Ny Teknik och Elektronik

Mobiltelefon 1963

11 inlägg 2453 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mobiltelefon 1963

AKKAMAAN  
#809052 Undrar hur "mentalt störd" artikelförfattaren uppfattades 1963?
Det var ju till och med 3 år innan futuristiska TV serien Star kom in i TV rutan (1966)...
1692123945_cell_phone_article_1963.jpg




   TS
Avatar Fallback

Re: Mobiltelefon 1963

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809057 Hmm, time traveller?

Avatar Fallback

Re: Mobiltelefon 1963

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809075 Hur futuristiskt detta är hänger väl på om de menar mobil som vi petar på nu eller sladdlös telefon som man hade till hemtelefonen

Användarvisningsbild

Re: Mobiltelefon 1963

HannuRöj  
#809077 Nämnds även 'singnature transmission system' på artikeln.
Låter som målet har varit att fakturor och andra dokumenter kunde visas på skärmen och underskrivas med nyckeltal. Förran minneskretser var möjligt att göra saker endast på realtid.

Undrar om någon skulle ana att allt kommer att bli självtjänster, som nuvarande nättjänster faktiskt är. 😀

Användarvisningsbild

Re: Mobiltelefon 1963

rokon  
#809101 "självtjänster" i dagen läge är en sanning med modifikation upplever jag med flera det som, Att få BankID att fungera via Swedbank utan att besöka bankkontoret då hela proceduren är som Godnatt Yxskaft!

Avatar Fallback

Re: Mobiltelefon 1963

AKKAMAAN  
#809114
gnisten83 skrev:Hur futuristiskt detta är hänger väl på om de menar mobil som vi petar på nu eller sladdlös telefon som man hade till hemtelefonen

Tycker det ser ut som kvinnan på bilden håller i en "flip phone". Läs stycket under "stjärnan" i artikeln så får du svaret
1692197755_cell_phone_article_1963_details.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Mobiltelefon 1963

AKKAMAAN  
#809115
rokon skrev:"självtjänster" i dagen läge är en sanning med modifikation upplever jag med flera det som, Att få BankID att fungera via Swedbank utan att besöka bankkontoret då hela proceduren är som Godnatt Yxskaft!

Jag bor i USA och kan få BankID utan personligt besök på ett Swedbank kontor. Jag redan har skaffat här från USA mha säkerhetsdosan. Numera måste man dock göra det via telefon och tillhandahålla giltigt Svenskt pass (nummer)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mobiltelefon 1963

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809116 Inte mobiltelefon, men passar lite här ändå...
Min Far och hans bröder skaffade komradio, tror det var på 60-talet, dom visade dessa för min Farfar som var född 1891.
Dom stod i varsin ände av gårdsplanen och ropade till varandra, Farfar trodde ju inte riktigt på detta, för han viste ju att man var tvungen att ha sladd till telefonen, så det måste man ju ha, tror till och med att Far sa att Farfar blev lite sur på dom och sa att dom skulle sluta att luras.
Då ringde dom till en granne en bit bort och bad honom att prata lite med dom på komradion, när Farfar hörde grannen prata i komradion då började Farfar att tro på detta och kommenterade det hela med

"Nu har vi kommit till vägs ände"

Mycket har hänt sedan dess, videotelefonen som var med i det gamla barnprogrammet "från A till Ö var man ju väldigt imponerad av när man var liten, och trodde ju inte riktigt fullt på att det kunde vara möjligt, men idag är det ju verklighet...

https://m.facebook.com/svt/videos/bild- ... aqgDu9ZH0i

Avatar Fallback

Re: Mobiltelefon 1963

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809125
AKKAMAAN skrev:
rokon skrev:"självtjänster" i dagen läge är en sanning med modifikation upplever jag med flera det som, Att få BankID att fungera via Swedbank utan att besöka bankkontoret då hela proceduren är som Godnatt Yxskaft!

Jag bor i USA och kan få BankID utan personligt besök på ett Swedbank kontor. Jag redan har skaffat här från USA mha säkerhetsdosan. Numera måste man dock göra det via telefon och tillhandahålla giltigt Svenskt pass (nummer)

De är inte säkert att de kommer fungera i längden, stod om en svensk ,i expressen ,som bodde i Thailand där Nordea ifrågasatte hans engagemang i svensk bank och sa upp han som kund och hans BankID med bla

Avatar Fallback

Re: Mobiltelefon 1963

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809127
AKKAMAAN skrev:
gnisten83 skrev:Hur futuristiskt detta är hänger väl på om de menar mobil som vi petar på nu eller sladdlös telefon som man hade till hemtelefonen

Tycker det ser ut som kvinnan på bilden håller i en "flip phone". Läs stycket under "stjärnan" i artikeln så får du svaret
1692197755_cell_phone_article_1963_details.jpg

Jovisst men stycket under är de om kitchen phone med högtalare o mik

Avatar Fallback

Re: Mobiltelefon 1963

AKKAMAAN  
#809141
gnisten83 skrev:
AKKAMAAN skrev:
gnisten83 skrev:Hur futuristiskt detta är hänger väl på om de menar mobil som vi petar på nu eller sladdlös telefon som man hade till hemtelefonen

Tycker det ser ut som kvinnan på bilden håller i en "flip phone". Läs stycket under "stjärnan" i artikeln så får du svaret
1692197755_cell_phone_article_1963_details.jpg

Jovisst men stycket under är de om kitchen phone med högtalare o mik

Ja men det är ju bara en utveckling av en annan applikation. Artikeln täcker ju hela det trådlösa området av kommunikation

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).