Skogsmiljö och Trädlära

Detta gör mig ledsen

19 inlägg 4292 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Detta gör mig ledsen

gunnar_tokig  
#801689 Att se stora fällda träd gör mig ledsen, var iväg en runda idag för att leta efter en jätte-Lärk, efter att ha kommit dit (om koordinaterna nu var korrekta) så kunde jag konstatera att det bara var ett stort kalhygge. Noterade flera jättestubbar på hygget så troligtvis var det där nånstans Lärken stod. På vägen in hit hade dem även fällt en gigantisk ek vilket jag blev väldigt ledsen över att se till en början, sedan lade jag märke till rotvältan, dem måste ju endast fällt en sån här gigant pga av att den vält, eller? Bifogar en bild på eken



   TS
Användarvisningsbild

Re: Detta gör mig ledsen

Williamm  
#801726
gunnar_tokig skrev:Att se stora fällda träd gör mig ledsen, var iväg en runda idag för att leta efter en jätte-Lärk, efter att ha kommit dit (om koordinaterna nu var korrekta) så kunde jag konstatera att det bara var ett stort kalhygge. Noterade flera jättestubbar på hygget så troligtvis var det där nånstans Lärken stod. På vägen in hit hade dem även fällt en gigantisk ek vilket jag blev väldigt ledsen över att se till en början, sedan lade jag märke till rotvältan, dem måste ju endast fällt en sån här gigant pga av att den vält, eller? Bifogar en bild på eken

Ja, den måste ha vält i en storm. Men det är kul att såga så grovt, en lite tröst..

Användarvisningsbild

Re: Detta gör mig ledsen

gunnar_tokig  
#801728 Ja någon fick väl glädje av sågningen iaf, men denna lärk då, troligtvis också fälld, ska enligt tallar.se vara sveriges högsta och äldsta lärk…

   TS
Användarvisningsbild

Re: Detta gör mig ledsen

OBWN94  
#801804 Finns det ingen annan lärk eller ek? Sveaskog har ju en massa mark och myndigheter och aktivister lägger beslag på naturområden överallt.

Jag tycker nog markägaren ska få besluta och slippa fler baksäteschaufförer än det redan finns. Ibland är det rötangrepp eller insekter på näraliggande träd som ligger bakom, eller så har man man satt av ett annat område för naturvård.

Alla kan liksom inte bestämma över allt. Synd att du hängt upp dina känslor på just det där.

Användarvisningsbild

Re: Detta gör mig ledsen

gunnar_tokig  
#801809 Tror nog inte jag är ensam om att tycka det är tråkigt att sveriges näst grövsta lärk blivit fälld om det nu är så, man har väl rätt att tycka vad man vill eller?

Och givetvis kan det vara så att ett så gammalt träd blivit angripet av röta, det lär vi dock aldrig få veta…

   TS
Användarvisningsbild

Re: Detta gör mig ledsen

JohannesG  
#801812 Om du odlade tomater och lyckas få till en rekordstor tomat som många anser vara unik. Skulle de då få bestämma att du inte får äta upp din tomat bara för att den är beundransvärd?

Det är samma med skogen. Enda skillnaden är att omloppstiden från sådd till skörd är uppåt 100år istället för några månader.

Användarvisningsbild

Re: Detta gör mig ledsen

gunnar_tokig  
#801814 Är väl en jäkla skillnad på en säsong mot hundra år. Alltså ni verkar tro att jag inte fattar att det är markägaren som beslutar huruvida ett träd ska fällas eller ej. Lugna ner er lite va, jag tycker det är tråkigt att stora unika träd avverkas, inget mer med det, ni verkar inte bry er så varför lägga energi på detta då?

