Föryngring

Dubbeltopp

22 inlägg 4145 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dubbeltopp

Skogsjacke  
#807872 Hej har haft otur med en plantering gjord 2019 , med en hel del dubbeltopp . Både bland tall och gran men det är mer problem med granen . Kan man klippa dubbeltopp hela året eller är nån begränsad tid bättre ?

TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Dubbeltopp

HannuRöj  
#807875 Går bra att klippa tunna grenar och toppar året runt.

Är det rådjurskador?
Tippsar att sätta en bit frystejp på den nykorrigerade toppskottet. 😀

Användarvisningsbild

Skogsjacke  
#807877 Nån sa att man skulle spara slottet i norr så skulle stammen bli rak snabbare , nån som vet om det spelar nån roll ?

TS

alias  
Skogsjacke skrev:Nån sa att man skulle spara slottet i norr så skulle stammen bli rak snabbare , nån som vet om det spelar nån roll ?

Själv försöker jag att spara det skottet som är närmast lodlinjen, oavsett vädersträck.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

jannee  
#807880 Man kan nonchalera dessa dubbeltoppar som finns vid 1:a röjningen, brukar oftast lösa sig själv.
De som fortfarande finns kvar vid 2:a röjningen åtgärdar man då.

Användarvisningsbild

jessica80  
$matches[2]
Ja, hur gör man med mångdubbla toppar vid slutröjningen?
Särskilt härnere i Gudrun-land kännetecknas alltför många granplanteringar av mångtoppighet. Och bara för att klargöra - det beror inte på viltbetning. Jag har nu röjt över 1.000 hektar (dessutom i både första- och andraröjning) av föryngringar efter Gudrun och i många planteringar är det uppemot var tredje kvarstående individ som har mer än en topp. Som bilderna visar är det ofta 3-5 toppar!
Orsaken? Genetiskt eller insektsskada i plantstadiet? Jag har inte fått något relevant svar från forskarna. De duckar frågan.
Så hur kul blir det här för skördarförarna i gallringen?
Vill man åtgärda problemet i det sena stadiet av andraröjningen, så är min erfarenhet - sedan 49 års skötselerfarenhet - att det är förödande att kapa tätt intill kvarvarande stam. Det orsakar röta i rotstocken när det väl är dags för röjning. Rötan växer snabbt och långt uppåt. Men inte tvärtom! Så därför går det att kapa minst 1,5 meter upp på de stammar man vill få bort och på så vis förhindra att rötan går in i huvudstammen. Men visst - det blir ändå inte kul för skördarföraren...

jannee  
#807945 Har ca 10 ha Gudrunplanteringar, håller nu delvis på med en sista röjning, har INTE märkt av någon förhöjd andel dubbeltoppar.
Hade visserligen en del dubbeltoppar vid 1:a röjning men en kunnig skogskarl rådde mig att bara strunta i dessa, naturen löser detta själv, och har så gjort.
Jag låter det vara osagt men kanske visst plantmaterial var undermåligt när Gudrunplanteringarna genomfördes.

Användarvisningsbild

jessica80  
#807958 Jo, det nog vara så att anledningen är plantmaterialet. Men i så fall kvarstår orsakssambandet? Är förädlingen redan driven för långt - som i Brasilien med eucalyptusen, där monoklonerna degenererats efterhand? (Skrev om detta i SkogsEko för tiotalet år sedan efter mina resor bland plantagerna där)

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808073 Läste för många år sedan om problem med plantmaterial och dubbeltopp. Kan även för bördig mark orsaka? Att det växer för bra.
Senast redigerad av bengt.a lör 05 aug 2023, 23:08, redigerad totalt 1 gång.

jannee  
#808077 Ger mig f*n på att orsaken till dubbeltoppar ändå är det vilda = rådjuren.
"Mina" granplantor betas i alla fall till minst 90 % minst en gång under tillväxtfasen.
Tror att detta kan vara huvudorsaken till dubbeltoppar.
Lösningen är m.a.o. att man avstår från att jaga lodjuren.
Plantmaterialet (svenska skogsplantor) varierar inte så lite år från år.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#808086 Förekom nästan aldrig med vitryska provinienser på gran. De startade senare på våren och vintrade in tidigare på hösten och växte betydligt sämre.
Så visst har plantmaterialet på gran stor betydelse.
Tallen är betydligt knepigare, där finns onormal skottskjutning både på planterade och självföryngrade bestånd.
Forskarna hittar inga tydliga orsaker och samband.
Viltbetet har betydelse framförallt där kron och dov har blivit alldeles för många och rådjuren vet vi sedan förut är en stor bov i dramat.
Men klimatförändringarna kan också spela in då frekvensen tokiga tallar är högre på ostkusten i södra Sverige.
Är inte tvärsäker i det avseendet över huvud taget…😉

Användarvisningsbild

Knagge  
#808091 Försommarbete är en bov kombineras det med förädlade turboplantor som växer fortare än sitt eget bästa.
Ja då är vi där vi är idag .
Detta är min teori kring det hela.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jannee skrev:Ger mig f*n på att orsaken till dubbeltoppar ändå är det vilda = rådjuren.
"Mina" granplantor betas i alla fall till minst 90 % minst en gång under tillväxtfasen.

Mycket dubbeltopp på det som är åkerplanterat på 70-talet, då fanns det nästan inte rådjur här.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
bengt.a skrev:
jannee skrev:Ger mig f*n på att orsaken till dubbeltoppar ändå är det vilda = rådjuren.

Mycket dubbeltopp på det som är åkerplanterat på 70-talet, då fanns det nästan inte rådjur här.

På väldigt kväverika marker förekommer mycket toppbrott.
Även sextandad barkborre kan ha dödat toppdelen. 🤔

På vanliga skogsmarker utvecklas oftare en sidoskott som en ny topp. Det är faktiskt så vanligt att på nästan varje gran har flera såna toppbyte i olika höjden. Syns på sågade brädor då och då, och det minskar inte kvaliten mer än en vanlig kvist.

Användarvisningsbild

frewal  
#811519 Lyfter tråden. Har sprutat Trico de senaste dagarna och många av plantorna är betade. Vet inte om jag ska försöka klippa plantorna också samtidigt.

Hur gör ni med en sån här planta? Klipper ni i det här skedet?

1

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).