Motorsåg och handhållet

Husqvarna Motorsåg lägger av när jag lägger den åt höger

37 inlägg 7154 visningar 5 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna Motorsåg lägger av när jag lägger den åt höger

erikarthur  
#805353Hej.
Lyftade av svänghjulet o knackade in tätningen ca 2 mm till sedan fungerade sågen som den ska.

Tack till alla som hjälpt till på tråden har aldrig kommit på felet själv. 😎 😎

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Williamm  
erikarthur skrev:Hej.
Lyftade av svänghjulet o knackade in tätningen ca 2 mm till sedan fungerade sågen som den ska.

Tack till alla som hjälpt till på tråden har aldrig kommit på felet själv. 😎 😎

Har du före efter bild?

Användarvisningsbild

erikarthur  
#805830Hej igen.
Felet kom tillbaka så jag böt ut tätningen vi svänghjulet men felet är kvar verkar som den får förmycket bränsle när jag lägger den åt höger o drar på gasen för fullt. Kan det vara förgasaren men den fungerade före renoveringen konstigt.

TS
Användarvisningsbild

Williamm  
erikarthur skrev:Hej igen.
Felet kom tillbaka så jag böt ut tätningen vi svänghjulet men felet är kvar verkar som den får förmycket bränsle när jag lägger den åt höger o drar på gasen för fullt. Kan det vara förgasaren men den fungerade före renoveringen konstigt.

Då är det dags att provtrycka. Ingen ide att byta delar alt efter som, blir bara dyrt.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#805890Lite tveksam att det skulle vara luftläcka om motorn får för mycket bensin? Vilka är symptomen, fyrtaktar och ryker eller tvärdör den rakt av?
Innan du börjar riva allt för mycket kan det vara skäl att kolla bränslenålens funktion och läge. Lite långskott eftersom felet uppstår när du ställer sågen åt ett håll men det är ändå relativ liten operation.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#805900När jag förra hösten höll på med en 44 som uppvisade symptom på läckande vevtätning så bytte jag först till nya membran och bränslenål. Sågen blev något bättre men inte helt bra varför jag monterade förgasaren från en 444:a som fungerade klanderfritt. Sågen blev klart bättre men drogs med något osäker tomgång vilket jag misstänker kan bero på att sågen är portad.
Förgasaren från 44:an monterade jag på 444:an som inledningsvis fungerade utmärkt men efter en stunds körning uppstod ett bränsleproblem som fick till följd att sågen plötsligt stannade tvärt.
I förgarsatsen ingick som så vanligt inte någon ny backventil och jag misstänker att ventilen helt enkelt läcker och orsakar ett bränsleproblem som i bästa fall påminner om en läckande tätning och i värsta fall gör att sågen inte går..🫤

Användarvisningsbild

erikarthur  
#805923Har ingen utrustning för att provtrycka, Sågen går på tomgång om den ligger åt höger men när jag drar på gasen verkar det som den får för mycket
bränsle fyrtacktar och lägger snabbt av o ryker samtidigt kan man se att det kommer luftbubblor i slangen som går in i förgasaren efter luftfiltret om man har sågen i upprätt fungerar den perfekt inga luftbubblor går lite orent på full gas som den ska. H-L öppna ca ett varv var.

TS
Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#805948Väldigt svårt att ställa diagnos via forumet men jag skulle nog gissa att det är knas i förgasaren. Kontrollera bränslenålen, den har en mjuk beläggning i spetsen som bör vara intakt för att fungera korrekt. Du kan också kontrollera att den är tät genom att droppa vätska från andra hållet, det ska inte rinna igenom förrän du öppnar på nålen. har du bytt membran? Kolla i så fall att det nya bränslemembranet har samma höjd på den lilla metallklacken som det gamla. Jag är inte alls säker på att det här är problemet men man måste ju börja någonstans och det är aldrig fel att utesluta alla tänkbara fel, även de enkla.
Kolla också alla slangar att de är okej och inte ligger i kläm och att bränslefiltret ligger bra i tanken och inte hängt sig i något.

