Motorsåg och handhållet

Konstig filningsvinkel i Husqvarnas tabell

9 inlägg 1260 visningar 3 följer Svara, dela mm...   

Konstig filningsvinkel i Husqvarnas tabell

Ent  
#805517 Hittade denna tabell:
https://www.husqvarna.com/se/utforska-o ... gsenheter/
I stället för de vanliga 30 graderna anges filningsvinkeln till 0 eller 10 grader vilket är absurt om det inte är en klyvkedja.

Vad menar de egentligen, 0 eller 10 graders lutning i förhållande till horisontalplanet? Begreppsförvirring...

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Konstig filningsvinkel i Husqvarnas tabell

anersimyra  
#805523 Där har de rört samman begreppen. Filningsvinkel ska vara filläge och den angivna stötvinkeln är filningsvinkeln..🙂

Ent  
#805531 Tackar! Jag var också inne på att de förväxlat begreppen, men samtidigt kunde jag ju inte för mitt liv tro att stora superduper-Husqvarna inte kvalitetssäkrar sina officiella dokument 😄.
Fråga B: Filläge är alltså detsamma som filens lutning i förhållande till horisonten (givet att svärdet sitter fast i ett skruvstycke exempelvis)? I så fall, är Hvas filmallar för kedjor som ska ha 10° anpassade för att ge den lutningen?

Fråga C: Är angivelserna för eggvinkel korrekta på sidan eller är de också mumbojumbo? Eftersom jag fixar stensågat med min Einhellslip är det intressant att få korrekta värden. (Som jag förstått det så ska man vinkla sliphuvudet till det gradantal som anges för eggvinkel, men jag kan ju ha fattat det fel).

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
1688724920_img_4705.png
. Angiven inställning på slipmaskiner skiljer sig åt jämfört med om man filar för hand. Filläget är mycket riktigt filens läge i horisontalplanet och att detta läge blir rätt är viktigast när man filar/slipar en helmejselkedja.
Ent skrev:Tackar! Jag var också inne på att de förväxlat begreppen, men samtidigt kunde jag ju inte för mitt liv tro att stora superduper-Husqvarna inte kvalitetssäkrar sina officiella dokument 😄.
Fråga B: Filläge är alltså detsamma som filens lutning i förhållande till horisonten (givet att svärdet sitter fast i ett skruvstycke exempelvis)? I så fall, är Hvas filmallar för kedjor som ska ha 10° anpassade för att ge den lutningen?

Fråga C: Är angivelserna för eggvinkel korrekta på sidan eller är de också mumbojumbo? Eftersom jag fixar stensågat med min Einhellslip är det intressant att få korrekta värden. (Som jag förstått det så ska man vinkla sliphuvudet till det gradantal som anges för eggvinkel, men jag kan ju ha fattat det fel).

Ent  
#805542 Jo, Oregons tabell är bra som visar vinklar när man kör slipmaskin👍 . Frågan är om det finns nån motsvarande för maskinslipning av Husqvarnas kedjor, tex H25?
På förpackningen anges 80° men frågan är om det är slip- eller stötvinkel?

TS
Användarvisningsbild

Williamm  
Ent skrev:Jo, Oregons tabell är bra som visar vinklar när man kör slipmaskin👍 . Frågan är om det finns nån motsvarande för maskinslipning av Husqvarnas kedjor, tex H25?

H25 är samma som 21bpx

Ent  
Williamm skrev:
Ent skrev:Jo, Oregons tabell är bra som visar vinklar när man kör slipmaskin👍 . Frågan är om det finns nån motsvarande för maskinslipning av Husqvarnas kedjor, tex H25?

H25 är samma som 21bpx

Aha, 55° slipvinkel alltså, tackar 😀 👍. Har kört nånstans kring 60° bara för att det såg vettigt ut, men nu har jag facit. Kan inte justera horisontallutningen på Einhellen men det verkar ju ha mindre betydelse.

TS

Ent  
#805564 ... och Husqvarnas kundservice tackade för påpekandet om felaktigheten, och de skickade vidare till IT-avdelningen. Då får vi se om det justar till sig😄

TS

alias  
Ent skrev:... och Husqvarnas kundservice tackade för påpekandet om felaktigheten, och de skickade vidare till IT-avdelningen. Då får vi se om det justar till sig😄

Självklart att det hamnar hos IT-avdelningen, då ärendet handlade om "Felaktiga instruktioner gällande filhantering"... 😉

MVH
Alias

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).