fre 23 jun 2023, 11:48#804478
Som rubriken anger så tänkte jag att det kan vara intressant för oss lite äldre ”slitna” medlemmar att väsentligt och med mycket enkla medel förbättra den allmänna fysiken.
För ca tre månader sedan vägde jag drygt 98 kilo och led av besvärande ryggont, smärtor och stelhet i armar, nacke men framförallt led jag av smärta i de främre lårmusklerna, att gå nerför trappan till undervåningen var ett långsamt företag där jag behövde ta hjälp av ledstången.
Efter att i hukande position ha sågat ett riktskär så nödgades jag ta hjälp av armarna och stammen för att dra mig upp i stående ställning!!
Att sitta på huk mer än någon halvminut var inte att tänka på på grund av smärtan det orsakade i lårmusklerna.
Min allmänna kondition var ärligt talad tämligen usel trots ett dagligt rörligt arbete.
När tvillingbrorsan åkte på en hjärtinfarkt för drygt tre månader sedan kände jag att det var dags att kontakta vården för en grundlig kontroll vilken inte föll väl ut då det enda jag erbjöds var en koll av blodtryck och blodfetter!!
Jag beslöt då att hänga på min sambo på ”kärringgymnastik” i form av vattengymnastik två gånger i veckan x en timma åt gången.
Samtidigt slutade vi äta processade charkprodukter vilket vi tidigare satt i oss minst fem dagar i veckan, utöver det så frossade jag själv goda feta delikatesskorvar var och varannan dag..🤤🤤🤤.
Hur som helst så hade ”kärringgympan” den effekten att mina kroppsliga smärtor avtog för att inom någon månad helt upphöra och jag kunde åter sitta på huk och ta mig upp utan annan hjälp än benens egna muskler.
En annan helt otrolig effekt av den mängdmässigt begränsade träningen tillsammans med det förändrade matintaget var den snabba och dramatiska viktnedgången..🙂 efter tre månader har jag nu förlorat 9 kilo och ”gubbuken” är numera ett minne blott.
Själv köpte jag mig i dagarna ett hemmagym bestående av fria vikter där man enkelt kan utföra några enkla basövningar vilka har god effekt och då särskilt om man kommit upp i åren.
Har man inte tillgång till lämpliga redskap så kan man enkelt utföra dessa basövningar med hjälp av timmersaxen och lämplig massabit och som Arne Tammer sa så räcker det med en kvart om dagen för att nå en dramatisk effekt på fysiken och då särskilt om man kommit en bit över femtio.
Hur dessa basövningar kan göras under det dagliga arbetet ska jag återkomma till och får under tiden inspirera de hugade med ”före efter” bilder.. 🫣 😀