Motorsåg och handhållet

Köpa Husqvarna 540iXP eller vänta på ny version?

28 inlägg 3889 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa Husqvarna 540iXP eller vänta på ny version?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
anersimyra skrev:
Rockhans skrev:Funkar det med 13 tums svärd och 1,3 mm 0.325-x-cut kedja på 540i XP? Jag tycker att den original skärutrustning som följer med är för vek, sladdrig och svår att fila.

Nej, det fungerar inte. Du kan däremot byta till en 3/8 drivkrans och montera på en 1,3 mm utrustning.

Däremot ska den kommande 542i XP ha 1,3 mm 0.325.
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Rockhans  
#807529 Menar du att jag kan använda ovan nämnda 13 tumssvärd och kedjor som jag redan har till min bensinsåg, bara jag byter drivkrans, eller behöver köpa allt nytt om jag vill byta till 1,3 mm?

Användarvisningsbild

anersimyra  
#807530 [quote="Rockhans"]Menar du att jag kan använda ovan nämnda 13 tumssvärd och kedjor som jag redan har till min bensinsåg, bara jag byter drivkrans, eller behöver köpa allt nytt om jag vill byta till 1,3 mm?[/quote]
Nej, du behöver köpa ett 3/8 svärd med det lilla svärdfästet.
Husqvarnas 0.325 mini är inte ekvivalent med 0.325 standard.

Användarvisningsbild

Rockhans  
#807531 Ok. Misstänkte det. Tack för svaret!

Användarvisningsbild

Rockhans  
#807532 Undrar också om det bara är jag som har svårt att spänna kedjan på 540i XP? Den hänger löst igen 5 minuter efter att jag spänt den. Är van vid Husqvarnas bensinsågar och där har jag aldrig det problemet. Något tips?

Användarvisningsbild

anersimyra skrev:
Rockhans skrev:Menar du att jag kan använda ovan nämnda 13 tumssvärd och kedjor som jag redan har till min bensinsåg, bara jag byter drivkrans, eller behöver köpa allt nytt om jag vill byta till 1,3 mm?

Nej, du behöver köpa ett 3/8 svärd med det lilla svärdfästet.
Husqvarnas 0.325 mini är inte ekvivalent med 0.325 standard.

Kan tillägga att 0.325 mini finns i 12", 14" och 16".
/Niklas

Användarvisningsbild

Alex Strömberg  
Niking skrev:Alex! Då får du nog läsa på lite bättre. 542i XP får ju 1,3 mm 0.325-x-cut kedja, vilket antyder att 542:an blir ett snäpp starkare än 540i XP, som har 1,1 mm 0.325.
/Niklas

Eller så orkar 540i redan kedjan men Husqvarna väljer att köra med sin hittepå kedja. Förmodligen märker de att folk vill ha en såg som tar "den vanliga kedjan" istället för att behöva köpa på sig nya.

Användarvisningsbild

Alex Strömberg skrev:
Niking skrev:Alex! Då får du nog läsa på lite bättre. 542i XP får ju 1,3 mm 0.325-x-cut kedja, vilket antyder att 542:an blir ett snäpp starkare än 540i XP, som har 1,1 mm 0.325.
/Niklas

Eller så orkar 540i redan kedjan men Husqvarna väljer att köra med sin hittepå kedja. Förmodligen märker de att folk vill ha en såg som tar "den vanliga kedjan" istället för att behöva köpa på sig nya.

Tvivlar på din slutsats. Skulle nog tro att 542i XP är ett rejält steg uppåt i effekt.

Således ingen batterivariant av 560/562, där svärdsfästet (och kedjan) är den enda skillnaden mellan de båda modellerna.
/Niklas

Användarvisningsbild

anersimyra  
#807548 540i skulle bli en tämligen trist historia med en 1,3 X-Cut..😵‍💫

Användarvisningsbild

anersimyra  
Rockhans skrev:Undrar också om det bara är jag som har svårt att spänna kedjan på 540i XP? Den hänger löst igen 5 minuter efter att jag spänt den. Är van vid Husqvarnas bensinsågar och där har jag aldrig det problemet. Något tips?

Kedjespännaren fungerar åtminstone på en helt ny 540i tämligen dåligt då toleranser och gängornas profil är åt det billiga ”kineshållet.” När man spänner skruven så böjs denna likt en torisionsfjäder och fjädrar åter när man släpper taget med mejseln. För att komma till rätta med problemet så lägger du an svärdspetsen mot underlaget och spänner och släpper skruven stegvis tills du ser att skruvskallen inte vrider sig motsols när du släpper taget med mejseln..🙂👍

Hema  
Alex Strömberg skrev:
/Niklas

De borde tänkt likadant när det kommer till 540xp. Samt att de borde erbjuda den med värme. Ibland och tyvärr oftare och oftare blir man vara mer o mer förvånad över deras beslut.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
anersimyra skrev:Angående batterier så har det sedan en tid funnits några olika varianter av tredjepartsbatterier till 540i. https://www.batteryupgrade.se/shopBrows ... d=68426861

Har du handlat från dom? Lite blandade recensioner...

https://se.trustpilot.com/review/www.batteryupgrade.com

https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=27296

Användarvisningsbild

anersimyra  
Mangan skrev:
anersimyra skrev:Angående batterier så har det sedan en tid funnits några olika varianter av tredjepartsbatterier till 540i. https://www.batteryupgrade.se/shopBrows ... d=68426861

Har du handlat från dom? Lite blandade recensioner...

https://se.trustpilot.com/review/www.batteryupgrade.com

https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=27296

Nej, jag har köpt batterier från batteriexperten men då enbart kamerabatterier.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).