Jag är fullt medveten om att träd som är döende eller ruttnar ofta fälls för antigen ta vara på det som går eller ta bort risker för att det ska falla. Även ge plats åt nya träd, har ni inget annat att komma med så undvik tråden?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Detta gör mig ledsen

anersimyra  
#801816
gunnar_tokig skrev:Att se stora fällda träd gör mig ledsen, var iväg en runda idag för att leta efter en jätte-Lärk, efter att ha kommit dit (om koordinaterna nu var korrekta) så kunde jag konstatera att det bara var ett stort kalhygge. Noterade flera jättestubbar på hygget så troligtvis var det där nånstans Lärken stod. På vägen in hit hade dem även fällt en gigantisk ek vilket jag blev väldigt ledsen över att se till en början, sedan lade jag märke till rotvältan, dem måste ju endast fällt en sån här gigant pga av att den vält, eller? Bifogar en bild på eken

Att fälla träd som är från 100 cm i diameter i brösthöjd får inte göras utan samråd med länstyrelsen.

Användarvisningsbild

Re: Detta gör mig ledsen

Järnoxen  
#801821
gunnar_tokig skrev:Är väl en jäkla skillnad på en säsong mot hundra år. Alltså ni verkar tro att jag inte fattar att det är markägaren som beslutar huruvida ett träd ska fällas eller ej. Lugna ner er lite va, jag tycker det är tråkigt att stora unika träd avverkas, inget mer med det, ni verkar inte bry er så varför lägga energi på detta då?

Jag är fullt medveten om att träd som är döende eller ruttnar ofta fälls för antigen ta vara på det som går eller ta bort risker för att det ska falla. Även ge plats åt nya träd, har ni inget annat att komma med så undvik tråden?


Ja det är en jäkla skillnad på en säsong och hundra år, om man av någon anledning inte får skörda sin tomat så är det bara ett års arbete som var för intet, om man inte får skörda sin hundraåriga skog så är det arbete som du, din far och din farfar har ägnat sina liv åt till ingen nytta.

Att stämningen i diskussioner som denna snabbt blir dålig beror på att skogsbruket är under ständiga angrepp från alla möjliga håll och kanter, därav blir utgångsläget att försvara sina egna positioner och anfalla motståndaren i det "skyttegravskrig" som den svenska skogsdebatten är. Jag har själv råkat bli utskälld av en ilsken tant bara för att ha varit i närheten av en avverkning med arbetskläder.
Att du fattar att markägaren bestämmer är en bra början men jag tror att det är svårt, för att inte säga omöjligt för utomstående att fullt ut förstå fullt ut varför man gör som man gör. Visst finns det saker som kunde göras bättre och jag har full förståelse för att vissa blir ledsna när gamla skogar som "alltid" har funnits där avverkas men det finns så gott som alltid mer som ligger bakom.

Jag hoppas att mitt svammel har get dig en bättre inblick i hur vi skogsfolk ser på frågan och varför stämningen tyvärr blir dålig i diskussioner som denna, så som skogsdebatten har sett ut de senaste åren har det tyvärr blivit mer eller mindre omöjligt att hålla en sansad diskussion.

Användarvisningsbild

Re: Detta gör mig ledsen

anersimyra  
#801822
Järnoxen skrev:
gunnar_tokig skrev:Är väl en jäkla skillnad på en säsong mot hundra år. Alltså ni verkar tro att jag inte fattar att det är markägaren som beslutar huruvida ett träd ska fällas eller ej. Lugna ner er lite va, jag tycker det är tråkigt att stora unika träd avverkas, inget mer med det, ni verkar inte bry er så varför lägga energi på detta då?

Jag är fullt medveten om att träd som är döende eller ruttnar ofta fälls för antigen ta vara på det som går eller ta bort risker för att det ska falla. Även ge plats åt nya träd, har ni inget annat att komma med så undvik tråden?


Ja det är en jäkla skillnad på en säsong och hundra år, om man av någon anledning inte får skörda sin tomat så är det bara ett års arbete som var för intet, om man inte får skörda sin hundraåriga skog så är det arbete som du, din far och din farfar har ägnat sina liv åt till ingen nytta.

Att stämningen i diskussioner som denna snabbt blir dålig beror på att skogsbruket är under ständiga angrepp från alla möjliga håll och kanter, därav blir utgångsläget att försvara sina egna positioner och anfalla motståndaren i det "skyttegravskrig" som den svenska skogsdebatten är. Jag har själv råkat bli utskälld av en ilsken tant bara för att ha varit i närheten av en avverkning med arbetskläder.
Att du fattar att markägaren bestämmer är en bra början men jag tror att det är svårt, för att inte säga omöjligt för utomstående att fullt ut förstå fullt ut varför man gör som man gör. Visst finns det saker som kunde göras bättre och jag har full förståelse för att vissa blir ledsna när gamla skogar som "alltid" har funnits där avverkas men det finns så gott som alltid mer som ligger bakom.

