Ny Teknik och Elektronik

Pris på Solcellsanläggning

27 inlägg 10802 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pris på Solcellsanläggning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#805494 Hej på er,

Jag går i tankarna att sätta upp solceller, Har fått en offert och den känns ok

Har väntat på att en annan skulle höra av sig, jag tog kontakt i början på maj, och då skulle han höra av sig för att boka in ett möte, var inga som helst problem med att komma innan semestern, nu ringde jag idag för att kolla av hur läget låg, och då visar det sig att han går på semester nu och skjuter på allt till efter semestern. 🤬 🤬 🤬 🤬

Därför tänkte jag kolla med er vad ett rimligt pris är idag.
Den jag har fått på är tänkt att maxa vad det går på en 25A säkring.

36 paneler på 460W / st
Installerad effekt 16 560 ( är detta max mot en 25A säkring? )
Priset gäller för en "nyckelfärdig anläggning"

Priset ligger på 280 000 ink moms och före ev rotavdrag
Och allt skall monters på plåttak på en ladugård.

Någon som har koll på aktuella priser?

TS

Re: Pris på Solcellsanläggning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#805502 16 560 W är 24 A vid 230 V tre-fas , så det är nog rätt så maxat, ja.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#805506 Finns det plats så tycker jag att det är lite snålt med installerad effekt på taket. Skillnaden i rent pris för en extra rad när ställning är byggd och folk är på plats blir ju inte stor
Jag har 19.200w (12.000w aningen flackt sydligt och 7.200 västligt) och det har bara maxat 25A någon enstaka gång.
Grannarna har t.o.m 27.000-någonting sydligt.

Priset när jag byggde för fyra år sedan låter ju som det är från ett annat sekel......
Jag byggde ställning själv och förberedde montaget, dåvarande svågern beställde material och kopplade.
Han tog absolut betalt för sin tid men antar att han räknade schysst, materialet tog han inget upp på.
64 paneler á 300w. Det fanns vassare paneler även då men eftersom det fanns gott om plats så valde vi lite billigare 300-wattare.
Gav 17.420 kWh förra året.
138'+m minus 28' i bidrag = 110' i "reda pengar" 😮

Användarvisningsbild

halvproffs  
#805516 Kan det månntro vara bättre att montera solpanelerna på mark istf tak? Borde ju bli billigare, mindre risk för brand i byggnad, mm. Sett företag som varken använder ställning eller livlinor för arbetet. Unga killar som inte tror att dom kan ramla ner.

Kan det vara så att om vi hade dom monterade på en låg pelare på mark som datorstyrd följde solens läge att det kanske bara behövdes hälften så många paneler?
Har själv takmonterade paneler och tänkt mycket på det.

Användarvisningsbild

halvproffs skrev:Kan det månntro vara bättre att montera solpanelerna på mark istf tak? Borde ju bli billigare, mindre risk för brand i byggnad, mm. Sett företag som varken använder ställning eller livlinor för arbetet. Unga killar som inte tror att dom kan ramla ner.

Kan det vara så att om vi hade dom monterade på en låg pelare på mark som datorstyrd följde solens läge att det kanske bara behövdes hälften så många paneler?

Han som var här sa att det blir dyrare installation om man sätter dom på marken, det behövs byggas en ställning att sätta dom på, och det finns ju redan om man läggar på taket....

TS

r93  
#805527 Har en på jobbet som satte på marken, mycket billigare, enklare installation lätt att rengöra dom, plus att dom hamnar i exakt vinkel vilket gör att dom producerar maximalt.

Han gjorde dock markarbetet själv med en hjullastare så skalade han av matjorden och grusade upp.

En annan tog in offert i vintras då skulle det kosta 300’ materialet kostar 100’ två dagars montering….

Så han tackade nej.

Har man yta så är marken det bästa valet.

