Skördare

FMG 1870 DAPT 517

15 inlägg 4524 visningar 3 följer Svara, dela mm...   

FMG 1870 DAPT 517

bkttan  
#774911 Hej
Jag har en FMG 1870 som behöver en uppdatering av virkes prislistan,undrar om det är någon som har koll hur man gör för att knappa in prislista manuellt i dapt517
mvh
Thomas

TS

Re: FMG 1870 DAPT 517

AKKAMAAN  
#775421 Om det överhuvud taget är möjligt så är det ett mycket tidsödande projekt som troligen kommer att ge många nya problem som ska rättas till. När Dapt 517 och Dapt 527 för tvågreppare kom ut så använde man det DOS baserade programmet DaptBas från vilket prislistan sparades i en stor "halvkilos" minneskassett som sedan användes för att ladda prislistan i maskindatorn.
Här in instruktionsbok till Dapt 517
Det finns ingen instruktion i boken om har man manuellt knappar in en prislista. Säger inte att det är omöjligt men för mig var det alltid överföring med DapBas och minneskassett. Överföringspritokollet kallades "Kermit". Jag har för mig att det Windows-baserade dataprogrammet SilviA för prislistekonstruktion hade en funktion som kunde lagra i minneskassetten med Kermit. Kontakta Alftaprodukter och ev CC-Systems, det företag i Alfta som utvecklat programvaran.
Kolla även med Skogstekniska Skolan i Alfta. Pensionären Ola Linngård är nog en av få som ev kan hjälpa dig där.
Kanske det är möjligt att via specialadapter överföra prislistan från ett minneskort.
Detta är 35 år gammal teknik som ingen i de nytillverkade JD (fd ÖSA/FMG/Timberjack) maskinernas personal som har en "susning" om detta.
1665934756_screenshot_20221016-082946.png

//Per A

bkttan  
#775602 Hejsan
Tackar för tipsen får ringa runt lite
//Thomas

TS
Användarvisningsbild

morken5  
#788407 Hejsan. Jag håller på att lära mig dapt som sitter i en skogsjan jag nyss skaffat. Har du haft någon framgång vad det gäller inmatning av nya prislistor ? Mvh Leif

bkttan  
#788487 Hejsan har knappat in en prislista manuellt tog en bra stund men det gick, men har inte kört så mycket är inte hundra på att det funkar fullt ut,
ska göra nya försök lite längre fram har varit lite annat som gått före
mvh Thomas

TS
Användarvisningsbild

morken5  
#805273 Hejsan jag har provat att lägga in prislistor i maskinen och det går. Men när jag gör en utskrift på listan finns inte mina uppgifter med. Och maskinen apterar bara massaved. Detta trots att datan kommer ihåg det jag lagt in, om jag går in o knappar in samma siffror så visar den priset jag angett. Har du något trix så det verkligen fastnar i alla minnen ? Mvh Leif. ps, Jag har även daptbas men ingen så gammal dator som kan använda det.

AKKAMAAN  
#805279 För datpbas så behöver du en DOS-emulator i Windows. Sen behöver du en minnes-kassett. Kassetten komminucerar med ett språk (protokoll) som heter Kermit och ansluts med den riktigt gamlöa typen av serie-kabel-anslutning. DEt finns ett modernare administrationsprogram som heter SilviA om också klarar av prislistor till Dapt 517 vill jag minnas. SilvaA kan köras i Windows och jag har för mig att det fanns en Kermit-emulator i SilviA. SilviA utvecklades av CC System som numera har sitt HK i Alfta.
För att köra prislisteaptering så finns det en inställning i datorn. För att använda värdeaptering med prislista så ska du trycka F1 och skriva DAPT och tryck sedan på RETURN på tg-bordet. Det är ca 28 år sedan jag häll på med Dapt 517 och jag bytte till Timberjack 3000 där jag under ca 5 år koncentrerade mitt kunnande. Jag vill inte skrämma bort dig från detta men det är oerhört svårt och tidsödande att få till en fungerande prislista genom att knappa in den via Daptens tangenttbord.
Här finns LÄNK till två olika instruktionsböcker, en från 1992 och en annan från 1995. Tyvärr är ingen av dem fullständig men de kompletterar varandra till vissa delar.

bkttan  
#805408 Har hållit på att knappa och ändra på allt möjligt men jag knappade i kvalitet 1 på alla sortiment och ändrade i menyn startkvalitet till 1så började den att aptera timmer i allafall
Men jag tycker det blir lite konstigt aptering i allafall får justera innan kapning