zebylon  
anersimyra skrev:När jag förra hösten höll på med en 44 som uppvisade symptom på läckande vevtätning så bytte jag först till nya membran och bränslenål. Sågen blev något bättre men inte helt bra varför jag monterade förgasaren från en 444:a som fungerade klanderfritt. Sågen blev klart bättre men drogs med något osäker tomgång vilket jag misstänker kan bero på att sågen är portad.
Förgasaren från 44:an monterade jag på 444:an som inledningsvis fungerade utmärkt men efter en stunds körning uppstod ett bränsleproblem som fick till följd att sågen plötsligt stannade tvärt.
I förgarsatsen ingick som så vanligt inte någon ny backventil och jag misstänker att ventilen helt enkelt läcker och orsakar ett bränsleproblem som i bästa fall påminner om en läckande tätning och i värsta fall gör att sågen inte går..🫤

Finns backventil att köpa separat.

Användarvisningsbild

Andpers  
erikarthur skrev:Har ingen utrustning för att provtrycka, Sågen går på tomgång om den ligger åt höger men när jag drar på gasen verkar det som den får för mycket bränsle fyrtacktar och lägger snabbt av o ryker samtidigt kan man se att det kommer luftbubblor i slangen som går in i förgasaren efter luftfiltret om man har sågen i upprätt fungerar den perfekt inga luftbubblor går lite orent på full gas som den ska. H-L öppna ca ett varv var.

Det går att använda startgas (egentligen vilken brandfarlig gas som helst) för att diagnosticera tjuvluft. Man sprayar gasen genom ett strå-rör på de ställen där det skulle kunna vara läckage. Se följande film för bättre beskrivning:

Användarvisningsbild

anersimyra  
zebylon skrev:
anersimyra skrev:När jag förra hösten höll på med en 44 som uppvisade symptom på läckande vevtätning så bytte jag först till nya membran och bränslenål. Sågen blev något bättre men inte helt bra varför jag monterade förgasaren från en 444:a som fungerade klanderfritt. Sågen blev klart bättre men drogs med något osäker tomgång vilket jag misstänker kan bero på att sågen är portad.

Finns backventil att köpa separat.

Det vet jag tyvärr inte..🫤 det är en del som jag inte hade hört talas om förrän jag såg den nämnas i youtubeklippet som jag länkat till tidigare i tråden. Det verkar dessutom vara en del som få känner till vilket även inkluderar verkstadsfolk..🙂

Användarvisningsbild

erikarthur  
#806113Okej. vad kan det bero på att det kommer luftbubblor i den veka slangen som kommer från tanken o går in mellan luftfiltret o förgasaren när man lägger sågen åt höger o drar på när sågen är upprätt kommer inga bubblor. Kan det vara felet.

TS
Användarvisningsbild

erikarthur  
#806115Förgasaren heter EL 32 121 A

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
erikarthur skrev:Okej. vad kan det bero på att det kommer luftbubblor i den veka slangen som kommer från tanken o går in mellan luftfiltret o förgasaren när man lägger sågen åt höger o drar på när sågen är upprätt kommer inga bubblor. Kan det vara felet.

Drar det in luft i slangen mellan tanken och förgasaren så kan det bero på att bränslelodet inte täcks av bränsle, alternativt att slangen har en skada som öppnas när lodets tyngd böjer slangen.

Användarvisningsbild

Björn T  
erikarthur skrev:Okej. vad kan det bero på att det kommer luftbubblor i den veka slangen som kommer från tanken o går in mellan luftfiltret o förgasaren när man lägger sågen åt höger o drar på när sågen är upprätt kommer inga bubblor. Kan det vara felet.

Hej. Slangen du menar är till tankavluftningen. Den är ansluten till luftfilterhalsen. Den sitter där bara för att den ska få filtrerad luft. Byt den lilla vita grejen som går in i bränsletanken, så ska bubblorna försvinna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).