Bioenergi

Bränsleved lämnad i skogen?

85 inlägg 35776 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bränsleved lämnad i skogen?

Ove Lindberg  
#805860 Ok?

Tralsmo  
Ove Lindberg skrev:Tralsmo hejsvejs kul att du svarar. Det var så klart mycket tråkigt med stormarna Gudrun o Per. Men det jag menade med min fråga var, har du möjligtvis några uppgifter. Vilket m3sk höll den 100 åriga skogen som blev svårt skadad vid ovanstående väldigt förödande stormar. Frågan ställs för att ev ta lärdom av era kunskaper.

Naturligtvis svarar ja.

Jo Gudrun å per va ju ett chit.
Ja kom nog hyfsat undan. Den skogen skulle ju nog ändå tagits ner i de tidshäradet.

Tyvärr så blev de ju lite för dåligt betalt å lite för dyrt å avverka.
Nu var de ju vi själva som avverkade ( ingen annan hadde ju tid).
Tur va de eftersom priserna var skyhöga på avverkningen. Om de va billigare att vi gjorde de själva kan ju diskuteras. Ja värderar ju min tid betydligt högre än dom flesta i skogen verkar de som.
Dom som fick avverkade först va ju dom som fick svarte Petter.
Både på betalningen genom virket å även på avverkningskostnaden.

Sen råkade ju ja ha försäkring.
De va ju innan stormförsäkringen blev värdelös.
Dessutom kom ju 50lappen från staten.

jannee  
#805864 Trogna medlemmar i Södra gjorde inte alls så STOR förlust.

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#805981 Är det nu det har hänt?
Jag tro mig fan att denna tråden är den mest vettiga på nära tre år !😊👍👍 Kan vi fortsätta såhär kan vi nog ge skogsrorum något år till!

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#805985 Hejsvejs.En fråga vad är det som är så vettigt med denna tråd?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Ove Lindberg skrev:Hejsvejs.En fråga vad är det som är så vettigt med denna tråd?

Tja en tråd som faktiskt diskuterar skogsfrågor och inte sida upp o sida ner med tjafs om något helt annat

Användarvisningsbild

Erre  
1470 skrev:
jannee skrev:Varför inte bara låta träden stå kvar ?
Varför upparbeta dem?
Är det bättre för den s.k. biologiska mångfalden?
Att det över huvud taget finns någon mångfald att prata om när man i forntiden tog vara på allt som gick att ta vara på ?
Inse att de skrivbordsprodukter ni hänvisar till gör att ni egentligen är ute på hal is?
Vet du med dig vilken nytta det gör ni ni gör som den s.k. "lagen" föreskriver ?
M.a.o. om träden får stå kvar gör de ingen nytta ?

Varför har du certifierat dig om du inte följer det?

Vettig fråga. Då många som certifierar sig enbart för pengarna men sen ändå " gör som dom själva vill" drar ner allt.

Användarvisningsbild

Erre  
gnisten83 skrev:
Ove Lindberg skrev:Hejsvejs.En fråga vad är det som är så vettigt med denna tråd?

Tja en tråd som faktiskt diskuterar skogsfrågor och inte sida upp o sida ner med tjafs om något helt annat

Exakt så. Vettigaste på länge.
Nu är det ju bara gnäll så fort någon skriver något.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#806045 När jag förra året förnyade det ”gröna kortet” så var jag ensam manuellhuggare bland en grupp på runt tiotalet maskinförare verksamma i östra södermanland.
Vid utbildningsdelen som specifikt handlade om att lämna död ved så märkets en tydlig oro bland maskinförarna och jag hörde dem nämna en specifik skogsägare vilket uppmärksammades av utbildningsledaren som bad dem att förtydliga sig.
Jo, gör vi så här när vi kör åt NN så blir vi ”halshuggna” och får ingen mer körning åt NN!!
Ja, men ni vet ju vad både skogsvårdslagen och certifieringen säger och det ska ni rätta er efter oavsett vad NN säger, sa då utbildningsledaren.
Ja, jo, vi vet..men..du känner inte NN, blev då svaret.

jannee  
#806047 När man läst igenom tråden har jag till min stora besvikelse funnit att markägaren snart sagt inte längre har rätten att bruka sin skog efter eget gottfinnande.
Tydligen är det en hopera skrivbordsnissar som ska styra och ställa som de själva finner bäst.
Betänk i stället att den skog, fauna vi idag avverkar är just den våra förfäder är grunden till.
Bevisligen har de inte alltid gjort allt fel, den biologi som idag finns - varifrån kom den?.
Har nu vi skogsägare blivit så fördummade att vi måste styras av "välutbildade" experter på skogsskötsel.
SS anmanar skogsägare att övervaka sin skog när det gäller granbarkborren samt påskynda ta bort angripna träd men också att sätta ut fällor.
Kommunen som äger skog gör i stället TVÄRTOM, de låter angripna träd stå något/några år innan de till nöds upparbetar dem - tydligen för en biologiska mångfaldens skull
Hur i helvete går detta ihop??????
I ett naturreservat utanför Moheda fick borren härja fritt i flera år innan något gjordes med påföljd att privata grannar (skogsägare) drabbades oerhört hårt.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#806049 Mycket av detta är kopplat till certifieringen. Den är frivillig för skogsägaren och ger som motprestation några tior eller tjugor mer betalt från virkesköparen. Väljer man att certifiera sig så får man inte enbart mer betalt för virket utan förbinder sig också till en del åtaganden.

