under 500 timmar med den sen jag köpte. Huvudbrytaren var ju smart, inte tänkt på den men den känns distinkt. Värt att känna på den ifall den inte skulle vilja starta alls nångång. Men då har jag lite att gå på, jag får börja med dom enklare sakerna som att lossa och göra rent kontaktytorna.
/Robin

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).