Bioenergi

Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

171 inlägg 48111 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

Vedproducent  
#802782 Ja då har jag nu en 14:e gång fyllt upp årsvolymen. Nu i lite mindre skala än förr men blev ändå 1435 kubik stjälpt ved. Jag kan ännu en gång konstatera hur otroligt felaktiga siffror som ägarna här till skogsforum framför vad gäller vedhantering och framförallt omräkningstalen. En stor skam att man inte går ut och rättar till dom grova felen är det. Man kan bara undra varför. Jag har ett flertal gånger beskrivit verkligheten och finns väldigt bra information och omräkningstal på norskved.no
Hoppas ingen låtit sig luras nu av deras usla artikel och beräkningar. Det var bara det. Ha det gott! Finns på Facebook numera och det är en del nytt som pågår och mer kommer till hösten.

80-90  
Vedproducent skrev:Ja då har jag nu en 14:e gång fyllt upp årsvolymen. Nu i lite mindre skala än förr men blev ändå 1435 kubik stjälpt ved. Jag kan ännu en gång konstatera hur otroligt felaktiga siffror som ägarna här till skogsforum framför vad gäller vedhantering och framförallt omräkningstalen. En stor skam att man inte går ut och rättar till dom grova felen är det. Man kan bara undra varför. Jag har ett flertal gånger beskrivit verkligheten och finns väldigt bra information och omräkningstal på norskved.no
Hoppas ingen låtit sig luras nu av deras usla artikel och beräkningar. Det var bara det. Ha det gott! Finns på Facebook numera och det är en del nytt som pågår och mer kommer till hösten.

Du slog mej med 1105 kubik i år 😂😂😂gott jobbat 💪kul å se . Tror jag ska skaffa facebook

mankan9999  
#805460 Långt från verkligheten.2.2 m3s mot fub är korrekt
Lång erfarenhet av vedproduktion

Hema  
mankan9999 skrev:Långt från verkligheten.2.2 m3s mot fub är korrekt
Lång erfarenhet av vedproduktion

Vilken längd på veden pratar vi om då?

mankan9999  
#805557 30 cm

Hackspett  
#817529 Hej Torbjörn,
Jag tror att de flesta som sågar ved i lite större skala tycker att du hamnat för högt i omräkningen från 1 m3fub till m3s. Det beror på att omräkningstalet mellan m3fub och m3s är beräknat för flis. För ved i 30cm längd hamnar man närmare 2,1-2,2 m3s från m3fub.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).