Avverkning (slutavverkning)

Avverkning

11 inlägg 2747 visningar 4 följer Svara, dela mm...   

Avverkning

Johk  
#806119 Vad är värdet på avverkning på 2 hektar skog? Är helt ny inom detta så jag har ingen koll.

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Avverkning

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#806125 Beror på vad som finns där, hur långt från väg. Var i Sverige det finns.

Johk  
#806126 Det är inte långt till väg Medelpad. Det mesta är tall.

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#806128 1. Vad är det för träslag - Tall, Gran, Björk och hur uppskattar Du den procentuella fördelningen?
2. Hur gamla uppskattar Du träden är och har du provmätt diametern i brösthöjd (1,3 m ovan mark) på ett antal träd?
3. Hur långt har Du till närmsta väg där man kan köra in med 24 meters timmerbil?
4. Är dessa 2 hektar del av en större fastighet som Du äger, eller äger Du enbart 2 ha?

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#806139 då gissar jag med de förutsättningar som finns.

500.000:-+moms

jannee  
#806143 Medelpad och med dagens prisbild får du vara själaglad om du får ut mer än 300 tkr efter avverkningskostnaden borttagen.
Annars är frågan i paritet med "Hur långt är snöret?"

Johk  
#806231 Ålder är 100 - 120 och det är en del de 2 hektaren.

TS

Johk  
#806235 Bara tall

TS

jannee  
#806239 Hur många fub/ha, eller hur grova är träden och hur tätt står dem ?.
Lite på hur terrängen ser ut kan också virkesförrådet variera enormt.
I mina "hemtrakter" eller kanske inte riktigt, finns områden - bergiga skiften med bara tall som inte ger mycket i förtjänst efter en avverkning, medans andra i dess närhet kan ha ypperlig skog.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#806240 Ålder ger inget svar. 120 år gammal tall kan vara 25 cm i brösthöjd likväl som att den kan vara 45 cm. Du får helt enkelt bjuda ut virkesköpare till att lämna ett bud, samt att få nån oberoende till att göra en uppskattning till värdet på det som finns där.

Användarvisningsbild

toker72  
#806386 Lägg ut skiftet på virkesbörsen så kommer du troligtvis få anbud från flera är det nån aktör du saknar får du kontakta dom själv.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).