Jag hoppas att mitt svammel har get dig en bättre inblick i hur vi skogsfolk ser på frågan och varför stämningen tyvärr blir dålig i diskussioner som denna, så som skogsdebatten har sett ut de senaste åren har det tyvärr blivit mer eller mindre omöjligt att hålla en sansad diskussion.

Det finns inget generellt förbud mot att fälla hundraårig skog.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Detta gör mig ledsen

gunnar_tokig  
#801823 Var påstod jag det då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Detta gör mig ledsen

anersimyra  
#801824
gunnar_tokig skrev:Var påstod jag det då?

Läs igenom tråden en gång till så ser du vem jag svarat.. 😉 👍

Användarvisningsbild

Re: Detta gör mig ledsen

Järnoxen  
#801825
anersimyra skrev:
Järnoxen skrev:
gunnar_tokig skrev:Är väl en jäkla skillnad på en säsong mot hundra år. Alltså ni verkar tro att jag inte fattar att det är markägaren som beslutar huruvida ett träd ska fällas eller ej. Lugna ner er lite va, jag tycker det är tråkigt att stora unika träd avverkas, inget mer med det, ni verkar inte bry er så varför lägga energi på detta då?

Jag är fullt medveten om att träd som är döende eller ruttnar ofta fälls för antigen ta vara på det som går eller ta bort risker för att det ska falla. Även ge plats åt nya träd, har ni inget annat att komma med så undvik tråden?


Ja det är en jäkla skillnad på en säsong och hundra år, om man av någon anledning inte får skörda sin tomat så är det bara ett års arbete som var för intet, om man inte får skörda sin hundraåriga skog så är det arbete som du, din far och din farfar har ägnat sina liv åt till ingen nytta.

Att stämningen i diskussioner som denna snabbt blir dålig beror på att skogsbruket är under ständiga angrepp från alla möjliga håll och kanter, därav blir utgångsläget att försvara sina egna positioner och anfalla motståndaren i det "skyttegravskrig" som den svenska skogsdebatten är. Jag har själv råkat bli utskälld av en ilsken tant bara för att ha varit i närheten av en avverkning med arbetskläder.
Att du fattar att markägaren bestämmer är en bra början men jag tror att det är svårt, för att inte säga omöjligt för utomstående att fullt ut förstå fullt ut varför man gör som man gör. Visst finns det saker som kunde göras bättre och jag har full förståelse för att vissa blir ledsna när gamla skogar som "alltid" har funnits där avverkas men det finns så gott som alltid mer som ligger bakom.

Jag hoppas att mitt svammel har get dig en bättre inblick i hur vi skogsfolk ser på frågan och varför stämningen tyvärr blir dålig i diskussioner som denna, så som skogsdebatten har sett ut de senaste åren har det tyvärr blivit mer eller mindre omöjligt att hålla en sansad diskussion.

Det finns inget generellt förbud mot att fälla hundraårig skog.. 😉

Nej, lyckligtvis inte. Det var bara ett exempel som fortsättning på tidigare jämförelse mellan tomatodling och skogsbruk med omloppstider uppemot 100 år. 😀

Användarvisningsbild

Re: Detta gör mig ledsen

Wup  
#803185 Jag håller med Gunnar fullständigt.
Om hela ens skogsbruk står och faller med ett endaste träd, så är jag övertygad om att man är inne i fel bransch.
Blanda in en massa löjligt naiva jämförelser med totalt irrelevanta ämnen bevisar bara insändares poäng.

Avatar Fallback

Re: Detta gör mig ledsen

tallen100  
#803193 Eftersom markägaren äger träden på marken så är det helt upp till denne att göra precis hur denne vill.
Ingen är skyldig att rätta sej efter vad du eller någon annan tycker.
Det som är ditt bestämmer du över, det som är någon annans har du inte med att göra, så enkelt är det 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).