Traktorn i skogen

Styrfråga bm 430

19 inlägg 4683 visningar 4 följer Svara, dela mm...   

Styrfråga bm 430

nexon  
#805405 Efter ha sökt information på stora nätet och forum på ansiktsboken, men inget som löst mitt problem.
Köpte mig en bm 430 där styrningen är väldigt trög. Styrservo kolv finns men den är kopplad till traktorns vanliga hydralik.
Traktorn är utrustad med lastare och den grova framaxeln. Slangarna är inkollade med T-koppling på befintliga hydralslangar. En går via lastarens hydralblock om man säger så.
Vad kan vara fel?

TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Styrfråga bm 430

Bert1  
#805412 Iom du bara är ett T på en ledning så är det väl så att styrningen inte får tillräckligt med olja iom oljan går lättast väg
Det där behöver nog göras om så det blir riktigt

alias  
#805413 Jag kanske tänker fel, men får man verkligen någon koppling mellan rattrörelserna och hydraulkolven så som det är kopplat nu?

Ratten ska väl påverka en orbitrolstyrning som i sin tur kommunicerar med hydraulcylindern till styrningen?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Bert1  
#805415 Min tanke va att det var typ en orginal servostyrningskolv för annars lär det ju inte funka över huvud taget som du säger alias

Användarvisningsbild

Elis76  

nexon  
#805512 Det är t på 2 ställen. Verkar vara orginal gjort. Ser inget spår av att det skall ha suttit en servopump installerad.
Har en tanke på att lossa ledningarna vid kolven och se hur mycket eller lite olja som kommer.

TS
Användarvisningsbild

Bert1  
#805513 Dom slangarna går direkt från T till styrkolven?
Kan du ta en bild på styrkolven så man ser hela den från sidan

maltex  
#805515 Är det inte servokolven som felar då , dåliga tätningar kanske.

Ingoberra  
#805526 Det sitter väl ett stag ifrån styrarm till servokolv? Så ingen orbitrol alltså. Det där kan bara ha fungerat om du belastat övrig hydralik samtidigt som du svängt. Antingen monterar du en flödesdelare som kommer göra övrig hydralik onödigt slö och som säkerligen är en dyrare lösning än å montera en servopump.

forest.  
#808611 Har inte med styrning att göra men är så att jag har en 430 som styrspindlarna är sliten är det att köpa 2 nya eller går det att reparera dem och svarva, tacksamm för råd vad man kan göra?

Användarvisningsbild

Bert1  
#808615 Mätt hur slitna dom är?
Hört om någon som svetsat och svarvat,beror väl på hur mycket man behöver fylla upp
Annars finns det flamsprutning med men ingen aning om vad sånt kostar

forest.  
Bert1 skrev:Mätt hur slitna dom är?
Hört om någon som svetsat och svarvat,beror väl på hur mycket man behöver fylla upp
Annars finns det flamsprutning med men ingen aning om vad sånt kostar

är mätt 47mm där det är slitet och de ska väl vara 48mm?

maltex  
#808622 Kan man inte svetsa och svarva själv eller har nån känning som fixar det. Blir det nog enklast,billigast och bäst att köpa nya spindlar.

forest.  
#808669 Går det inte att svarv ner spindeln så den blir rund och sätta i en större bussning i hylsorna på framaxeln?

Användarvisningsbild

rokon  
#808671 Har man en BM 400 eller BM 430 så har något som alltid är värt att ge den all omvårdnad den kräver, under förutsättning att det inte är ett totalt misshandlat vrak, därför är mitt råd underhåll dem samt reparera när så krävs så länge tillgång till delar finnes.
https://www.olssonparts.com/se/sv/reser ... 215c66d1c4

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).