Användarvisningsbild

halvproffs  
Zixten skrev:
halvproffs skrev:Kan det månntro vara bättre att montera solpanelerna på mark istf tak? Borde ju bli billigare, mindre risk för brand i byggnad, mm. Sett företag som varken använder ställning eller livlinor för arbetet. Unga killar som inte tror att dom kan ramla ner.

Han som var här sa att det blir dyrare installation om man sätter dom på marken, det behövs byggas en ställning att sätta dom på, och det finns ju redan om man läggar på taket....

De där emkla ställningarna borde vara billigare än hyra, uppsättning, nedmontering, frakt mm av ställningar.

Användarvisningsbild

Söderläge  
#805568 Om du vill köra den enkla varianten så bara gör som Affärsverken i Karlskrona, avgrusad plan och paneler monterade i lådor fyllda med ballast. .https://www.affarsverken.se/solenergi/k ... a-solpark/ ser lite roligt ut men verkar fungera.

Användarvisningsbild

PetterJ  
#805598 Vi handlade upp ett lite mindre system för bostadshuset. Ca 10 Kwp eller ca 10 000 Kwh

Efter pressande mellan tre bud kom vi ned på nettopris ca 14 500 per Kwp. Inkl moms och efter ”miljö-rot” på 20%. De slängde även med en s.k. Smartmätare. Förberett för batterilösning när det är mer lönsamhet i det.

Detta är nyckelfärdigt på betongpannor utan förskottsbetalning.

Ok garantier på växelriktare och paneler. (15/25 år)

Syftet hos oss är maximalt eget nyttjande.
Tveksam till större investering för att sälja mer till nätet med dagens investeringskostnader. Definitivt inte om det behöver lånas pengar.

Lycka till

Användarvisningsbild

#806243 Någon som har något att säga om priset jag fått? Är det ok, eller för billigt / Dyrt?

Någon som har erfarenhet av Dom tre leverantörerna om LRF har avtal med?
Ecokraft
Sesol
Soldags?

TS
Användarvisningsbild

Söderläge  
#806254 Vi köpte våra system för tre enheter förra året, av lokal firma vi kände. Då fick vi hårdvaran för strax under 10000 SEK/ KW installerad, efter avdrag. Vi gjorde mesta arbetet själva.

Nu efter inflation kan det vara dyrare...

Klanten  
#806404 Kanske lite off-topic men får man utnyttja ROT-avdrag om man sätter installationen på en ekonomibyggnad?

Användarvisningsbild

Nyborg  
Klanten skrev:Kanske lite off-topic men får man utnyttja ROT-avdrag om man sätter installationen på en ekonomibyggnad?

Ja, men om du har F-skatt så är det bättre att dra av det i företaget. Du måste ändå redovisa intäkterna i företaget.

Användarvisningsbild

The Yeti  
#808302 Hmmm precis nu är priset på el negativt. Som tur är går min anläggningen inte för fullt fast producera endast minus 92 kronor i timmen.

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808315 Svårt att säja nånting om priset för det beror på var man bor. Vi satte själva upp 40 paneler och betalade bara omkring 80000 kr. för materialet (utan moms). Det var tyska Heckert-paneler på 325 W. Kinesiska är troligen billigare. Klampar kring uppstående plåtkanter gjorde det lätt att montera (med i priset). Fästdetaljer från tyska Schletter och inverter från tyska SMA (ingick i priset). Vi får över 10 kW soliga dagar och det mesta använder jag för torkfläkten (11 kW) som bara går då solen lyser. Så jag förlorar inget fastän priset är negativt.

Det är ganska lönsamt att göra jobbet själv. Det är inte heller svårt. Firmorna har mycket noggranna anvisningar både för montering och installering. Brandrisken är som vanligt helt överdriven i media (som ju överdriver allting). Man bör i alla fall inte prova om det kommer ström med fingrarna för en slinga ger litet under 1000 Volt. Heckerts paneler har så långa kablar att de kan monteras utan extra kabel om man använder den hoppande grodans koppling (kopplar till varannan panel på vägen och likaså då man kommer tillbaka).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).