tis 30 maj 2023, 18:58#802417
Hitta detta när jag sökte ,verkar ju helt klart det som hänt mig .
Utmaningarna med E10
E10-bensinen har en högre inblandning av etanol, vilket bidrar till lägre koldioxidutsläpp. Det är ett steg i rätt riktning för att nå de uppsatta klimatmålen. Men även om syftet med E10 är att skapa hållbarare transporter så är dessvärre hållbarheten för själva E10 kort. Denna nya standardbensin är därför inte lämplig att lagra. Detta innebär stora problem för småmotorer som bara används under särskilda säsonger – till exempel gräsklippare, båtmotorer, röjsågar och snöslungor. När dessa har E10 i tanken händer följande:
Gummipackningar drabbas. Etanol är ett lösningsmedel som bryter ner vissa material. Bland annat gummi, och ju äldre gummit är desto hårdare drabbas det. Detta resulterar ofta i läckor från packningar, slangar och andra gummi- eller plasttätningar.
Motorn tar stryk. Ett problem med etanol är att det binder fukt. Detta innebär att mängden vatten i E10-bensinen ökar ju längre maskinen vilar. Då uppstår korrosion, vilket bland annat skadar förgasaren. Resultatet blir ofta startproblem och motorfel.
Blandningen försämras. Etanolens förmåga att binda fukt har även en negativ påverkan på tvåtaktsblandningar, vilket resulterar i ett instabilt och opålitligt blandningsförhållande. Detta ökar risken för motorproblem i båtar och tvåtaktsfordon som inte används så ofta.