Jag kan tycka att skogsägarna borde använda certifieringen mer som förhandlingsvapen. Industrin behöver certifierat virke och då finns möjlighet att även få betalt.

Användarvisningsbild

anersimyra  
jannee skrev:När man läst igenom tråden har jag till min stora besvikelse funnit att markägaren snart sagt inte längre har rätten att bruka sin skog efter eget gottfinnande.
Tydligen är det en hopera skrivbordsnissar som ska styra och ställa som de själva finner bäst.
Betänk i stället att den skog, fauna vi idag avverkar är just den våra förfäder är grunden till.
Bevisligen har de inte alltid gjort allt fel, den biologi som idag finns - varifrån kom den?.
Har nu vi skogsägare blivit så fördummade att vi måste styras av "välutbildade" experter på skogsskötsel.
SS anmanar skogsägare att övervaka sin skog när det gäller granbarkborren samt påskynda ta bort angripna träd men också att sätta ut fällor.
Kommunen som äger skog gör i stället TVÄRTOM, de låter angripna träd stå något/några år innan de till nöds upparbetar dem - tydligen för en biologiska mångfaldens skull
Hur i helvete går detta ihop??????
I ett naturreservat utanför Moheda fick borren härja fritt i flera år innan något gjordes med påföljd att privata grannar (skogsägare) drabbades oerhört hårt.

Det är ett felaktigt antagande att kommuner generellt inte gör något åt barkborreangripen skog. I de kommunala skogar (från Botkyrka i söder till Sigtuna i norr) där jag själv varit verksam sedan 2010 pågår ett intensivt arbete med att bekämpa borren. Det innefattar att söka efter nya angrepp, fälla och ta ut i förebyggande syfte och ett ständigt pågående arbete med uttag av död gran. Politikerna är i dag ”livrädda” för att inte följa skogsvårdslagen vilket ofta leder till överdrivna åtgärder, att barka död ved där borren för längesedan lämnat är ett exempel på en sådan åtgärd. Jag ska själv avbryta semestern kommande vecka för att jobba med just bekämpning av borren. Det blir i Sigtuna och Upplands väsby som är två kommuner av många som satsar större delen av sin skogsbudget på bekämpning av borren..🪳🪳🪳🪳🪳🪳🪳🪳🪳🪳🙂

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#806051 Är det verkligen så att alla döda träd ska lämnas? 🤔
Enligt finska PEFC ska 40 st döda lämnas. Kravet gäller inte bhd under 15 cm.

Tralsmo  
#806057 Själv tycker ja nog att de här med kvarlämnnad DÖD ved är ett litet problem me skogsbruket.
Ävenså högstubbar å naturvärdesträd.

Utan att va expert på de där så är ja rätt säker på att de har stor betydelse för den biologiska mångfalden.
Ja tycker inte heller att de stör den estetiska bilden i skogen, tvärtom.

Det anersimyra beskrev om den här NN som va emot har vi inte sett hos skogsägare.
Nog finns dom, de betvivlar ja inte.

Vi har order och kör enligt certifiering.
Resten får inspectorerna ta hand om.
Inte en gång vi har haft problem me skogsägare om dä innan vi började köra åt södra heller.

Nu har ju södra växlat upp åtlydnaden av certifieringsreglerna på det sista.
De kan ja tycka är bra.
Däremot är allt i certifieringen inte bra.

En sak som däremot kan irritera mig i bland är att det ofta vid gallring ska va vällgallrat långt ut i surhållen å i dom värsta terrängavsnitten.
Annars blir de gnäll.
Om de beror på att de minsann ska va välggallrat eller om de skall plockas lite pengar där med får man ju inte reda på.

På sista forum träffen vi hadde visade ju tåndemåla att han lämnat lite röjning för att se skillnaden på röjt å oröjt.
De där har ja alldrig tänkt på men de tyckte ja va rätt begåvat.
De behöver inte va hundra perfekt överallt.

jannee  
#806059 Jag förordnar högstubbar, bättre med några fler för att i stället ta bort de s.k. evighetsträden.
Evighetsträden har en vidunderlig förmåga att efter något/några år ligga ned.
Tidigare lämnade jag med förkärlek halvstora ekar men även en hel del tall.
Till min besvikelse blåste ekarna mangrant ned medans tallarna står på lut + att många blivet angripna av vad jag misstänker någon sorts insekt.
Man försöker så gott det går att följa certifieringen men ändå blir det skit av det.
Samma gäller även blöta partier som man lämnat orört.
När man avverkat den skyddande växtligheten runt det blöta partiet blir följden att vinden trasar sönder även det orörda.
Som efterklok inser man att det kanske varit bättre att dimensionsgallra även det blöta partiet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar