Sågverk (mindre)

Hyvla själv

37 inlägg 40066 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hyvla själv

källefall8  
#806300
Slurfi skrev:
JF skrev:Efter att ha köpt ett sågverk i maj verkar det näst intill ofrånkomligt att köpa en hyvel :d
Vilka alternativ finns det till Logosol?
Jag vill kunna profilera, men kan leva med att behöva köra en bräda två gånger. Då borde det vara en tvåkutter jag är ute efter, eller?

Har man råd så ska man sikta på en fyrkutters direkt, jag kör tvåkutters men önskar förstås byta upp mig
dock kan min hobbyhyvling inte finansiera sånt förstås.


@Slurfi och ni andra som hyvlar med en 2 kutter.
Vad är den största nackdelen som ni ser det med med en 2 kutter, jag förstår att man måste köra igenom virket 2 gånger men utöver det? Jag tänker på inställningar, justeringar osv mellan dessa 2 körningar då man vill hyvla virket på 3-4 sidor - regelvirke, panel, spontat etc.

Hur är tex arbetsgången med hyvelinställningarna när ni tex ska dimensionshyvla en regel på 4 sidor med rundade hörn?

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Hyvla själv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#806395 Mitt hyvlande är på låg nivå, känner mig som en nybörjare ännu.
Det jag sett är att eftersom hyveln inte klarar mer än cirka 5mm avverkning per gång
så är det mer viktigt att såga närmare måttet än om man inte ska hyvla till ett exakt mått
pga att det går åt en hel del tid att skicka genom alla brädor flera ggr.
Regel med 4 hyvlade sidor och rundade hörn, då lägger jag upp alla plankorna framför hyveln
och kör igenom alla med den tjockaste plankan som referens.
Ställer ner måttet till det slutliga dimensionen plus 2mm åt både bredd och tjocklek.
Ställer sedan in det exakta måttet och kör igenom alla plankor igen, klart.
Så i detta exempel ska plankan in tre ggr i hyveln, det gör att man måste ha bockar/uppställning
så alla plankor kan ligga i beredskap före och efter hyveln.
Gärna åxå ett rulbord så man enkelt kan skicka tibax plankorna utan att behöva bära allt hela tiden.
Jag matar in en planka medan den förra just blir klar, sedan går jag runt och antingen lägger upp
på bockar eller rullar tibax den som just åkt igenom och vänder dom rätt inför nästa hyvling.
Enklast är om man har tex 20 plank i taget så man ryms att hantera plankorna i mitt fall.
Är plankorna mkt för grova så måste man hyvla fler ggr för att nå rätt mått.
Med lite rutin så är hyveln i princip i arbete hela tiden medan man går runt och matar på
med nytt och tar undan dom andra.
Hoppas det går att förstå hur jag menar, annars bara fråga på

Avatar Fallback

Re: Hyvla själv

källefall8  
#806714 Ok, jag förstår att det blir hel del mer hantering av virket. Noggrannhet i sågningen och hur mycket man kan avverka i hyveln borde ju dock inte vara så stor skillnad mellan 2 och 4 kutter hyvlar i samma kaliber, jag tänker att det har mer med effekt och storlek på hyvel och kuttrar att göra.
Om vi bortser från ditt extra steg i början för att avverka överdimension och tar en dimensionshyvling av en 45x120 regel med rundade hörn som exempel. Hur krångligt är det att justera sidokuttern i höjd vid din 1a och 2a körning? Är det tex svårt att få till rundningen på kanten från 1a körningen (antar att det blir två rundade hörn på 45 sidan) att liva med planet på den 120 sidan som körs i 2a körningen? Och samma med rundningen på den sista 45 sidan i andra körningen mot det redan hyvlade 120 planet från 1a körningen. Om du förstår vad jag menar? Samma sak om man ska sponta och ha alla sidor hyvlade att då få sponten i rätt höjd. Hur mycket mer jobb är det alltså att posta en 2 kutter jmf 4 kutter där jag inbillar mig att man ser avvikelsen direkt.

Användarvisningsbild

Re: Hyvla själv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#806775
1689886917_96084.jpg

1689886917_95017_1.jpg

Sidokuttern är minsta problemet, jag flyttar bara anhållet in cirka 4-5mm efter första genomfarten.
Stålet i sidokuttern ser ut som ett L så den kan vara i samma läge hela tiden.
Stålen i överkuttern är 2st raka och 2st med rundat hörn som är rakt ovanför sidokuttern.
Det ryms alltså 2 stål i överkuttern, det gör att man kan genom att använda anhållet åt vänster eller åt höger.
Arbetet går då till så att man har anhållet lite brett och överkuttern lite högt, hyvlar 2 sidor.
Sänker överkuttern till slutligt mått och flyttar in anhållet till slutligt mått, vänder plankan och hyvlar de andra sidorna.
Klart.

Användarvisningsbild

Re: Hyvla själv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#806973 Jo iofs behöver man oftast inte sänka överkuttern utan bara sidoanhållet till rätt mått för den slutliga hyvlingen.

Avatar Fallback

Re: Hyvla själv

källefall8  
#807048 Du får ursäkta min okunnighet inom hyvelkonsten och hur dessa hyvlar är uppbyggda. Jag försöker bilda mig en uppfattning om skillnaden i tillvägagångssätt och inställningar för en 2-kutter jmf 4-kutter då man hyvlar 4-sidigt. Säljarna påstår ju i princip att enda skillnaden är två genomfarter istället för en men är det verkligen så enkelt?

Så för att hyvla en regel på fyra sidor med rundade hörn justerar du endast sidoanhåll samt bordets höjd mellan de 2 genomfarterna, är det korrekt uppfattat? Var nog inte riktigt med på detta med att hålla isär anhållen och köra mot hö eller vä sida, det är väl anhåll på en sida och hjul som trycker emot på motstående sida?
Vilka hörn blir runda i vilken genomfart och av vilken kutter?

Avatar Fallback

Re: Hyvla själv

Bosse1  
#814711 Gjutjärn 👍
Hyveln på flaket, kanske vanligt i Finland ??



Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).