Elis76 skrev:Vad är Din tanke bakom stamkvistningen och hur stor areal har Du tänkt stamkvista?
Givetvis förbättrar man virkeskvalitén, men frågan är om virkesköparna kommer att premiera den insatsen med ett högre pris som kompenserar den tid man lägger ner på att stamkvista. Risken kan vara stor den dag man slutavverkar att allt sågtimmer hamnar i samma välta, såtillvida det inte kommer finnas avancerade CT-loggar på sågverken som prissätter stockarna utifrån kvistrenhet.
Själv har jag en kvistsåg med snok, såsom på bilden i artikeln nedan.
https://www.skogskunskap.se/skota-lovskog/roja-och-gallra/stamkvistning/
skogshare skrev:Hur högt vill och kan ni nå med era redskap? I hur många omgångar tänker ni er stamkvista aktuella bestånd och med början vid vilken trädhöjd? Vilka trädslag och hur många träd per hektar?
Badger skrev:Tanken var att prova lite av Älgfoderodlares metod med stamkvistning av tall, björk, ek istället för röjning. Tänkt som en del i hyggesfri skötsel med motorsåg så det blir ingen skördardmätning i avverkningen utan egen plock och pill. Kanske eventuellt att jag skaffar en egen såg för att såga lite finvirke till renovering och så. Lutar lite åt att kanske köpa en lång kraftsekatör från Fiskars nu. https://www.fiskars.com/sv-se/tradgards ... 86-1023624 . Vill ha något verktyg som är smidigt och med tanke på att man ska ta nära grenkudden med precision är det kanske bästa verktyget. VI har en grensåg från jula som är sladdrig ovass och hemsk som givit avsmak för sågar, men det kan ju vara för att det är en Julagrej.
Niking skrev:Själv kör jag helst med s.k. Japan-sågar i stamkvistning (för bättre virkeskvalitet).
Silky och ARS är bra märken, både för stångvarianter och för kortare varianter. Du får i princip det du betalar för... Själv kör jag helst Silky Sugoi och Silky Hayauchi, där jag har reservblad hemma för båda modellerna.
/Niklas
FredrikB skrev:På vår Sulky såg så finns det en kniv som sticker ut i överdelen, som gör det lätt att skära av mindre kvistar.
Badger skrev:skogshare skrev:Hur högt vill och kan ni nå med era redskap? I hur många omgångar tänker ni er stamkvista aktuella bestånd och med början vid vilken trädhöjd? Vilka trädslag och hur många träd per hektar?
Ingen konkret plan. Genomgång en gång om året kanske och plocka det som ser ut att vara i behov. Gissar att det är jobbigt att nå högre än 4m. Är bara ett par hektar jag tänkte testa den här lyxmetoden på.