tis 30 maj 2023, 19:21#802418
När jag skrev kontrakt på avverkning som skedde i början av 2009 så fick jag markberedningen gjord mot att de fick ta groten, det var gran på 8Ha som avverkades.
Jag har nu börjat röja, gjort 8 tidiga morgnar utan att behöva svettas, kliver upp 04.00 för att röja medans det är svalt.
Och nu för er som funderar på hur det blir om man får kroniskt förmaksflimmer där läkaren rekommenderat kemisk behandling som jag svarar bra emot, så röjde jag som pensionär 3 till 4 tankar per dag och orkade gå till bilen utan vila när jag var klar.
Nu orkar jag röja en tank per dag men behöver sätta mig ca 3gånger per tank på en stubbe o vila, samt att det tar 45 minuter för mig att gå tillbaks genom hygget och tillbaka till bilen, en sträcka på ca 1 km detta för att jag behöver stanna flera gånger och vila.
Men jag gillar att röja, men vad jag missade var att med noggrannhet studera geologin efter markberedningen, men detta klipp som jag nu lägger in ger mig flera förklaringar som jag nu även ser på min plantering när jag går och röjer, ps jag har också grönsten på mitt skifte ds.
"Letar efter guld, mitt på ett markberett hygge !" Ett ny markberett hygge är alla geologer och guldgrävares dröm
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680