Motorsåg och handhållet

Kan dålig kedjesmörjning göra att sågen drar snett?

42 inlägg 5498 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kan dålig kedjesmörjning göra att sågen drar snett?

Badger  
#807610 Har varit ute och tampats med granbarkborregranarna. Det gick utmärkt tills i eftermiddags. Då tappade sågen bettet totalt. Klämde, drog inte in i trät alls. Blev helt omöjligt att fälla något. Som om man sågat i sten och kedjan blivit slö. Fram med filen och kände, men kedjan kändes vass. Nåja, vi drog ett varv och testade igen. Samma sak, noll bett i sågen. Kände på kedjan och den var glödhet. Så hem och tömde oljetanken, blåste med högtryck och testade igen. Samma sak, inget bett. Fel på svärdet? Provade att sätta svärdet på en annan såg och det gick fint. Efter att gjort det gamla testet hålla mot en bräda och se om man det sprutar olja så konstaterar vi att det inte kommer nån olja på brädan. Så verkar som att det kanske kommer för lite olja. Kan för lite smörjning av kedja göra att sågen tappar bettet och drar snett så katastrofalt? Eller?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kan dålig kedjesmörjning göra att sågen drar snett?

Amatörhuggare 62  
#807612 Jag hade sagt bommarna, på svärdet. Men du har ju bytt å det fungera andra sågen. Smörjer d för dåligt, så går ju kedjan tungt. Å då kan jag, tänka mig, att det kan gå snett.

Användarvisningsbild

Re: Kan dålig kedjesmörjning göra att sågen drar snett?

Badger  
#807619
Amatörhuggare 62 skrev:Jag hade sagt bommarna, på svärdet. Men du har ju bytt å det fungera andra sågen. Smörjer d för dåligt, så går ju kedjan tungt. Å då kan jag, tänka mig, att det kan gå snett.


Jag har tagit av svärdet och rengjort spåren ordentligt igen. Funderar på om jag eventuellt satte svärdet "upp och ner" när jag testade på andra sågen så det smörhålet på den sidan kanske var rent. Nu när jag rensat och testat så sprutade oljan ut så fint från svärdet på på testpappret som fick olja på sig. Får nog provsåga i morron igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan dålig kedjesmörjning göra att sågen drar snett?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807620 Du må ikkje hogga på èin sundag, det går aldri bra.

Användarvisningsbild

Re: Kan dålig kedjesmörjning göra att sågen drar snett?

Badger  
#807623
can skrev:Du må ikkje hogga på èin sundag, det går aldri bra.


🤣

Jag håller inte med. Det är som bäst att hugga på religiösa helgdagar. Ju heligare desto bättre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan dålig kedjesmörjning göra att sågen drar snett?

Bax  
#807633 Bättre att vara i skogen och tänka på gud, än att vara i kyrkan och tänka på skogen.

Avatar Fallback

Re: Kan dålig kedjesmörjning göra att sågen drar snett?

tallen100  
#807635 Utomhusgudstjänst hör väl sommaren till 😉

Användarvisningsbild

Re: Kan dålig kedjesmörjning göra att sågen drar snett?

Williamm  
#807639 Har aldrig fått problem med kedjesmörjningen på söndagar, för då gör jag storsågar.
Men min reguljära fulsåg trimmad346or med halvdålig cylinder. Hade dålig oljepump.
Den drog snett och slutar skära med länge än 13"

Avatar Fallback

Re: Kan dålig kedjesmörjning göra att sågen drar snett?

Hema  
#807642 Om det drar snett, så är väl svärdet inte rakt eller att kedjan är sliten på ena sidans skär?

Dock har jag varit med om att helt plötsligt, så ligger kastskyddet något lite på, så att sidokåpan blir skitvarm o sågen orkar inte.

Konstiga var att det hände med båda mina två 353:or samtidigt (efter 5h). Fattar nada, men efter rengöring, samt slipning av svänd och svördsvändning o slutligen ha kedjan något mindre spänd, så var de igång igen.

Avatar Fallback

Re: Kan dålig kedjesmörjning göra att sågen drar snett?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807646 Trur ofte det er filinga som er problemet når saga skjærer skeivt, har hatt problem med det sjølv. Er vel skarpare på èine sida så meir materiale blir fjerna der og saga skjære til den sida. Er jo ikkje det som er problemet her då, mest sannsynlig kjedesmøringa trur eg og.

Användarvisningsbild

Re: Kan dålig kedjesmörjning göra att sågen drar snett?

Badger  
#807647
can skrev:Trur ofte det er filinga som er problemet når saga skjærer skeivt, har hatt problem med det sjølv. Er vel skarpare på èine sida så meir materiale blir fjerna der og saga skjære til den sida. Er jo ikkje det som er problemet her då, mest sannsynlig kjedesmøringa trur eg og.


Det var vi trodde också. Så vi filade, men den drog lika dåligt efter. Fast när vi satte svärd och kedja på en annan såg gick det bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan dålig kedjesmörjning göra att sågen drar snett?

Badger  
#807648
Hema skrev:Om det drar snett, så är väl svärdet inte rakt eller att kedjan är sliten på ena sidans skär?

Dock har jag varit med om att helt plötsligt, så ligger kastskyddet något lite på, så att sidokåpan blir skitvarm o sågen orkar inte.

Konstiga var att det hände med båda mina två 353:or samtidigt (efter 5h). Fattar nada, men efter rengöring, samt slipning av svänd och svördsvändning o slutligen ha kedjan något mindre spänd, så var de igång igen.


Tog loss svärdet och kollade mot ett vattenpass och det låg helt platt och rakt mot passet. Så svärdet var rakt. Nu har jag rengjort svärd och kedja riktigt noga och oljan sprutar ut bra från kedjan så ska testa igen idag. Kan inte se att någon broms ligger emot, men ska kolla igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan dålig kedjesmörjning göra att sågen drar snett?

anersimyra  
#807664 Blir smörjningen otillräcklig så blir svärdspår och drivlänkar snabbt nötta vilket särskilt gäller billiga svärd. Kedjan lägger sig då åt endera sidan och slutar i stort sett skära..😟

Användarvisningsbild

Re: Kan dålig kedjesmörjning göra att sågen drar snett?

Badger  
#807669
anersimyra skrev:Blir smörjningen otillräcklig så blir svärdspår och drivlänkar snabbt nötta vilket särskilt gäller billiga svärd. Kedjan lägger sig då åt endera sidan och slutar i stort sett skära..😟


Vi får se då idag. Det är Stihl orginalsvärd och kedja så det borde väl inte slitigts ner eftersom kedjan gick bra på andra sågen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan dålig kedjesmörjning göra att sågen drar snett?

anersimyra  
#807677
Badger skrev:
anersimyra skrev:Blir smörjningen otillräcklig så blir svärdspår och drivlänkar snabbt nötta vilket särskilt gäller billiga svärd. Kedjan lägger sig då åt endera sidan och slutar i stort sett skära..😟


Vi får se då idag. Det är Stihl orginalsvärd och kedja så det borde väl inte slitigts ner eftersom kedjan gick bra på andra sågen.

Nu är ju inte ett originalsvärd något under av kvalitet till att börja med..😵‍💫 en tänkbar orsak kan möjligen vara att svärdspåret vidgar sig av hettan som kan nå en temperatur av upp till ca 300 grader ..🥵

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).