Ny Teknik och Elektronik

Mobiltelefon - Et dilemma

13 inlägg 3312 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mobiltelefon - Et dilemma

OddHEriksson  
#801421 I skrivende stund er jeg innehaver av e Samsung. En helt okei toppmodell. Har ikke vært ekstremt imponerad, men det blir man skjeldnere og skjeldnere. Er nødt til å ha en relativt top-end mobil pga jobbsituasjon, men ser at det går ca en telefon pr kalenderår, da jeg drar mobilen med i verksted, i skogen, på sjøen og generellt i andre miljøer der elektronikk skjelden trives.
Dagens dilemma :
Jeg kan kjøre 2 sim-løsning og ha en sekundær telefon, en skogstelefon !
Men hva kjøper man?
Jeg ønsker ok batteritid, mulighet for podcast/musikk og bluetooth.
Har tenkt på en mindre smart telefon, ergo en med knapper, men disse er skjelden kompatible med ønsket om BT for tilkobling på huggarhjelm, eller Spotify/annen podcast streaming.

Tips ønskes !

Mvh
Odd



   TS
Användarvisningsbild

Re: Mobiltelefon - Et dilemma

JensSkoog  
#801425 Jag är mycket nöjd med min CAT S63 (tror jag det är)
Har haft båda Samsung och Sonimar, men CAT'n har visat sig var mycket mer robust.

Användarvisningsbild

Re: Mobiltelefon - Et dilemma

HogbergetsVilma  
#801468 Kört både CAT S41 och S61, dom är fysiskt robusta men efter 4 år är det så mycket problem med S61:an så jag beställde precis en ny. S41:an fungerar fint och köptes in som en billig backup telefon då jag var tvungen att ha en telefon i jobbet när S61:an var på lagning. Långsam i dagsläget för att kunna användas på heltid.

S61:an tror jag skickat in den 3 gånger på lagning, batteriet alla gånger. Tar inte laddning, säger sig ha full laddning men laddar ur på 15 minuter t.ex. Blir det kallt kan den plötsligt dö från att ha 50% i batteri. För någon månad sedan fick kamera linsen sig en törn så bilderna blir något suddiga i ett hörn. Signalstyrkan är i princip alltid sämre än min sambos iphone. ibland fungerar inte den normala högtalaren för samtal så då får man prata på "högtalare" - starta om mobilen efteråt så hoppar igång igen. Sen började batteriet krångla igen så då fick jag nog.

Robust telefon som fått tagit mycket stryk, hade inte batteriet krånglat så mycket hade jag fortfarande varit helnöjd.

Ska prova en Ulefone armor T18 nu och se om det märket fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Mobiltelefon - Et dilemma

Rossignol  
#801472 Jag har tänkt på att köpa en som passar att ha med vid huggning. Skall tåla väta, kyla, ha fysiska knappar och inte kosta multum. Någon som vet en modell som passar in på det?

Användarvisningsbild

Re: Mobiltelefon - Et dilemma

HogbergetsVilma  
#801474
Rossignol skrev:Jag har tänkt på att köpa en som passar att ha med vid huggning. Skall tåla väta, kyla, ha fysiska knappar och inte kosta multum. Någon som vet en modell som passar in på det?


Varför knappar? Både S41:an och S61:an fungerar med tunna "vanliga" handskar. Har man tjockare handskar kan man ändå inte trycka på knappar.

Ska du bara ha den i skogen och har en annan normalt sett så skulle jag satsat på typ en Cat S41/42 alternativ typ B40 om du verkligen vill ha knappar och komma billigt undan. Du skulle eventuellt till och med kunna få köpa min S41:a billigt om du vill. I princip endast använd 2-3 månader aktivt.

Användarvisningsbild

Re: Mobiltelefon - Et dilemma

Rossignol  
#801475
HogbergetsVilma skrev:
Rossignol skrev:Jag har tänkt på att köpa en som passar att ha med vid huggning. Skall tåla väta, kyla, ha fysiska knappar och inte kosta multum. Någon som vet en modell som passar in på det?


