Motorsåg och handhållet

Kan dålig kedjesmörjning göra att sågen drar snett?

42 inlägg 5506 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kan dålig kedjesmörjning göra att sågen drar snett?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807744 Och svärdskåpan är bra i övrigt?

Roterar kedjan fritt, eller är det något som trycker på kedjan, så att den inte kan rotera fritt?
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 08 aug 2023, 21:57, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kan dålig kedjesmörjning göra att sågen drar snett?

Badger  
#807745 Farsan och jag kan inte se något som ser konstigt ut. Men börjar fundera på om det är tightare och kinkigare i nya sågen. Den gamla slitna sågen kanske är lite öppnare och släpper igenom även om kedjan går lite snett?
Senast redigerad av Badger tis 01 aug 2023, 12:25, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan dålig kedjesmörjning göra att sågen drar snett?

Williamm  
#807747
anersimyra skrev:Har 2055:an svärdet monterat på motsatt sida gentemot övriga sågar då..😉

Dem och några anadra jonse har bara möjlighet att montera barkstödet på högra sidan av svärdet...

Användarvisningsbild

Re: Kan dålig kedjesmörjning göra att sågen drar snett?

anersimyra  
#807754
Williamm skrev:
anersimyra skrev:Har 2055:an svärdet monterat på motsatt sida gentemot övriga sågar då..😉

Dem och några anadra jonse har bara möjlighet att montera barkstödet på högra sidan av svärdet...

Ok, då är jag med..🙂👍 de drar då istället åt höger..🫱

Användarvisningsbild

Re: Kan dålig kedjesmörjning göra att sågen drar snett?

Williamm  
#807755
anersimyra skrev:
Williamm skrev:
anersimyra skrev:Har 2055:an svärdet monterat på motsatt sida gentemot övriga sågar då..😉

Dem och några anadra jonse har bara möjlighet att montera barkstödet på högra sidan av svärdet...

Ok, då är jag med..🙂👍 de drar då istället åt höger..🫱

Precis.

Användarvisningsbild

Re: Kan dålig kedjesmörjning göra att sågen drar snett?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807759
Badger skrev:Farsan och jag kan inte se något som ser konstigt ut. Men börjar fundera på om det är tightare och kinkigare i nya sågen. Den gamla slitna sågen kanske är lite öppnare och släpper igenom även om kedjan går lite snett?


Kanske det. Kanske rent av att det den gamla sågen har slitits upp genom åren.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kan dålig kedjesmörjning göra att sågen drar snett?

anersimyra  
#807762 Spänn kedjan som normalt med löst åtdragen kåpa. Dra sen åt kåpan stegvis och se vad som händer..🤔

Avatar Fallback

Re: Kan dålig kedjesmörjning göra att sågen drar snett?

Tralsmo  
#807764 Nu ögnade ja igenom tråden hastigt igen.

Framgår de egentligen va vi pratar om för sågar?

Ja är ju inne på min andra 550 mk1.
Tycker nog att bägge ja haft har varit lite knepiga å spänna kedjan på.
Den ja har nu verkar ha slitit till sig för den har blivit bättre.
Ja inte har ja haft såna problem som ts men man får va lite observant när man spänner.

Tänkte bara på anersimyras sista kommentar.

Användarvisningsbild

Re: Kan dålig kedjesmörjning göra att sågen drar snett?

Williamm  
#807767
Tralsmo skrev:Nu ögnade ja igenom tråden hastigt igen.

Framgår de egentligen va vi pratar om för sågar?

Ja är ju inne på min andra 550 mk1.
Tycker nog att bägge ja haft har varit lite knepiga å spänna kedjan på.
Den ja har nu verkar ha slitit till sig för den har blivit bättre.
Ja inte har ja haft såna problem som ts men man får va lite observant när man spänner.

Tänkte bara på anersimyras sista kommentar.


Vi vet inte, jag har frågan men inte fått svar. Luktar misstänkt 346oe tycker jag. Jag hade det problemet på min tills jag bytte till 346ne oljepump.

Avatar Fallback

Re: Kan dålig kedjesmörjning göra att sågen drar snett?

Stejo  
#808348
Badger skrev:Har varit ute och tampats med granbarkborregranarna. Det gick utmärkt tills i eftermiddags. Då tappade sågen bettet totalt. Klämde, drog inte in i trät alls. Blev helt omöjligt att fälla något. Som om man sågat i sten och kedjan blivit slö. Fram med filen och kände, men kedjan kändes vass. Nåja, vi drog ett varv och testade igen. Samma sak, noll bett i sågen. Kände på kedjan och den var glödhet. Så hem och tömde oljetanken, blåste med högtryck och testade igen. Samma sak, inget bett. Fel på svärdet? Provade att sätta svärdet på en annan såg och det gick fint. Efter att gjort det gamla testet hålla mot en bräda och se om man det sprutar olja så konstaterar vi att det inte kommer nån olja på brädan. Så verkar som att det kanske kommer för lite olja. Kan för lite smörjning av kedja göra att sågen tappar bettet och drar snett så katastrofalt? Eller?


Prova med en ny kedja eller slipa länkarna. Svårt att få länkarna lika stora med filning om man kört i sten

Avatar Fallback

Re: Kan dålig kedjesmörjning göra att sågen drar snett?

jannee  
#808359 Smärgla ned ryttarna, fila kedjan, sen ska du se på f*n att den återigen drar.
Behövs egentligen alls mycket ovasst på ena sidan för att kedjan ska dra snett.
Drar den inte alls är den ordentligt ovass och blir då alltid varm.
Kedjesmörjningen påverkar inte kedjans sneddragning.

Användarvisningsbild

Re: Kan dålig kedjesmörjning göra att sågen drar snett?

Badger  
#808408
Niking skrev:Och svärdskåpan är bra i övrigt?

Roterar kedjan fritt, eller är det något som trycker på kedjan, så att den inte kan rotera fritt?
/Niklas


Tyckte allt såg ut precis som nytt. Så jag lämnade in den till butiken så får de kolla nu.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).