lör 06 feb 2010, 19:29#81189
ja har ni alla testat en 6 hjuling ordentligt eller skriver ni vad ni tror??
Ett tag hade vi både en 8 hjulig och en 6 hjulig 890. Nu har vi enbart en 6 hjuling.
Senast i höstas så hade vi en 8 hjuling på demo, och för oss är det då absolut inte självklart med 8 hjul!
Visst nog har dom fördelar men också nackdelar.... På vissa marktyper går 6 hjulingen mjukare och på vissa 8.
Som jag tyckte så när det var sådär småstenigt och knaggligt så är 8 hjulingen hemsk i jämförelse iaf med band fram, kanar ju och glider och smäller, så gör inte 6 hjulingen med riktiga kedjor på hjulen.
Och samma i 8 hjulingen när du kör över tex en sten eller stubbe så kan det ju smälla som fan om boggin går i stoppen, visst rörelsen blir stor i 6 hjulingen då hjulet går upp men den blir mycket mjukare, inte alls det där småstötandet som man i princip alltid har i en 8 hjuling.
6 hjulingen klättrar bättre uppför och går mycket bättre i snö. Under dom dagarna jag körde 8 hjulingen föll jag ner från sten några gånger så man fick rätta till armstöden efteråt, det har då inte hänt än i 6 hjulingen.
Den stora fördelen och en av anledningarna till att jag skulle kunna välja en 8 hjuling är för att du känner av skakningarna från kranen mycket mindre, 8 hjulingen står väldigt stumt mot marken, blir ganska mycket mer vikt på framdelen med boggi och kanske band.
Jag har iofs inte provat en mindre 6 hjuling nån gång, kan tänka mig att de blir sämre med mindre däck, 890n har ju som manliga framhjul
Vi ståt ju inför skotarbyte nu och valet är svårt för oss, sitter och väger för och nackdelar.
Hoppas "gubben" här på forumet svara, han körde ju 6 hjul förut och kör nu 8.
Ska också bli kul att höra vad Simba tycker om 6 wd 1910 jämfört med 1710an.
Avverkar numer med en JD1270g!