Gallring

tid och pris för planering

18 inlägg 7294 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: tid och pris för planering

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80562 Dom där reflexbanden va ju grymt bra i mörker,dyra dock.
I skolan lärde vi oss att man ska snisla så att man kan se två snitslar åt varje håll på vägen,blir väll inte alltid så i verkligheten,men bra om det är tätt så man slipper tveka,särskilt i mörker.
För egen del snislar vi i princip all förstagallring och en del andragallring.Stegar nästan alltid avståndet ,försöker hålla ca 25 meter i mellan.

Malwa
Avatar Fallback

Re: tid och pris för planering

1170e  
#80805
masterchief skrev:
alias skrev:Masterchief och 1170e (ni andra som sysslar med liknande på daglig basis är också välkomna att svara), hur mycket snitslar ni?

Är det bara otydliga avgränsningar till andra bestånd och fastigheter, eller alla gränser runt avverkningen?

Hur tätt anser ni att det är nödvändigt att snitsla vid 1:a gallring, både gränser och vägar, för att oklarheter inte ska sakta ned produktionen på skördaren?

Vilken noggrannhet har ni när ni bedömer stickvägsavståndet?

I 2:a gallring borde det gå snabbare eftersom man inte behöver fundera på vägdragningen, dock borde man behöva gå över alla stickvägar för att kolla om det finns backvägar, eller tänker jag fel?

MVH
Alias

Vi snitslar all förstagallring samt de andragallring som inte körs i dagsljus.
I förstagallring ca 15m mellan vägsnitslarna, dock hänger vi mellansnitlsar i grenarna...
Körde reflex en vinter, men de går inte att uppbringa längre tyvärr :cry:
Stickvägsavstånd avgörs i mina trakter oftast av terräng.... är det plant så bukar vi mäta upp ett par ggr om dagen för att kalibrera ögonmåttet...



Här verkar det finnas reflex band om du är intresserad
http://www.skogma.se/Servlet?page=1&set ... rent=s1211

Användarvisningsbild

Re: tid och pris för planering

masterchief  
#80815 Kanon, de har börjat saluföra dem igen 8)
Kan tyckas priset är hutlöst, men vet i tusan om man inte tjänar igen merkostnaden pga man slipper tveka i skördaren samt kan hänga lite glesare.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).