ons 28 jun 2023, 17:39#804799
Ja vad ska man säga.
SCA tillsammans med AFRY kan jag tro har problem med att utveckla vissa systemkritiska processer.
Jag hade möte med AFRY för något år sedan ang. Den tilltänkta svartlitsförgasning man ämnade att använda. Systemet utvecklades under 50 och 60-talet av Billerud och SCA. För övrigt i Säffle.
Systemet kom att kallas för SCA Billerud systemet och installerades i Ortviken 1967.
Systemet byggdes för att användas på Sulfit processen med Natrium som bas. Man har länge drömt om att kunna använda detta på Sulfatprocessen då det är också natriumbas.
Men så enkelt är det inte.
En sak är att använda det som ett återvinningssystem ett annat att framställa biodrivmedel.
Problemet ligger i den synnerligen svåra kemiska uppbyggnaden i ett träd som lätt gör att man får främmande kemiskaformationer som gör slutprodukten Bioolja eller DME etc. Svår att efter bearbeta.
Chemrec kom att vidare utveckla systemet under 90 och 00-talet vilket leddes till att man byggde en pilot i Piteå.
Tyvärr kunde man inte övervinna de tekniska problemen och systemet lades i malpåse.
Jag har då inte hört att några stora vetenskapliga genombrott skett på denna fronten än utan jag väntar på det 🤓
Men man har även skrivit in att andra teknologier kan vara av intresse.
Återigen så är nu framförallt Lignin strukturen ett bekymmer i andra processer då Sulfat producerat lignin är kondencerat och inte vattenlösligt som lignosulfonat från Sulfatprocessen som i stället är vattenlösligt. Dessutom är Lignin från Sulfatprocessen ett gäng mycket avancerade polimeriska strukturer som är svåra att bryta ner.
När det gäller att framställa drivmedel från pyrolysolja är mycket svårt och dyrt, vilket gör att det är ingen som gör det på ens ekonomiskt realistiska grunder. Det skulle även innebära en by klassificering av bränslet vilket inte finns.