Varför knappar? Både S41:an och S61:an fungerar med tunna "vanliga" handskar. Har man tjockare handskar kan man ändå inte trycka på knappar.

Ska du bara ha den i skogen och har en annan normalt sett så skulle jag satsat på typ en Cat S41/42 alternativ typ B40 om du verkligen vill ha knappar och komma billigt undan. Du skulle eventuellt till och med kunna få köpa min S41:a billigt om du vill. I princip endast använd 2-3 månader aktivt.

Tryckskärm fungerar dåligt om man är frusen om fingrarna eller blöt/blodig.

Användarvisningsbild

Re: Mobiltelefon - Et dilemma

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801517 på moderna telefoner så används röstkommando i huggarhjälmen

Avatar Fallback

Re: Mobiltelefon - Et dilemma

fura  
#801672
Rossignol skrev:Jag har tänkt på att köpa en som passar att ha med vid huggning. Skall tåla väta, kyla, ha fysiska knappar och inte kosta multum. Någon som vet en modell som passar in på det?

Jag köpte en nokia 800 tough på elgiganten pris 773-1190 kr beroende på hur begagnad den är.

Användarvisningsbild

Re: Mobiltelefon - Et dilemma

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801733 har börjat köpa in ulefone till de anställda typ denna modell
https://www.netonnet.se/art/mobil-smart ... pcQAvD_BwE

får väl återkomma efter säsongen och se hur många som överlevt säsongen... Samsungstelefonerna brukar inte hålla en säsong för en röjjare...

Användarvisningsbild

Re: Mobiltelefon - Et dilemma

Sne4  
#801737 Jag har tidigare kört Samsungs Xcover, senast med skydd typ Spigen. De har plågats och följt med i verkstad och liknande och hållit. Pga incidenter med sladd och telefon och att därmed laddporten blev glapp så var kravet denna gång trådlös laddning.

Den här gången blev det en Ulefone. Rejält billigare och med trådlös laddning. Jag ville ha en med rejält batteri och köpte power armor 14 med 10Ah batteri på en kampanj. Klumpig och tung, men batteriet räcker länge. Tapp på lilltå håller den för åtminstone, men nageln blev blå ..

Avatar Fallback

Re: Mobiltelefon - Et dilemma

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808293 Min Ulefone Armour X8 verkar ha gett upp, gick en dag i regn med den i oskyddad ficka... Tror den är drygt 2 år gammal. Håller på att torka den i ris för att se om det hjälper. 😀 Skärmen var redan sprucken.

Kameran på den var för dålig, så önskar någon med bättre kamera...

Användarvisningsbild

Re: Mobiltelefon - Et dilemma

rokon  
#808820 Ulefone har jag ej testat, men väl helt nött ut 2 st olika något snikiga modeller av Cat, kände att det var läge att noggrant gå igenom vad som kan vara ett bättre köp, och ja allt talar för att jag funnit det!
Nokia har för 2 år sedan kommit med en mycket starkt byggd mobil med bra kamera stötsäker 1,8 meter fall. Vattentät, dock ej för att simma med. Klarar med råge USA militära spec.
Jag fann en ny Nokia XR20 för 3890 svenska kr på postorder som jag nyss har beställt, dansk firma, de har ett par stycken till kvar. Ordinarie pris ~5500 svenska kr för 1x Nokia XR20 6.67 64GB Ultra-blå med 2GB ram finnes även en modell med 4 GB ram och dubbla minnet som kostar ca 6500kr.
De har även kommit ut med en nyare version som heter Nokia XR21 som är snarlik, men jag valde den första versionen för den har även sladdlös laddning som en funktion, och har ett fack i bilen att lägga mobilen i för laddning och är sugen på att få testa det med.
Nokia XR20 Long Term Review | Still Tough As Advertised?

Användarvisningsbild

Re: Mobiltelefon - Et dilemma

Darth_Vader  
#808868 Hej, ett tips är en vattentät modell med ett Love Mei skal på. jag har inte förstört någon telefon på tio år tror jag. Skalen kan bytas vid misshandel men de kostar bara ett par hundra

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).