Traktorer och processorer

Baklastare H10 startar ej

48 inlägg 4725 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Baklastare H10 startar ej

Jakobbjörling  
#804826 Hej, jag har en Baklastare med en bm 1054 som ej vill starta det som händer när jag trycker på startknappen är att det bara klickar. Har mätt på batteriet samt att det finns spänning fram till startmotorn och det gör det. Tog bort startmotorn förra veckan och testade den med ett batteri med startkablar och den verkade gå som den skulle dock tyckte jag att den ej gick alla gånger jag la imellan en skruvmejsel mellan selenoiden och den andra lilla poolen.
Har även bytt ut kablarna från startknappen till startmotorn samt pluskabeln mellan tändningslåset och startmotor.
Dock har jag ej mätt på batterierna när jag tryckt på startknappen.
Och så har jag även kollat och fettat in batteripoolerna.
Så kan det vara glapp i startmotorn?
Eller kan det vara något annat fel?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Baklastare H10 startar ej

Elis76  
#804836 Och batterierna är hyfsat nya och fulladdade?

När körde Du med H10:an senast och hur gick den då?

Är kablarna tillräckligt långa för att kunna lossa startmotorn från motorn och sedan försöka starta från hytten för att se hur startmotorn beter sig?

Användarvisningsbild

Re: Baklastare H10 startar ej

Jakobbjörling  
#804846
Elis76 skrev:Och batterierna är hyfsat nya och fulladdade?

När körde Du med H10:an senast och hur gick den då?

Är kablarna tillräckligt långa för att kunna lossa startmotorn från motorn och sedan försöka starta från hytten för att se hur startmotorn beter sig?


Batterierna är från 2015 så inte så nya men dom var fullladdade när jag testade att starta.

Startade den för 2 månader sedan kanske och då rusade motorn men det kanske var för att den stått stilla en längre tid.

Tror jordkabel är rätt så kort men kan testa det 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Baklastare H10 startar ej

Rd 350  
#804851 Du skrev att motorn rusade sist, har du känt så att den går att dra runt?

Användarvisningsbild

Re: Baklastare H10 startar ej

Jakobbjörling  
#804864
Rd 350 skrev:Du skrev att motorn rusade sist, har du känt så att den går att dra runt?


Nej det har jag ej testat men känns ju ändå som startmotorn skulle gå ändå?

   TS
Avatar Fallback

Re: Baklastare H10 startar ej

jannee  
#804882 Batterier från 2015 kan fungera men de kan egentligen även vara helt kassa.
De kan ge så pass mycket ström att startmotorn klickar men det är allt.
Prova med ett annat batteri sätt startkablar direkt på startmotorn, är den ok så drar den igång.

Användarvisningsbild

Re: Baklastare H10 startar ej

Jakobbjörling  
#804896
jannee skrev:Batterier från 2015 kan fungera men de kan egentligen även vara helt kassa.
De kan ge så pass mycket ström att startmotorn klickar men det är allt.
Prova med ett annat batteri sätt startkablar direkt på startmotorn, är den ok så drar den igång.


Ja sant har faktiskt laddat ett batteri nu som jag ska testa med som är på 100ah så hoppas det kan vara ett så enkelt fel 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Baklastare H10 startar ej

Rd 350  
#804916
Jakobbjörling skrev:
Rd 350 skrev:Du skrev att motorn rusade sist, har du känt så att den går att dra runt?


Nej det har jag ej testat men känns ju ändå som startmotorn skulle gå ändå?

Är motorn stum så går ingen startmotor runt...

Användarvisningsbild

Re: Baklastare H10 startar ej

Jakobbjörling  
#804919
Rd 350 skrev:
Jakobbjörling skrev:
Rd 350 skrev:Du skrev att motorn rusade sist, har du känt så att den går att dra runt?


Nej det har jag ej testat men känns ju ändå som startmotorn skulle gå ändå?

Är motorn stum så går ingen startmotor runt...


Okej hur kollar jag enklast att motorn går runt? Drar i fläkten? Eller måste remmarna vara fräscha och bra spända för att det ska funka? För när jag drar i fläkten så glider bara remmarna på remskivan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Baklastare H10 startar ej

Rd 350  
#804922 Det brukar intw gå att dra runt med fläkten. Kommer du åt remskiva eller axeln till hydraulpumpen?

Avatar Fallback

Re: Baklastare H10 startar ej

tallen100  
#804923 Tryck på remmen med ena handen medan du drar I fläkten med den andra, så får den fäste i remskivan.

Användarvisningsbild

Re: Baklastare H10 startar ej

Jakobbjörling  
#804928
Rd 350 skrev:Det brukar intw gå att dra runt med fläkten. Kommer du åt remskiva eller axeln till hydraulpumpen?


Ja lite små trångt men det ska nog gå, ska fixa med den imorgon så ska kolla hur lätt det är att komma åt då.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Baklastare H10 startar ej

Jakobbjörling  
#804929
tallen100 skrev:Tryck på remmen med ena handen medan du drar I fläkten med den andra, så får den fäste i remskivan.


Tack för tipset, ska testa det imorgon 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Baklastare H10 startar ej

Elis76  
#804935 Kan Du inte inkludera en bild på din H10:a?

🚜

Användarvisningsbild

Re: Baklastare H10 startar ej

Jakobbjörling  
#804940
Elis76 skrev:Kan Du inte inkludera en bild på din H10:a?

🚜

Absolut kan jag ordna det.
🚜

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).