Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2803 inlägg 551048 visningar 111 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#806829 Min 6300 a, har börjat vissla, är det turbon ?
Som går hem

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#806834 Kan vara turbon men kolla så alla slangar,rör och dylikt är täta och sitter fast mellan turbo och insug?? Läcker det turbotryck ut kan det vissla

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#806836 Kollar i morgon.
Tack 👍

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#806860 Ang det här med insprutningspump så har grannen ett lite konstigt fenomen på sin 6400 03a
Började med att den bara stannade för mig typ som bränslet tröt när jag låg på fullgas
Pumpen lämnades iväg och gicks igenom sen frampå sommaren så började tomgången sjunka (100-150rpm)när man har kört en stund så den har fått jobba och ibland omöjlig och starta varm utan en skvätt vatten på pumpen
Pumpen skickades iväg igen och gicks igenom nu tog det nog närmare ett år innan samma fenomen med tomgången började uppträda men nu startar den alltid utan vatten men jag upplever det går lätt på starten och man får mala innan den startar i jämförelse med när den är kall

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#806917 Hörs precis som en Stanadyne pump som inte är i skick 😢 Vet du vad de gjordes åt den vid genomgång? Byttes hela "pumprotorn" eller vad den heter officiellt? Oftast här i Finland åtminstone blir det lika dyrt att renovera en Stanadyne ordentligt som det är att installera en Bosch VE pump.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#806924 Kan inte säga vilken pump där sitter
Var en rätt lång lista på grejer som var bytt båda gångerna
Är ju rätt surt om det inte håller mer än 500-1000t

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#807010 Visst skall den hålla mera en dessa timmar om den är ordentligt reparerad samt att den får rent bränsle att ingen smuts förstört den. Stanadyne vilket var original på de flesta hitec samt de senare ej hitec i 6000 serien brukar gå bra allt mellan 5000-10000 timmar
6400 årsmodell 03 har rätt säkert Stanadyne pump. Samt även de nyare spridarna vilka pumprepararören jag anlitat säger är bara skit, bara att slänga på skroten.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

barbarossa  
#807184 Avbryter pumptråden lite med en annan fråga har hört läst att man INTE får ha snökedjor bara på framhjulen på 6000 serien stämmer detta?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807187
barbarossa skrev:Avbryter pumptråden lite med en annan fråga har hört läst att man INTE får ha snökedjor bara på framhjulen på 6000 serien stämmer detta?

De gäller nog de flesta 4wd traktorer med mindre fram än bakhjul.
Hänger på att framaxeln inte är tänkt att ta hela motoreffekten som de kan bli vid dåligt grepp för bakhjulen.
Tänk med att utväxlingen på framaxeln är uträknad till att gå några procent fortare än bakaxeln så den ska slira lite för att få bättre styrrespons vid sidan av vägen

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#807192 Kan tänka mig det frestar lamellpsketet till 4wd extra med
Lika så om du åker med skopan full på väg

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

barbarossa  
#807194 Tack för svar och det var det jag tänkte också.det blir kedjor på alla 4 till vintern 👍

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Camaro1969  
#807653
Fredi skrev:Hörs precis som en Stanadyne pump som inte är i skick 😢 Vet du vad de gjordes åt den vid genomgång? Byttes hela "pumprotorn" eller vad den heter officiellt? Oftast här i Finland åtminstone blir det lika dyrt att renovera en Stanadyne ordentligt som det är att installera en Bosch VE pump.


lite nyfiken på dessa boschpumpar, heter de bara VE ?
finns de till lågvarvarn 6750? motorn heter väl 420DWRIE på dessa..

kan man "bara" köpa en och slänga på? :)

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#807866 Blev nyfiken å gick å kollade på min pump, det står Bosch på den, traktor är 6200 årsm 2005.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#807919
Camaro1969 skrev:
Fredi skrev:Hörs precis som en Stanadyne pump som inte är i skick 😢 Vet du vad de gjordes åt den vid genomgång? Byttes hela "pumprotorn" eller vad den heter officiellt? Oftast här i Finland åtminstone blir det lika dyrt att renovera en Stanadyne ordentligt som det är att installera en Bosch VE pump.


lite nyfiken på dessa boschpumpar, heter de bara VE ?
finns de till lågvarvarn 6750? motorn heter väl 420DWRIE på dessa..

kan man "bara" köpa en och slänga på? :)


Finns säkert till 6750, vet ej vad ni har i Sverige ? Här i Finland finns en kille som specsar dessa VE pumpar enligt kundens önskemål sen är det i princip bara att slänga dit. Små saker får man bygga om som gasvajerfäste samt fäste till potentiometern för gaspådrag om man vill ha den i bruk.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#807920
källefall8 skrev:Blev nyfiken å gick å kollade på min pump, det står Bosch på den, traktor är 6200 årsm 2005.

De sista årsmodellerna hade väl mekanisk Bosch pump från fabrik jo. De sista 6400 hade elstyrd Boschpump, motortyp 44ET

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).