Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2803 inlägg 551044 visningar 111 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Svenf  
#808856 Behöver lite råd av expertisen i denna tråd.

Tittade på en 6200 02:a ca 8500h inför ett eventuellt köp. Såg välhållen ut men reagerade på några saker, Vid provkörning (på asfalt) vibrerade/skakade traktorn i lägre hastighet, blev bättre i högre hastighet. Säljaren menade att det var framhjulen som alstrade detta, hjulen gick åt rätt håll men ribborna på insidan var mer slitna och att om man vände på hjulen blir det bättre. Är det rimligt?

Det andra var kraftuttaget som slammrade likt det som beskrevs i ett inlägg tidigare i tråden, jag kollade inte oljenivån vilket kanske kan påverka. Jag blev lite fundersam på detta. Har ni haft problem med reparationer på PTO
.
Jag har valt bort Hi-Tech på grund av mer elektronik annar tror ja det är en fördel. Hi-Tech har ju några år på nacken nu, ni som kör med det har det varit mycket elekronikproblem med dessa?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#808879 Han som hyr mitt har en 6550 som gått runt 18500t
Och en N121 på dryga 14000t och på dom 2 har det inte varit några elfel iallafall

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808881 Har med en 6550 med drygt 8000h av 2000års modell.
Den har rullar 2000h hos mej sen 2012 utan el eller elektronikproblem

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

adahlm  
#808906 Om den stått en tid kan det hända att däcken sätter sig en aning om det är lågt tryck i däcken.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#808947 Men har den stått så det blivit ståplatta så brukar det ju mer hoppa än vibrera
Gissar att däcken är vända iom dom är mer slitna på innernabben och ja det kan bli vibrationer när nabbarna är ojämt slitna
Tror inte jag kört nån traktor bara som har haft felvända framhjul så kan inte uttala mig om det blir skillnad

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#808959 Att vända framhjulen ger inte några vibrationer. Rotationsriktningen påverkar endast två saker. Däckslitage på väg samt hur bra mönstret rensar sig från jord. Tyvärr kan man inte få fördelar på båda områdena samtidigt.

Var det samma både med och utan fyrhjulsdriften inkopplad?

Om båda däcken är slitna på insidan tyder det på fel justerade styrleder som gör att hjulen pekar utåt likt fötterna på Charlie Chaplin.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Svenf  
#808996 Provade bara att 4hjulsdriften fungerade, körde för övrigt 2hjulsdrivet.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#809107 [quote="Amatörhuggare 62"]Min 6300 a, har börjat vissla, är det turbon ?
Som går hem[/quote] Kollat insug ,packningar, slangar,rör och luftfilter. Allt ser bra ut, alla slangklämmor drar, ingen rappar.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#809118 Då vet du vad du skall göra
Har den gått mycket

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#809142 13 000 timmar, nu.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#809143 Ok var lite nyfiken för grannens har gått 18500 utan och byta förvånansvärt nog för där är inte så ofta oljan har bytts i tid

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#809144 Jag byter olja och filter, minst en gång om året. Luftfilter blåses rent ena året å byts året därpå. Säkerhetsfiltret blåses ej, det byts.
Men kan ju haft för bråttom med gasen, när den stått kallt i skogen.
Så inte oljan hunnit upp å smörja.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#809147
Svenf skrev:Provade bara att 4hjulsdriften fungerade, körde för övrigt 2hjulsdrivet.

Fyrhjulsdriften aktiveras med fjäder och frikopplas med hydraulik. Så ett test om den verkligen kopplar ur fyrhjulsdriften hade varit intressant. Det jag tänker på är om däcken inte matchar så att framhjulen går för fort eller för långsamt med fyrhjulsdriften inkopplad och därmed orsakar vibrationer.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

barbarossa  
#809151 Min 6300 är väldigt trögväxlad mellan l m h ny olja och 7000h .läste någonstans att de har små synk ringar därför trögväxlade men ...koppling ?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#809176 Skillnad om du står still eller det rör sig lite?
Sen tycker jag att dom som har dom nyare växelspakarna är lite mer lättväxlade

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).