TS
Användarvisningsbild
morken5  
#805436 Hejsan
Senast redigerad av morken5 tor 06 jul 2023, 12:37, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

morken5  
#805443 Hejsan, vad roligt. Har du skrivare så du kan skriva ut apteringslistan ? Om jag skickar en minneskassett till dig, kan du då föra över din lista på den o skicka tillbaka den ? Jag skickar i så fall med en floppydisk med Daptbas på. Det programmet kräver en dator som funkar med win 3 vilket jag inte fått tag i någon än. Mvh leif

AKKAMAAN  
bkttan skrev:Men jag tycker det blir lite konstigt aptering i allafall får justera innan kapning

Om inte längd- och diameter mätning är exakt, vilket i praktiken är en omöjlighet, så spelar det ingen större roll hur prislistan ser ut

Med timmerprislista för olika timmerkvaliteter så blir det ofta ologisk aptering om inte exakta kvalitetsgränser anges före kap. Och med det menar kvalitetsgränser långt upp på stammen och det är i praktiken en en "omöjlighet". Det är nog bara en handfull skördarförare, om ens det, som anger RÄTT kvalitetsgränser.

Med hyfsat bra läng och diameter kalibrering så gör en prislisteaptering i alla fall en logisk avsmalningsaptering.
En annan viktig del är att man som förare har analyserat prislistan så man vet hur den prioriterar avsmalning mellan m3to sortiment och konkurrerande m3fub sortiment.

Så det jag läser här på forumet om ivern att lägga in en prislista på gamla maskiner (eller nya maskiner) är en övertro på att det löser ett apteringsproblem medan det i verkligheten mera skapar ett apteringsproblem. Många använder en annan prislista än vad köparen av virket använder och då ser vi ju direkt att prislisteaptering inte är riktigt vad vi (okunnigt) antar att det är.

Till sist, du tycker att det blir "konstig aptering". Vad baserar du det på?
Lägger till en enkel bild på hur avsmalning påverkar konkurrerande sortiment m3to kontra m3fub. Detta är ett av många apteringsproblem man möste förstå innan man förlitar sig på det
1688651494_avsmalning-toppformtal.jpg

Användarvisningsbild

morken5  
#805466 Ja det är klart att folk vill maskinerna ska fungera så bra som möjligt och därmed försöker få till prislistor. Vad ska man annars göra ? skrota maskinen o ta fram sågen ? Personligen tycker jag det är väldigt dåligt av företag som tar fram system efter några år skiter i folk som använder det. Jag skulle aldrig köpa något nytt från sådana oseriösa företag. Klart att det finns någon som kan fixa en prislista till dapt och lägga in på kasetten om viljan finns.

bkttan  
#805491 akkaman konstig aptering menar jag med att den kan få för sig att göra en andra stock 3,70 fast jag bedömer den till kanske 5,20
jag använder prislisteapteringen som komplement kan inte bara förlita mig på datorn tycker det är smidigt att det matar fram automatiskt till kapställe sen får man se om man tycker det är bra innan man kapar det är ju inte bara avsmalning man måste ta hänsyn till
Har bara haft maskinen ett år så har inte kört så mycket det är bara hobby verksamhet tyckte det var lite kul att få igång den hjälpligt när den stått i flera år

TS

bkttan  
#805492 morken5
Du får gärna skicka minneskassetten så kopierar jag så kanske det hoppar igång

TS

AKKAMAAN  
bkttan skrev:akkaman konstig aptering menar jag med att den kan få för sig att göra en andra stock 3,70 fast jag bedömer den till kanske 5,20
Precis vad jag menar, minst en av er, datorn och du, har fel och ingen av er vem som har fel. Datorn kan fatta sitt beslut på grund av att den att den uppfattar 1 mm skillnad i toppdiameter mellan två helt olika alternativ. 1 mm skillnad i diameterkan aldrig vara fakta när en väl kalibrerad diameter-mätning ändå mäter fel +/- 2-4 mm

jag använder prislisteapteringen som komplement kan inte bara förlita mig på datorn tycker det är smidigt att det matar fram automatiskt till kapställe sen får man se om man tycker det är bra innan man kapar det är ju inte bara avsmalning man måste ta hänsyn till
Har bara haft maskinen ett år så har inte kört så mycket det är bara hobby verksamhet tyckte det var lite kul att få igång den hjälpligt när den stått i flera år

Helt OK att ha fungerande prislisteaptering/värdeaptering i maskinen men det är ändå föraren som måste vara den "intelligentaste" och kunna så mycket om vad som är rimligt så att han kan korrigera det som är "orimligt"...

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).